Bo Hansson 1943-2010


Musikern Bo Hansson vid sin orgel. Fotot från baksidan på omslaget till "Ur trollkarlens hatt".

Det kändes lite sorgligt att hitta en kort notis idag i SvD där det stod att Bo Hansson dött. Att han bodde sin sista tid på bostadshotellet Monumentet på Södermalm känns också sorgset på något sätt. Knappast någon lyxtillvaro... för en Hammondorgelmästare som Bo Hansson.
 

En lp som snurrat på skivtallriken hos mig många, många gånger.
 
Ända sedan hösten 1970 har jag då och då lyssnat på hans "Sagan om ringen" skiva. Under en period på sena 70-talet spelade jag skivan ofta, den inspirerade till måleriet som jag höll på med intensivt en period. Tror inte jag är ensam, långt ifrån, för skivan sålde guld i många länder. Hansson kom över boken och streckläste de tre tjocka böckerna och blev inspirerad. Så inspirerad att han skapade en slags temaskiva av Tolkiens böcker med "Sagan om ringen" skivan. Inspirationen som sedan fortsatte med skivan "Ur trollkarlens hatt" som också hämtade stämningar från boktrilogin på de flesta av skivans spår. Senare gjorde Hansson även ett album "El Ahrairah" som bygger på romanen "Den långa flykten" av R. Adams, men jag tycker inte den är lika bra som de två ringen-skivorna. 
Spotify går det att lyssna på mycket av Bo Hanssons musik. (Fast årtalen är helt fel.)

Den 10 april 2008 blev Bo Hansson pensionär och i samband med detta blev han intervjuad. Läs här i HD!

Den sista soloskivan som Bo Hansson gjorde kom redan 1985, "Mitt i livet". Men efter det har han tillsammans med trummisen Janne "Loffe" Carlsson haft några spelningar med gruppen Hansson & Karlsson och givit ut en samlingsskiva med gruppen. En livespelning skedde uppe på Mosebacke.  

        
Hansson & Karlssons cd      Sista skivan med Bosse.

Hansson & Karlsson hade sin storhetstid på 60-talet. Kultförklarade spelningar på nattklubben Gyllene Cirkeln på Sveavägen i ABF-huset. Diverse turnérande musiker kom över på jam efter sina egna konserter, som Jimi Hendrix. Tyvärr lite före min tid, även om jag tack vare en tio år äldre farbror fick uppleva en del.


Före Bo Hansson gjorde storsäljaren "Sagan om ringen", när han bl.a. jammade med Jimi Hendrix... 


Härligt telefoto på Hornsgatan, där bl.a. restaurang Gropen syns på bilden. Baksidan av "Mitt i livet", kanske syns namnen på medverkande musiker på skivan, flera kända namn bidrog. Musiken på skivan är tyvärr inte i klass med skivorna från 70-talet.

                   
                    Annat snyggt foto på Bo Hansson från tiden med "Ur trollkarlens hatt".

Hittade denna hemsida Perfect Sound Forever, som skrivit en del om Bo Hansson (på engelska). Finns en hel del annat skoj på den hemsidan.

(De flesta bilderna är egna foton på omslag och del av omslagen.)

Erik

Kommentarer:

1 Hasse A:

Morrn Erik.



Restaurang "Gropen" där har jag varit många gånger för att äta lunch på 60-70-talet. Jag jobbade på Brännkyrkagatan tror det var nr. 50...

Ha de bra.



Hasse A



(I samma hus bodde han som kompade Charlie Norman på gitarr)... Roffe någonting, kanske Berg?

2 Erik:

Hej Hasse.

Kul med lite info om Hornsgatan. Kan bara hålla med. Gropen var ett schysst ställe. Hörde levande jazz och blues där. En kväll var Svante Thuresson där och sjöng.

Bosse Hanssons musik var kanske inget du gillade?

3 El Stiffo:

Han var en stor musiker och en djävul på orgel. Hansson & Karlsson har jag hört några gånger. Borde ha blivit världskända.

Soloskivorna tycker jag mer om nu än när de kom. Unik musik.

4 Jah Hollis:

Ja, det var sorgligt med Bo Hansson.

Man förstår att han hade rätt mycket problem i livet, fastän han var en gudabenådad musiker. Jag skrev själv en liten runa över honom:

http://jahhollis.blogspot.com/2010/04/bo-hanssons-orgel-star-tyst-och.html

5 Jah Hollis:

PS. Bo Hanssons död uppmärksammades även på denna brittiska blogg. DS

http://travellingunderground.blogspot.com/2010/04/bo-hannson-passes-away-aged-67.html



Fast skribenten har lite svårt med stavningen av efternamnet.

Kommentera här: