Fototriss - fruktigt

               

Ordet fruktig får mig osökt att tänka på vin, ungt fruktigt vin. Men passande nog har jag ett par exotiska frukter och så något läskande, men inte vin. Tog en stund få ihop trissen, alla foton är tagna nu första novemberdygnet.


Börjar med en fruktig triss :-) Kaki eller Persimon eller Sharon, goda frukter kan benämnas olika. Kaki betyder just frukt på japanska. Kom till Europa under 1800-talet och landade i Frankrike. Odlas numera i många europeiska länder, bara klimatet är milt. Så vi får vänta ett tag till, tills klimatförändringen ändrat så pass på temperaturen att dessa lövträd trivs här uppe i Skandinavien.


Lite av en egen favorit, Pitahaya eller mer populärt Drakfrukt. Växer naturligt i Sydamerika, en kaktusfrukt som påstås ha en positiv inverkan mot hjärt- och kärlsjukdomar och även hindra hudens åldrande. Fruktköttet är krämigt, men jag tror inte det ska gnidas in i huden? ;-) Kanske blandas frukten in i krämer? Eller är det ätandet som hindrar hudens åldrande... Pitahaya tros även kunna hjälpa mot vissa typer av cancer. Innehåller i alla fall lykopen och det är en viktig karoten. Funkar bra i sallad, men går utmärkt att äta, ungefär som en kiwi (har samma små svarta frön, men snudd vitt fruktkött). Passar bra ihop med mango. Har börjat användas även i juicer och smoothies. 

Oj, nu håller den här trissen på att bli för nyttig tycker jag. Då avslutar jag med några fruktiga drycker.

 
Här finns både citron, blåbär och björnbär. Ja, ja, frukt och bär, helt klart fruktig, söt smak! Tyvärr tog juicerna slut tidigare under kvällen igår. Brukar alltid ha någon burk tomatjuice hemma och då behövs ju även selleri, men bland dessa flaskor går det inte alls lika bra med selleri. :-) Flera av flaskornas innehåll går utmärkt att blanda med andra alkoholhaltiga drycker. Får nog återkomma till detta ämne i framtida inlägg...
Nu ska jag lämna in min triss och krypa till kojs efter en mycket trevlig lördag. Imorgon ska jag nog prova min nya fritös. Ha en skön söndag!

Andra fruktiga fototrissar finns här

(Tillägg efter en timme, 3:25 på natten mot söndag. Farit runt och kommenterat en del. Tretton före mitt bidrag och ingen ny deltagare efter så här mitt i natten. Alltså inga nattugglor vakna. Lika bra slå igen butiken, fast jag själv är pigg som en uv. :-)
Erik

Kommentarer:

1 carina/sinneskatten:

Jösses vilken nattuggla du är!

Själv ligger jag och trynar i godan ro. Men nu så är jag på G.

Men måste tacka för informationen den andra bilden med den rosa frukten har jag alltid funderat på hur man äter.

Nu ska här testas.

2 Jah Hollis:

Tack för din kommentar. Jag gillar det där med att man kan få sig en liten whiskey om man köper den nyttiga juicen.

Sharonfrukten lär kunna lindra bakfylla så den kanske kompletterar buteljerna på nedersta bilden.

Drakfrukten har jag faktiskt aldrig testat, men tack för tipset och ha en fortsatt fin helg.

3 Jane:

Tack för din kommentar :)

Du hade också en fyndig lösning på veckans triss - fruktiga drycker!

Drakfrukten låter spännande, har faktiskt aldrig vågat pröva den, den ser ju lite speciell ut och när man inte vet hur man ska attackera den så ... ;)

4 Princexswe:

Fina och vackra frukter. Den där mittersta är vacker. Jag har smakat på den men den smakar inte lika gott som den ser ut. Tack för din kommentar hos mig. Kul med din utläggnig om fruktens vägar. Har sett ett program på TV angående torskens vägar och det är precis lika galet.

5 cat:

Har aldrig smakat något av det du visar i din triss, men skulle kunna tänka mig att smutta på något i bild tre:)

6 Margareta:

Fin triss och kärt barn har många namn. Din andra bild måste jag erkänna att jag inte visste namnet på. Jag har frukten på bild, en undergörande sort. Lite på butelj har jag också skrapat ihop. /Margareta

7 Johanna - Fotoblogg!:

Skön triss med lite exotiska frukter & god vätska! Drakfrukten har verkligen en härlig färg! :)

8 Susanne:

Kakifrukter åt jag många av under mina år i Italien och minns det tunna skalet som ibland åkte med in i munnen av ren glupskhet. Söt och god när den är riktigt mogen, på gränsen till övermogen. Dina ser allt lite väl omogna ut.



Pitahayan blev en besvikelse när jag upptäckte den i fruktdisken i Sverige och inhandlade en. Inte alls likadan som dem jag inmundigade under åren i Nicaragua. Den nicaraguanska sorten har alldeles mörklila fruktkött och är mycket saftig. Frukterna pressade vi, blandade med lite socker och njöt av som en uppfriskande dryck i värmen.



Limoncello sägs i Italien vara mycket bra för matsmältningen och jag har alltid en flaska stående här för att min italienska svägerska ska kunna smälta den svenska maten när hon är på besök. :)

9 Anna tassar in:

Oj ja här var det fruktigt och du Limoncello är makalöst gott tycker jag..

10 ViDu:

Hur god och nyttig frukten än är så går min röst denna veckan till den sista bilden.

11 Marie Carpe Diem:

Störstskön triss Semlan. Den där drakfrukten ser spännande ut. Den är ju väldigt vacker uppskuren, men jag vet inte om det smakar lika bra som den ser ut ;-). Fotboll........hm..........vilka spelar ;-).

12 Bosse:

Snygg och varierad triss du fått ihop. Tvåan har lite av julskinka över sig. Mycket intressant samling vätska som får mig att överväga ett besök på nya Röda Snuvan, som ju numera är ett synnerligen välsorterat apotek. Och framför allt, om än försenat: GRATTIS! :-)

13 Mad World:

Vilken färg den där drakfrukten har! Och sharonfrukt är jättegod, fast i flaskan längst till vänster är det gottgott. Skulle inte sitta helt fel ...

14 Lasseivomma:

Lite olika "frukter". Bärlikör är väl inte så där väldigt fruktigt, men man kan ju tänja lite på begreppen. Jag tycker att din drakfrukt är bäst i dag.

15 Kadermo:

Det var en bra triss med lite annorlunda frukter, med tillhörande bruksanvisning. Själv fotade jag snabbt min triss och kröp sen till kojs.

16 Gammelsmurfen:

Trots att du lämnade fel adress hittade jag dig ändå... Gillar dina bilder! Mittenbilden är min favorit!

17 Nollan:

Här fanns det frukter och exotiska sådana dessutom. Nu fick jag lära mig lite nya namn på det jag kallar sharonfrukter också. Annars gillar jag kaktusfrukten, den är både god och vacker!

18 Ellas Inspiration:

Vilken kul tolkning du har idag! Roligt att du gillade fatet hos mig. Det är gjutet av ett rabarberblad så den säsongen är ju redan över men du kan gjuta av te.x. gamla silverbrickor i snygga mönster. Blir också läckra fat. Du får hålla utkik hos mig. Det blir lite mer betong framöver.



Mvh



Karin

19 veronica-ifokus:

Å, första bilden på sharon, det är ju så gott!! Andra frukten har jag faktiskt inte smakat, vore intressant!! Får bege mig till affärn när den elaka grisfebern gett sig, hoppas du klarat dig. Ett ord vaccin!! Det här är inte att leka med =)

20 Nilla:

Kul triss, med ovanliga frukter. Och lite "fruktdricka" till.

21 Erik:

Tack så mycket alla som kikat in. :-) Roligt om jag får någon att testa en ny frukt. Se nästa (yngre) inlägg för mer "insikt i drakfrukten" och skåda magnetfrukter...

Missa inte Nollan en bit upp bland kommentarerna! Klicka på den länken och njut. ;-)

22 Mia:

Drakfrukten, pitahaya blir min favvo bland dina bilder, trevligt att du skriver och berättar om den ovanliga frukten.

Trevlig triss!

23 Anni:

Aha - det var ju en tanke, att man skulle kikat i barskåpet...

Drakfrukten vet jag finns i en sådan där engångsförpackning med dricka som min yngste son älskar - själv tycker jag mest att den smakar konstgjort. har dock aldrig provat färsk!

24 Kjell E:

Tvåan ser nästan grotesk ut, det bli min favorit på temat fruktig.

25 Nukke:

Oh Yes !!!! Lapponia !!!! och 2. frukten skulle vara intressant att smaka ! Kul bilder !

Kommentera här: