Fototriss - utblommat

Helena kommer med ett passande fototema så här i skiftet september/oktober, utblommat. Just denna söndag kändes som sista sensommarsucken när vi var ute på motivjakt, många besökte fiket i Vinterviken, kanske sista gången detta år. Det var stor åtgång på lånefiltarna. :-)

                   

Eftersom jag ganska sällan tar foton på blommor och i princip aldrig blommor som börjat vissna, så fick jag ge mig ut idag och hitta lämpliga fotoobjekt. Det blev promenad i det ganska fina vädret (men det var blåsigt!) både förbi trädgårdsföreningen i Vinterviken och andra ställen i Aspudden och Örnsberg för att hitta passande foton på temat utblommat. Här följer min nytagna triss!


FOTO ETT: En ros är en ros, men ack så ensam... när de andra fallit ifrån.


FOTO TVÅ: Gillar färgerna, vet inte vad blomman heter...


FOTO TRE: Här syns hur blommorna viker sig i vinden.


Kolla många andra bidrag, på Fototriss!

Erik

Kommentarer:

1 Mitt i Fågelsången:

Vet inte heller vad blommorna på bild 2 heter, men fint är fotot!!

2 anne-lie:

Rubeccia tror jag den heter - vacker är den!

3 Princexswe:

Fin triss du bjuder. Sista bilden är urläcker.

4 Pernilla:

Bild nr 2 är så fin! FAst de andra går ju inte heller av för hackor. Bra trissat!!

5 Erik:

Tack för de snälla kommentarerna. :-) Ska försöka ta mig tid imorgon kväll och kolla runt. Ska gå en projektledarkurs, kan bli lite körigt den kommande veckan, med tanke på kursen.

Önskar alla en bra vecka!

6 Bosse:

Då besökte vi samma plats i går, men jag kom inte dit förrän vid fyratiden på eftermiddagen. Latten var slut så det blev en dubbel espresso medan jag läste lite från senaste numret av MacWorld. Kaféet avslutar säsongen på onsdag – om vädret tillåter. Det blev även en promenad genom trädgårdarna; omöjligt att inte plocka fram kameran och ta några blombilder. Satt en stund hos Bruno i hans täppa, en man som var med och ockuperade området redan på 60-talet, det som senare blev Vintervikens trädgårdar.

Dina blombilder är fina, särskilt fäster jag mig vid mellanbilden. Det är en blomma som jag plåtat många gånger. En vän påstod att rubeccian är en medicnalväxt.

Hoppas att det blir en givande kurs.

7 Denise:

Fin Triss. Gillar numemr 2 bäst, läckra färger och fin kontrast mellan den längst till höger och mittenblomman.

8 Anni:

Äsch nog luras du på sista bilden - den ska väl vridas ;-)

Blomman på andra bilden är en solhatt, Echinaea, samma som utnyttjas till förkylningsmedicin! Visst är den vacker? En av de vanligaste är sorten Magnus!



Snygg triss för övrigt, det borde jag ju också säga!

9 Twiggy:

Läcker triss! Trean är vacker och mystisk i sin färgsättning. Den är favoriten men tvåan låg bra till också!

10 Emma:

verkligen fina färger på bild nr 2 :) Fin triss!

11 cat:

Mycket vackra bilder och jag måste säga att den tredje är helt fantastisk:)

12 El Stiffo:

Trean är extra fin. Du har skruvat på det gula va?

13 ViDu:

Trean är finast. Den kallas även "dassblommor" på grund av att den förr gärna växte vid utedass. Det är en typ av rudbeckia.

14 Emma:

Fina bilder, gillar också färgerna i den andra bilden

15 Sommarfröken:

Snygga bilder!

Som någon tidigare skrev är nummer två Röd solhatt "Echinacea". Kompletterar sista bilden med att det är en Rudbeckia som även kallas "Goldball"! Alla bilderna är jättefina men den röda solhatten tar förstaplatsen!/Sommarfröken

Kommentera här: