Tisdagstema 19 maj

Dags för ett roligt fototema.
Denna gång vill Tisdagstema att vi visar upp "gammal, äldre, äldst".
Tänkte till en stund och fick till detta nytagna foto.
Min tolkning denna vecka: tre olika rörliga medier på samma foto!




Kanske behöver fotot en liten förklaring.
DVD (en ganska gammal dvd med Pistvaktserien)
VHS kassett (med en äldre film, Steve Martins första långfilm från 1979)
I den gråa asken en egen gammal super-8 film. Med indirekt humor, eftersom filmen är från 70-talet (äldst i denna trio).
"Fiskeäventyr - jag, Knutte och Peter" står det på asken. (Den texten skvallrar att filmen är gjord under min gymnasietid, tidigt 70-tal. Säkert ett projekt i svenskan, som ju också hade kultur som en del av ämnet. Undrar om det fortfarande är svenskan som bär kulturansvaret på gymnasiets kursplan?)

Har inte testat min projektor på flera år. Om nu lampan är trasig, undrar om det går att köpa en ny projektorlampa numera? Om projektorn är paj så tror jag det blir svårt köpa ny projektor som kan visa super-8, går kanske att få fatt i en begagnad. Ska nog kolla på lite smalfilm i helgen :-)


Fler tolkningar här på TISDAGSTEMA
Erik

Kommentarer:

1 Jette:

Mycket trevlig tolkning!!!

2 Tonårsliv by Leonora - Back in the game again:

Hoppas du får en härlig dag! :)

allt väl?

3 Gitsie:

Härlig tolkning, det har onekligen blivit en del framsteg.

4 Carina - inspirera:

Vilken smart tolkning! Jag tiderna förändras och vi med den...

Kramen.

5 Randi:

Utvecklingen går snabbt och det gäller att hinna med att uppdatera egna gamla minnen. Fin och perfekt tolkning!

6 Ingalill:

Smart tolkning :)

7 Marie Carpe Diem:

Dundertolkning ;-)

8 Amanda:

Vilken bra tolkning och på en bild. Det blir stjärna i kanten. /Amanda

9 Emma:

Rolig och bra tolkning! :)

10 em:

Kul tolkning! :o)

11 foto CHIP:

Det var både ett roligt och tankeväckande bidrag. Kanske kan man göra om de gamla smalfilmerna till DVD?

12 Cecilia Artista:

Bra tolkning!

13 Pysen73:

Vilken kul tolknning du gjort!

Pistvakt går ju inte av för hackor :o)

14 Majsan:

Härlig tolkning!

15 Lissen:

Rolig tolkning!

Vad fort utvecklingen har gått med allt det tekniska.

Vad händer härnäst?

Ha det gott!

16 Monkan:

Jättebra tolkning, de är ju verkligen från tre olika "eror".



Om du får igång projektorn så kan du kanske filma av duken sen med en digitalvideo (kommer ihåg att min pappa gjorde det från smalfilm till "vanlig" video för massa år sen). Och så finns det ju labb som för över film till dvd.

17 ElStiffo:

Kan vi ha någon slags filmafton å se den å något annat gammalt stuff?

18 Inger Maryissa:

Kul att se dessa olika media super-8 film, VHS kassetten och DVD som finns idag.

Min pappa hade en filmkamera när jag växte upp

och andvände super-8 film,

och sedan visades filmerna på en vit dukt med hjälp av en projektor.

Kommer ihåg hur kul vi barn tycket det var, och att även få se oss själva på film.

I min mammas lägenhet hittade jag massor av dessa smal-filmer,

men trist att inte kunna titta på dem.

Fast det ska kanske vara möjligt att föra över dem på DVD, men var....

och säkert det kostar en slant i så fall.

Får se hur jag gör...



Tack för kommentaren hos mig, och på din fråga om mamma fortsatte att jobba som sjuksköterska efter att varit hemma med oss barn,

så är svaret att det gjorde hon inte,

och hon gick aldrig tillbaka till arbetslivet igen.



Ha en bra fortsatt dag i det växlande vädret som är här i Stockholm idag, men varmare är det i alla fall.

Tycker de känns lite som det eventuellt finns åska i knutarna...

Vi får väl se hur det utvecklar sig..

19 Sladden:

Fin tolkning!

Kommentera här: