Del av Citybanans tunnel

Sinneskatten, som håller i Tema fredag är på besök i Örebro denna vecka och har valt att slå ihop sina två teman. Det undgick mig först (slarvigt läst) men nu kommer mitt bidrag. Sinneskatten vill att vi tolkar vattenliv. Tidigare i veckan blev en tredjedel av blivande tågtunneln under Riddarfjärden inbogserad till sin kommande plats. Det märkte vännen/bloggaren Bosse och gjorde ett inlägg. Nu fortsätter jag med nytagna foton från Monteliusvägen på Söders höjder som blir mitt bidrag till temat vattenliv.
(Anser inte det räcker med bara ett foto, jag tycker detta bygge med Citybanan är skojigt (som du kanske märkt på min blogg?), men ska bara ett foto räknas till temat så väljer jag foto två i denna triss!)


Här syns en del av denna tunneldel till Citybanan. Den bogserades hela vägen från Södertälje över Mälarens vatten ända in hit nära Slussen. Två järnvägsspår kommer att gå i denna tunnel när den väl ligger nere på botten av Riddarfjärden och förbinder Södermalm med Riddarholmen. Ännu fattas mycket, som ditsvetsat tak på hela tunnelkonstruktionen. Om ett par år ska de tre tunneldelarna ner i vattnet.


En del av Citybanans tunnel ligger och flyter vid Söder Mälarstrand. Man ser även arbetet som pågår vid Riddarholmen där pendeltågstunneln sedan fortsätter i bergtunnlar vidare förbi Centralen och Odenplan (helt ny station) innan den knyts ihop med nuvarande järnväg ovan jord norr om centrala Stockholm, vid Tomteboda. 

 
Snart styrs trafiken på Söder Mälarstrand upp på den tillfälliga bron som har byggts. Då kan delar av kajen/Söder Mälarstrand tillfälligt "förstöras" under den nya bilbron. Där kommer tågtunneln ut från Södra station och den ska kopplas ihop med metalltunneln som sedan går vidare under fjärden. Ett komplicerat arbete, spännande att följa.

Mycket information om Citybanan finns här

Tycker detta bygge passar bra under temat "vattenliv".
Kanske vill du se mer Tema fredag?
Andra bidrag hittar du här

Önskar alla en trevlig Valborg och en skön dubbelröd helg!

Erik

Kommentarer:

1 mimmi:

och här har vi ditt vatten tema ser jag :) stor och häftiga saker på vattnet och på mark :)

2 Anni:

Nog är det ett jättebygge som satts igång - helt ofattbart att detta kan göras mitt i staden! Vilken logistik!



Jag är lite trött o har huvudvärk så jag orkar inte riktigt leta information, men vet du vad som hände med tredje spåret som påbörjades in på Södermalm, ska detta användas till Citybanan eller är det ytterligare ett eventuellt bygge?

3 Rantamor-På Näthinnan:

Härliga foton...gillar alla dom många kranarna....fast det var ju vattnet som var temat...kan det vara valborg som spökar..



Ha en riktigt trevlig kväll.

4 El Stiffo:

Det är lite Legobygge över det här, men dyrare. (även om Lego blivit snordyrt).

5 Jah Hollis:

Det är onekligen ett mäktigt arbete att dra tunnlar under vatten (eller under en stad som Citytunneln i Malmö som nu närmar sig slutfasen i arbetet). För några år sedan gjorde man samma sak i Köpenhamn när man byggde Metron (deras tunnelbana) där.

6 Jah Hollis:

Tillägg med anledning av din kommentar på min blogg: Klarar man att bygga Citytunneln i Malmö under kanalen ska man nog fixa ett tätt garage med. :-)

Gamla Malmö station kommer att finna kvar eftersom alla tåg i framtiden inte kommer att passera Malmö. Precis som i dag kommer många förbindelser (mest lokaltrafiken i södra Sverige) att ha Malmö C som ändstation.

Det är bara tåg som ska vidare söderut, över bron (eller kommer in i landet via bron) som kör genom Citytunneln så slipper de gå in på Malmö C och vända som de gör nu.

Citytunneln kommer att få uppgång i en tillbyggnad till Malmö C (se min bild via länken här nedan) och sedan blir det ett par nya stationer inom Malmös stadsgränser innan den dyker upp vid Öresundsbrons fäste.

http://jahhollis.blogspot.com/2009/07/veckans-fonster-43-oppet-2.html

7 Jah Hollis:

PS. Citytunneln har förstås en egen sajt med allt man behöver veta om bygget. DS.

http://www.citytunneln.com/sv/2211/Forstasidan/

8 Monica o Jacob:

Det är inget litet projekt citybanan,kul att se lite foton för oss lantisar.

Ja du konstigt är det, när vi öppnar bakluckan och släpper ut hundarna går änderna upp på land helt orädda;-)På dom verkar det som hund=godis.

Ha en skön första Majkväll;-)

9 LissenTo:

Otroligt med sådana här byggen, att det funkar. Jag är inte så bra på teknik :-)

Bilden är faktiskt från Gotland, som jag besökte ifjol. Det här med alger är inte så vanligt i Norrland. Trist med sådant. Mmm det måste bli varmare innan badsäsongen börjar.

Ha en fortsatt skön helg. KRAM Lissen

10 Kvasthilda:

Intressanta bilder! Kul att få se hur de bygger de där tunnlarna.

11 Bosse:

Fina bilder som väckte lust att resa in till stan och titta.

Kommentera här: