Torsdagsreflektion: Vackert land vi bor i

                                        
Inne på Trebarnsmammans blogg (hon håller i temat på torsdagar) skriver hon denna vecka 20:
Både idag och i går har jag kommit att prata om hur häftigt vårt land är i och med de stora skillnaderna i naturen som vi upplever om vi reser från längst i söder till längst i norr, eller från väster till öster. Vi borde uppskatta och upptäcka vårt fantastiska land mer än vi faktiskt gör. Varför är det så att de flesta föredrar att semestra utomlands på en badstrand när det finns så mycket fantastiskt och fashinerande att upptäcka här hemma?



Vårblommande träd på Kungsholmen.

Kan börja med att hålla med. Vill tillägga att detta "vi" (som jag uppfattar inkluderar oss alla) inte alls stämmer på min egen familj, säkert flera andra som inte heller tycker det stämmer in på dem. Inget skryt, men vi har varit både i norr (Kiruna) och längst ner i söder i vårt vackra land. Hyrt stuga på Gotland och ute i Stockholms skärgård. Varit norr om Polcirkeln och upplevt Midnattssolen (fantastiskt!). Strövat runt i värmländska Finnskogarna och åkt Inlandsbanan och övernattat på flera orter längs järnvägen. Klart intressant med norrländska inlandet, ganska annorlunda mot kusten, med bland annat Piteå havsbad (många soltimmar där!) och Luleå, vacker stad med sin skärgård utanför. Resorna i Sverige har vi gjort mycket för att visa barnen hur fint vi har det i Sverige! En badsemester där solen nästan är garanterad är inte dumt det heller, förnekar jag inte. För vädret under en svensk sommar är inte så pålitligt, som nog alla känner till. Men jag har aldrig förstått varför en del hela tiden jagar semesterresor som ska ligga långt bort. En del verkar helt ha missat vårt eget land, det finns också en del som knappt vet hur det ser ut runt husknuten där de bor.


En blomplantering mitt i Stockholm city.

Fjantig skrytjakt, kan jag tycka ibland. Duger det inte med att åka runt här i Sverige? Det finns otroligt mycket att upptäcka inom landets gränser. Måste stället man reser till vara svåruttalat och innebära långa flygresor (som skitar ner vår planet)?
Redan att "turista" i sin egen hemstad (som för mig råkar vara Stockholm) bjuder ständigt på överraskningar. 
Människors "försvar" brukar vara att det är så mycket billigare utomlands. Må så vara, men du kommer inte dit gratis! Slå ut priset på själva resan, så är det inte lika billigt längre...

Ni får ursäkta om jag låter bitter (jag har feber och förbaskat ont i hals och huvud) men detta med semesterskryt på kontoret efter sommarperioden kan fylla mig med en del elaka tankar och mycket häpnad. Ta bara Thailand som blivit svenskens nya Kanarieöar. Bestrider inte att där finns sevärdheter och en helt annan kultur än vår egen (på gott och ont). Men varför åka så långt bort om det bara är sol och bad man vill åt? För har man missat den grekiska övärlden, aktiva vulkanön Sicilien eller vackra Madeira (tillhör Portugal) med alla fantastiska blommor eller en massa andra resmål i vårt vackra Europa, så kan jag tycka att det bör göras innan man flyger långt bort. Det finns ju ingen oskriven lag som säger att man måste resa långt bort bara för att man kan! Det är en lång skön sommarvärme runt hela Medelhavet, duger mer än väl till badsemester! Det händer ju även att solen värmer gott i Sverige! Kanske blir denna sommar en sådan skön och varm, som sommaren 1994, då svenska landslaget i fotboll fick medalj i USA. Då var det varmt! 
Tyck gärna till!
 

Japanska körsbärsträd i blom i Kungsträdgården slutet av april-09. Mycket njutbart, även om man fick nerfallande blomblad i mjukglassen.

Skulle kunna orda mycket mer kring detta, men det får räcka nu!

                                                       Andra tolkningar finns här
                                                         
Erik

Kommentarer:

1 Trebarnsmamman:

Oj, jag fick dig verkligen att komma igång :) Men jag håller med dig! Har precis som du rest runt mycket i Sverige (och mycket i världen) och just nu måste jag säga att jag uppskattar att upptäcka Sverige mer än att resa utomlands. Dels för att det är billigare, men också för att vårt land är alldeles fantastiskt (även när det regnar ;) )

Så, ja, jag håller med!

2 Marie Carpe Diem:

Wow! Ett hett ämne verkar det som ;-). Håller med dig gör jag. Vi har också valt sommarsverige mot utlandsresor, men på vinterhalvåret styr vi gärna kosan till ett varmare land några veckor. Det finns otroligt mycket vackert och lärorikt att se utanför Sverige också. Det jag upplever som trist iom resandet är att många svenskar inte ka ta seden dit de kommer. Så har det verkligen blivit i Thailand. Vi började resa dit för 10 år sedan och kan säga att masstursimen med svenskarna i ledning vekligen trasat sönder mycket där. Ingen respekt för thailändare och deras kultur och religion. Trist. Nu åker vi istället till andra delar av världen lite mindre turistiga (än så länge). Din plantering matchar min från Humlan. Ha det gott.

3 Henry:

Jag nöjer mig med att njuta av dina fina Stockholmsbilder!

4 Pysen73:

Så sant, så sant. Sverige har fantastikt mycket att bjuda på, för alla smaker :o)

Jag borde semestra mer här i Italien, jag har ju "bara" sett Sicilien... men med de långa resorna till Thailand för att umgås med mamma och pappa blir det inte mycket till resbudget kvar..

5 Bosse:

Jag har gjort några resor som sträckt sig bortom Sverige och Europa. De tripperna har jag aldrig ångrat. Jag blir inte förvånad om du också kommer att vilja göra ett längre skutt någon gång i framtiden. Det finns ju ingen oskriven lag som säger att man måste avstå från fjärran kulturer bara för att Sverige är fantastiskt. ;-)

6 britten...:

ja nu när jag var uppe på gården så tänkte jag hela tiden på det ..hur oerhört avlångt vårt land är och hur det skiljer sig..då så satte man potatis i skåne och uppe i västerbotten så smälte isen på sjön och vårbäcken prolade för fullt....verkligen stora skillnader i vårt härliga land...

7 Mariann L:

Oj, där kom du igång riktigt. Jag har haft möjlighet att få lite av varje. Några få turistresor, dock inom Europa, några tält-semestrar ute i Europa, härliga turer i Sverige och framförallt underbara somrar med barnen på vårt sommarställe i Finland. Där ska min man och jag i sommar ta husvagn någon vecka och kuska runt i närmaste omgivningarna själv. Det blir trevligt!

Dom japanska körsbärsträden är ju helt underbara!

Kommentera här: