Melodifestivalfinal, Semlan gissar...

...utgången på finalen i Globen ;-)

Jerry har bra koll och han tycker fler ska gissa hur det kommer att gå på lördag.
Så jag tar fram min kristallkula, tarotkorten blandas och jag känner efter noga i vänstra lilltån...
                                      
På lördag gäller det! Melodifestivalfinal i Globen.
(Min vinnarlista finns i slutet av detta inlägg!)

Som vanligt har dessa deltävlingar fram till Globenfinalen varit bra lördagsunderhållning, show och musik och dessutom ett tävlingsmoment. Precis som tidigare år kommer det att kännas tomt ett tag när denna musikunderhållning tar slut. Miljonpubliken framför tv-apparaterna njuter och de flesta fikarummen har haft med samtalsämnet Melodifestivalen efter helgen, tror jag. Det har hänt att jag själv argumenterat mig röd i ansiktet för eller emot någon låt. Helt onödigt och inget som påverkar världsläget, men samtidigt väldigt roligt. Vi tillåts tycka, allt är okej.

Vill ni veta mer om ESC ute i Europa? Det finns en bra hemsida för ESC

  
Rubriker, rubriker... men ingen nakenchock i år, eller..!?

Kvällstidningarna säljer extra lösnummer, festivalorternas kommunalpampar verkar nöjda över att få fylla någon lokal idrottsarena och folk viftar med ballonger och skyltar och ser lyckliga ut. Sverige är ganska unikt, uti övriga Europa har dessa låtvalstävlingar betydligt lägre status. I en del länder bryr sig i princip ingen om denna musiktävling! Hur som helst, nu finns ett finalfält. Den ser ut så här;
Startordningen:
1. Måns Zelmerlöw
2. Caroline af Ugglas
3. Agnes
4. H.E.A.T.
5. Emilia
6. Alcazar
7. Sarah Dawn Finer
8. E.M.D
9. Sofia
10. Molly Sandén
11. Malena Ernman


Tror jag vill att Alcazar ska vinna, men huvudet och hjärtat är inte överens...

Elva finalister, slut med dueller, nu gäller det. Medvetet retas jag lite (skrev inte ut artisternas låtar på startlistan, om nu någon noterade det..?).

Caroline dansar på efterfesten i Norrköping. Passa på tjejen! Snart är det körträning och vardag igen. (foto från SVT)

Ja, det är ju låtarna som tävlar i denna musiktävling (någon som verkligen tror på det idag?)
Startordningen på Globen:
1. Hope & Glory
2. Snälla, snälla
3. Love love love
4. 1000 miles
5. You're my world
6. Stay the night
7. Moving on
8. Baby goodbye
9. Alla
10. Så vill stjärnorna
11. La Voix

Nu när både Caroline af Ugglas och Sarah Dawn Finer fått sjunga sig in i Globen via "Andra Chansen" har de ett slags övertag mot det övriga startfältet. Deras låtar känns mer hemtama, vi har fått höra dem fler gånger, vilket säkert påverkar hur de placerar sig med publikrösterna (nog så viktiga, jämfört med juryröstningen!). Rent allmänt tycker jag att flera artister har lamare, tristare låtar denna musikfestival. Men nu har vi de låtar vi har röstat fram. Kanske döljer det sig en vinnare i Malena Ernman som avslutar hela finalfältet med operarocklåten och att hon direkt tog en finalplats ger en tydlig vink om vad stora delar av publiken tycker.

Jerry har snyggt sammanställt olika hemsidor med röstlistor, klicka er vidare hos honom och kolla dagsläget.

Det räcker nu knappast hela vägen för Malena, men hon blir tvåa efter Sarah Dawn Finer som jag tror vinner. Att skicka upp Sarah på en pelare under den pampiga finalen i "Moving on" är ett genidrag! Hoppas den hissen följer med ut i Europa, ja till Moskvafinalen i ESC.
För det finns väl ingen som längre förnekar att det är hela paketet, med dans, show, "Carolafläkt" och kläder som har lika stor betydelse som själva låten och artistens sång. Jag tror för övrigt att Måns kommer att hamna på tredje plats, tätt följd av Alcazar, Caroline af Ugglas och de små hårdrockarna i H.E.A.T. Mesig hårdrock har börjat tilltala gubbar och tanter ute i stugorna och småungar har alltid gillat när det låter mycket. Så det finns en chans att publikrösterna får H.E.A.T att klättra mot toppen, men jag både hoppas och tror att det inte räcker hela vägen!


Bard på samma Norrköpingsfest poserar. (foto från SVT)

Så min segrare och därefter följande placeringar tro jag blir:

Vinnare: Sarah Dawn Finer - Moving on  (Grattis till vinsten! Se nu till att vila rösten inför finalen. Träna pelarbalansen, kan du möjligen klara det med mindre räcke, det skulle se häftigare ut. )

tvåa: Malena Ernman - La Voix (Grattis, det finns en ny publik utanför operascenerna som väntar på dig. Men du är rätt uppbokad har jag läst. När kan du turnéra i Folkparkerna?)

trea: Måns Zelmerlöv - Hope & Glory (Sorry, jag tror inte du kommer att vinna, oberoende av låt. Men duktig är du, med glimten i ögat!)

4. Caroline af Ugglas - Stanna, stanna (stanna kvar i Sverige, Europa är inte redo för dig!)

5. Alcazar -  Stay the Night (Var nöjda, ni har en brottarhit för dansgolven, varför gå omväg via Moskva?)

6. H.E.A.T. -  1000 Miles (Vad ni än gör, lämna inte Upplands Väsby förrän ni hittat en egen identitet! Eller åk tusen miles norrut, det blir ungefär... äsch, orkar inte räkna ut. Varför plagiera Guns & Roses och andra redan existerande hårdrockkillar? Väx upp och under tiden, bygg upp något egen!)

Resten av låtarna orkar jag inte rangordna... Bert Karlssons nya hopp, unga Molly får komma igen (bra träning i år kan man säga, tydligen ville inte stjärnorna skicka dig till Moskva). Fin röst på den tjejen, men vilken seg låt! Agnes, tänk att hårdrockgrabbarna slog dig, "Love love love" var kanske lite tjatig? E.M.D. är som några moderna Fred Astaire kopior, vem f-n vill ha det ute i Europa? Några tonårstjejer röstar förtvivlat på de tre pojkarna och drömmer våta drömmar, men det räcker inte långt! Nu kanske det är goodbye och dags för splittring av trion, snälla. Emilia, ja på Svensktoppen finns det plats ett tag, skulle tippa på fem veckor på listan. Sofia, bara att åka tillbaka till Fritidsresors grekiska showaftnar och jobba vidare, lycka till!
Ha, ha! Vad kul det är att vara lite småelak... men jag drogs med i Melodifestivalyran... Ber alla inblandade om ursäkt! Inte! :-)

Ja, få se på lördag hur många rätt jag får, ha, ha! (Men detta är min seriösa gissning på placeringarna, Jerry!) Någon av de elva ska få chansen att sjunga i Moskva 16 maj. (Semifinalerna 12 och 14 maj, då kan man ringa och rösta, utom på svenska bidraget.)

Skulle min lista på de sex översta placeringarna vara rätt, ja då måste jag göra något tokigt (fast äta en hatt verkar trist och segt). Vad? Kanske någon bloggare som har en idé? Men jag går inte med på att äta 18 semlor på raken igen, det gjorde plågsamt ont efteråt..!
Erik

Kommentarer:

1 Pysen73:

Jag har faktiskt ingen klar favorit... men spännande ska det bli. Ses vi hos Jerry på lördag kväll?

2 Erika:

Jag hoppas Sarah Dawn Finer vinner. Instämmer i det du skrev om Carolina Ugglemor...och tillägger...vilken hemsk bedrövlig vidrig låt. Vinner den få vi skämmas för tid och evighet. Min åsikt och den står jag för. Janis Joplin gick ur tiden för länge sedan, vi behöver ingen kopia att ta vid. Har väldigt svårt för artister som kråma sig på scen som hon gjorde. Fy och usch! :(

3 Bosse:

Bra rutet, Erika, du tog orden ur munnen på mig beträffande Ugglas. Jag blir närmast pinsamt generad å hennes vägnar när hon står där och stampar med sin gummistövel. Janice Joplin-plagiat, buh!

:-)

4 Bosse:

Inte illa tippat, Erik. :-)

Min kortfattade kommentar till finalomröstningen:

IG till juryerna.

VG till svenska folket.

En bra sångerska med en bra låt vann.

En dålig sångerska med en dålig låt kom tvåa.

Kommentera här: