Glad Påsk!



Lite av påskens dekorationer...


                                         


Nu under påsken tror jag många lämnar bloggar och annat åt sitt öde. Det är ju påsk! En chans att äta julmat igen och smaska i sig extra mycket godis. Kanske är skinkan utbytt mot lammkött och julmusten har fått ny etikett med påskmust istället. Men det mesta är sig likt, kanske lite mer äggrätter så här till påsk. Idag, Skärtorsdag kommer säkert några barn att ringa på dörren och utklädda till påskkärringar vänta på att få någon slant eller lite godis. När jag var ung fanns det bara en bio öppen i hela huvudstaden på Långfredagen. Det var Vinterpalatset vid Norra Bantorget som visade "Mannen från Nasaret" med Max von Sydow i huvudrollen som Jesus, påsk efter påsk. Restauranger och pubar mm var stängda. Ville man ut, var det hotellen som kunde erbjuda lite nöjen (i sina barer och restauranger), i övrigt var hela stan stängd. Långledigt för butikspersonal och de vanliga dagstidningarna dök inte heller upp, utan var utbytta till dyrare "Helgbladet" eller vad de hette.
Jag var själv övertygad om att just Långfredagen var extra lång, den dagen ville aldrig ta slut. Radion hade mest tråkiga program och spelade klassisk musik, höll gudstjänst och sände andra religösa program. På tv:n fanns ingen fredagsunderhållning heller, det mest upphetsande var nyhetssändningen på en långfredag.
Kan faktiskt inte riktigt minnas när denna stela inställning till påskhelgen började förändras. Kanske att du vet bättre när det blev vanligare att i alla fall några biografer hade föreställningar och det gick att gå ut på stan och roa sig?!

 
Några påskägg redo att fyllas...
 
Nästan varje påskhelg fick jag sätta på mig en obekväm kostym i alla fall någon dag under helgen och sitta fint vid någon påskmiddag med släktingar. Som barn skulle jag sitta tyst, ibland vid ett speciellt barnbord där det satt några andra tysta molokna barn. Så tråkigt så. Det kändes som en avslagen julmiddag och inte väntade man på något gott heller, som julens klappar. Jo, påskägg minns jag från unga år, redan då fick jag mer godis under påskhelgen än jag vanligen åt på en hel månad. Ibland var det köpeägg med ganska lite godis i, då var det ofta en massa papper i botten på ägget istället för godis hela vägen. Så "hemfyllda" påskägg var trevligare att få.
Hoppas inte barnen idag upplever påsken så stel och tråkig som den var när jag var liten grabb.


Ytterligare några påskägg.

Ha nu en riktigt Glad Påsk och behövs det, tänk en stund på Jesu lidande. 


Andra reflektioner här,
     

Erik

Kommentarer:

1 carina/sinneskatten:

Jag känner igen det du skriver,men kan inte tänka mig att dagens barn ens är i närheten av det.

Önskar dig en riktigt glad påsk.

2 Helena:

När jag var barn var påsken aldrig tråkig, men jag har hört andra som berättar liknande saker från sin barndom. Men det var väl en himla tur att det förändrades! :) GLAD PÅSK!

3 Agneta:

Långfredagen kommer jag ihåg som en riktigt lång och tråkig dag när jag var liten. Ingenting var öppet och inget fanns att göra. Skönt att det har blivit lite friare nu. Hoppas att du får en bra påsk!

4 LottaM:

Hejsan!

Jag känner igen vart enda ord av påsken HUJEDAMIG sån påsk man hade då. Tack och lov är det ändrat på det men nu kan det gå åt andra hållet istället.

Tack för din kommentar hos mig.

Ha en bra påsk helg.

LottaM

Kommentera här: