Detaljer - veckans port/dörr

Dags för en ny port/dörr och denna vecka ska vi visa upp lite detaljer.
Under en promenad dök jag på en vacker dörr. En rörlig dörr, om man så säger... välmående med trevliga detaljer.
Kunde inte låta bli att betrakta denna dörr närgående med kameran. Se det gärna som en liten gissningslek.


Väldigt litet dörrhandtag.



                                  
en annan dörrdetalj...      och annan detalj från helheten! (bara klicka på bilden, så blir den större!)

Finns säkert en och annan som anar/vet både bilmärke och modell. Måste säga att äldre bilmodeller ofta är mer levande, med mycket olika design beroende på märke, ja riktigt vackra var bilarna förr. Detta välmående exemplar stod och vilade i en backe i Mälarhöjden.
Hoppas jag inte bryter mot någon regel i detta fototema, för dörrdetaljer är det ju! Även om inte porten/dörren sitter fast på ett hus.


Fler tolkningar här VECKANS PORT/DÖRR

Det är nu nionde gången som vi får chans att visa upp en dörr/port. Eftersom nummer nio (Number Nine) är lite speciellt för mig, blir jag rebellisk. (Lista ut den om ni kan!?)

Ja, jag kanske skulle visa upp helheten också?
Tycker företagets designer fått fram en liten "bakelse", en snygg design!
Bilmärket har en hemsida för glada svenska ägare av detta märke








Det är en liten del av Mälaren som syns bakom bilen, en Citroen 2CV. Osäker på årsmodell...
kanske någon bloggare som kan upplysa mig om detta?
Erik

Kommentarer:

1 Anonym:

Fin detalj på fin "gammal" bil.

2 Hedwig:

Tyvärr Erik, du bryter INTE mot några regler ! Din tolkning är underbar, liksom bilderna på bilen. Den bilen hade jag gärna bytt till mig, även om jag åker komfortabelt i min C5.

3 Pysen73:

Grattis på namnsdagen!

4 Marie Carpe Diem:

Suuuuuper bra tolkning Semlan!!! Jag tycker absolut inte en dörr behöver vara i ett hus bara för att platsa här. Tror du dragit igång en trend nu :-) Jag ska i alla fall öppna ögonen ännu mera.

5 Erik:

Hi, hi! Kul om jag startat något nytt... :-)

Om Hedwig ger mig klartecken är det ju grönt! Må det kanske vara för att du själv har en C5:a? Fast franska bilar brukar vara besvärliga, skum placering av saker och ting i motorn mm. Men det går väl i linje med fransmännen ;-)

6 Amanda:

Bilen är en liten vacker pärla. En sådan skulle jag gärna ha. Dörrarna är OK, så den får jag väl med på köpet. Ett roligt Bidrag. /Amanda

7 Tompa:

Kul bilder på denna lilla franska adventskalender (det är luckor överallt). De såg likadana ut i så många år så det är svårt att tidsbestämma dem. Vild gissning blir 80-tal. Om du har nån bild där regnumret syns kan du SMSa den till 71456 så får du veta både ägare och årsmodell. Vill du bara veta tekniska data kan du gå in på Vägverkets hemsida.

8 vivan:

Grattis i efterskott på Erikdagen!

Kanon, själv hade jag nog inte kommit på att fota

bilen och detaljerna....Himla bra tolkning av veckans dörr!kramen!

9 Erik:

Kommentar riktad till Sladden's Fotoblogg (eftersom jag inte kan kommentera där! Saknar namn/url variant, kanske något du kan fixa?):

Tack för din kommentar. Gillar ditt dörrhandtag, snyggt med handen som greppar om handtaget :-) Kul sätt att presentera detaljen. Pampigt hus! Vad har Posten gjort med huset? Skulle hellre velat ha kvar restaurangen som var där i över hundra år. Fint med dina komprimerade fakta :-)

10 christina:

Härlig bil och detalj! Du undrade om portarna på kyrkan. Jag har inte utforskat alla portar med detaljer, men jag ser att den har mycket att bjuda på. Ha det gott!

Kommentera här: