Liten (för UNICEF)

                                  

Oj, lite speciellt tema den här veckan. Helena som håller i Fototriss vill uppmärksamma en speciell kampanj som UNICEF driver under april månad, "För varenda unge". Jag hade missat kampanjen, så bra att du gjorde mig uppmärksam på den Helena.

Så temat är liten denna vecka. Kan tolkas lite olika, så här blev min trisstolkning.


En trävilla (två våningar) ute i skärgården kan ju upplevas som ganska stor. Men när ett av Östersjöns största kryssningsfartyg passerar förbi framstår trähuset, ja hela ön som liten. 


Hoppas fotot syns på bloggen?! En sommarnattbild från vårt sommarställe. Varför nu detta foto på halvmånen i natten kanske du undrar? Jo, vill jag själv känna mig väldigt liten så kan en stund liggande i en vilstol eller i hängmattan vara både en trevlig och bra metod. Det förutsätter att det är en stjärnklar natt och att inga störande ljus finns i närheten (då syns natthimmeln dåligt). Att ligga där och titta upp på natthimlen och efter en stund se mer och mer av natthimlens alla stjärnor får mig att känna mig extremt liten. Filosofiska frågor brukar också dyka upp. Men det är en väldigt nyttig känsla, att känna sig liten (då och då) och onekligen en ofarlig variant att ligga där och se upp på alla stjärnorna och kanske se någon stjärna falla... tyst önska något... 
kan vara smått romantiskt också. :-)


Kan inte låta bli ett foto på en "färsking", en riktigt liten en. En arbetskollega dök upp på jobbet och visade upp sin nyfödda lilla tös. Då och då blir det foton ungefär som detta. Tyvärr inget barnbarn ännu, men vem vet? Det är sällan jag brukar visa upp liknande foton på bloggen. För UNICEFs skull gör jag ett undantag, hoppas det är okej Lovisa?


Flera tolkningar på liten här,


Denna text kopierade jag från Fototriss hemsida (vill inte tjata, men det är en bra sak!);
Det finns många sätt att stödja insamlingen - t ex köpa UNICEF-nålen, handla i Gåvoshopen (där du exv för bara 40 kr bidrar till 28 doser poliovaccin), bli Världsförälder eller enkelt skänka 50 kr via SMS. Allt stort börjar med något litet. Var med i kampen för varenda unge.
VECKANS TEMA - till förmån för UNICEF
Kampanjen handlar ju om våra små och det tema jag vill att du fotograferar på den här veckan är LITEN. Hur tolkar du temat? Fotografera, trissa och om du sedan vill får du gärna bidra på något sätt till insamlingen.
Ett snabbt sätt är att sms:a KÄMPA LITENSTOR till 72 900 - då skänker du 50 kr. Tack!


                 

Erik

Kommentarer:

1 Jah Hollis:

Spretigt skrev du. Kanske det, men också originellt och kul att våga visa annat än det mest uppenbara. Den där känslan av att stå under en stjärnhimmel eller vara med om något annat storslaget i naturen känner jag igen. Det kan vara bra att få tänka över sin plats i det stora hela ibland.

2 Monica o Jacob:

Ja nog är dom stora kryssningsfartygen, såg en bredvid Birger Jarl som då såg ut som en leksaksbåt.

Att ligga i en hängmattan och filosofera kan ju aldrig vara fel, barnet är väldigt likt mamman tycker vi;-)

3 Maria G:

En underbar triss!

Den lilla bebisen sååå söt!

Att stå eller ligga under en stjärnklar himmel det är härligt, och som du skriver då kan man känna sig ganska "liten"!



Ps: Du undrade i förra veckan vilken blomma jag hade som favorit i min triss. Svaret på den frågan är Passionsblomman.

Ha en bra dag!

/Maria

4 Anne-Lie:

Gillar din första bild skarpt - helt klart en bra tolkning till dagens tema. Barn är ju alltid söta så oxå din kollegas;-))

5 Barbro S:

Kul med dina filosofiska funderingar, var själv först inne på samma tanke, att känna sig liten, men valde annat. Den första bilden är mäktig och illustrerar temat så bra.

6 Kjell E:

Jag tycker du har gett ett fint varierat inlägg på Liten.

Allt är ju relativt.

En liten "nying" är alldrig fel, i rätt proportioner.

7 Karolina:

Känner igen mig väl i din andra bild. känslan när man ligger där under stjärnhimmeln är fantastisk men oxå rätt skrämmande

8 foto CHIP:

Hej Erik,

Jag gillar din triss och din annorlunda tolkning :)

Faller dock pladask för den lilla tösen - söt som en docka :)

9 cat:

Jag önskar att jag hade ett ställe där jag kunde hänga upp en hängmatta och ligga och betrakta natthimlen. Jättefin tolkning.

10 Daniela:

Smart och fyndig triss :) Gillar alla tre bilderna.

11 Kjell E:

Isen på sjöarna?

Nej, nu är det möjligtvis en hinna av issörja i lävikar.

Så det roliga är slut för den här gången.

12 Majsan:

Din tolkning gillar jag skarpt och första bilden är ju bara helt UNDERBAR och blir min favorit denna vecka!



/Majsan

13 Rantamor-På Näthinnan:

Vilken söting den lilla "arbetskamraten" va.

Ja du kommer att smälta när du får barnbarn...tro mig. Jag skulle inte bli sån fjollig mormor som jag är....

Men va hände???



Kryssningsfartyget var enormt stort. Hur kul kan det vara att knalla runt med det. Festligt kanske.??



Ha d gott.

14 Agneta:

Roligt val av bilder och intressant bildtolkning. Ha en bra dag!

15 Tinkerbell:

Härliga bilder ... Min favorit blir den sista bilden ... sååå söt!!!

16 Mats:

Månen lockar fram hobbyfilosofen i oss - låt den blomma!

Är det Ingarörskogen? "Kom i min famn"!

17 Annas Photoblogg:

Jättefina tankar om världens väldighet och våran litenhet. Visst är det skönt att få vara liten ibland, det är ju då vi växer :))

Fin och tänkvärd triss.

Ha en bra Dag//Anna

18 Anni:

Har du legat ute i din hängmatta de där magiska nätterna i augusti när meteorregnet Perseiderna syns? Mäktigt med alla stjärnfall - då känner man sig liten och mycket ödmjuk!



Skön triss!

19 Anna:

Inget får en att känna sig så liten som en perfekt stjärnhimmel.

Kommentera här: