Rodrigo y Gabriela, igen!

Kom att prata om denna duo när jag träffade några vänner, fast just då hade jag svårt komma på namnet (klart irriterande när det händer) Rodrigo y Gabriela. Gitarrspelande duo från Mexico som spelar på sina gitarrer med en frenesi som är avundsvärd.
Vilket gitarrspel! Ibland låter det lite flamenco... men där finns hela tiden fart och fläkt och musikalitet, wow!

 
"från en scen någonstans..." Rodrigo y Gabriela. (bild funnen på nätet)

Här finns ett videoklipp från YouTube som har "mycket slagverk" i sig, speciellt i början. Juan Loco heter låten.

Duon "Rodrigo y Gabriela" far runt och spelar live en massa. Senaste cd:n är en liveskiva. Klippet här under är från musikprogrammet "Later with Jools" (som brukar visas sena söndagskvällar på Kanal 9, tyvärr inget ikväll)



Här framför duon låten Tamacun
Mer info om duon finns på deras egen hemsida Rodgab.com

Lite bonus, en lektion hur Gabriela skapar sina slagverksljud på gitarren



Så nu är det bara att öva lite Dick, så fort axeln mår bättre! :-) Eller kanske du vill testa lite Bosse? 
Antagligen kan du säkert redan detta Hasse..?!
När lirade du Mats senast på "guran" och skulle du kunna göra något liknande på elgitarren Ode?
(Jag behöver själv träna fingersättning och få ordning på ackorden... detta som Gabriela gör är klar överkurs för mig!)


Första skivan (framsidan ovan) är smått magisk, jag gillar den mycket :-)
Erik

Kommentarer:

1 Bosse:

Trevligt inlägg, särskilt fäste jag mig vid videon där Gabriela demonstrerar slagteknik. Jag måste testa vid tillfälle. Fruktar att jag ganska snabbt kommer att få kramp i handleden.

2 Bosse:

Nu har jag kollat in "Juan Loco" också. Underbart! Jag fyller på med den här:

http://www.youtube.com/watch?v=rlZSX5e30D4&feature=related

3 Pumita:

Underbar musik! Sanslöst bra!!

4 britten:

för mig som älskar Spanien och flamenco finns det bara ett ord UNDERBART !.måste köpa med mig upp till stugan nu...

Kommentera här: