Fototriss - Smultronställe

Så lustigt. Helena (som håller i Fototrissen) väljer ett tema (som kommer från trissvinnaren "Mamma med kamera") som jag själv berört i flera olika inlägg den senaste tiden (utan att för den skull kalla dem smultronställen). Men det är jag säkert inte ensam om att göra i bloggvärlden nu i semestertider (vilket "Mamma med kamera" själv påpekar). Just på sommaren finns de ju på riktigt också!
Att sedan "Smultronstället" är en av Ingmar Bergmans bästa filmer, enligt mitt tycke, gör inte temat sämre. Innan Filmklubben startade ute på Gärdet i Filmhuset så fanns det en SF-bio på Östermalm som visade "kvalitétsfilm" under just det namnet, "Smultronstället". (Det stället levde under "den franska vågen" och en våg med rysk film som också nådde oss.)
 
Ett gammalt barndomsminne jag har är från en sommar på Lemland på Åland, eller om det var ute på Lumparland. Där fanns ett område (en gammal militärbefästning tror jag det varit) som hade jättemycket smultron, otroligt mycket smultron. Små kullar som var nästan helt röda av alla smultron, vi kom dit precis rätt tid! Har aldrig hittat ett liknande smultronställe igen. Vi plockade så mycket (hinkvis) att man sedan, tillbaka i sommarstugan, kunde lyxa med överfulla tallrikar med smultron och till det lite kall mjölk. Smultronsmaken slår både jordgubbar och hallon tycker jag.

Till trisstemat och genast infinner sig en trivsamt litet problem. Jag måste välja! Smultronställen har jag, både stora och små. Väljer dessa tre till slut (valet har tagit en bra stund...).


Foto ett. Smultronstället nummer ett! Ungefär så här dags på dygnet (då när fotot är taget) är det dags att stoppa fiskespöna i ekan och dra ut till favoritställena i Norrsjön och kolla om det hugger/nappar. (Min favorit är abborre, grabben fajtas gärna med en gädda. På sensommaren är det eget kräftfiske. Kräftor gillar vi bägge!) Eller så blir det en kväll kvar på land, i stillhet. Ingen solnedgång är den andra lik och ofta håller naturen andan så dags på kvällen.
Lite udda: Varje kväll "ångar" en bäver förbi ute på sjön på sin jakt efter lämpliga stockar att bogsera tillbaka till boet, som ligger en bit bort på höger strand. Senaste "bäverbrädgården" är nära vår badvik.


Foto två. Mitt privata smultronställe finns ute på balkongen! Små högtidsstunder när några solvarma smultron får smälta i munnen och sprida sin sötma i gommen. En rätt bra början på en arbetsdag, innan det bär av mot transportmedel in till kontoret.
Nytaget foto som gav dåligt skärpedjup. Det är mycket mörka moln på himlen som får kameran att skrika efter mer ljus, fast klockan visade på halv tolv på dagen! Få se om det brakar till och kommer någon/några åskskurar idag?


Foto tre. Ett riktigt smultronställe om man som jag älskar sushi! Ser kanske inte ut som något lyxhak, men där inne görs bland de bästa sushibitarna i Stockholmstrakten, alltid fräscha råvaror. Just nu har de semesterstängt och passar på att fräscha upp lokalerna där inne.

(Platsade inte här och nu, Sjöberget (alltid skönt sätta sig där och bara andas en stund), Vinterviken, Västerbron, Sergels torg/Kulturhuset (händer nästan alltid något oväntat där), Saharaöknen (snart nytt besök!) och många fler.)

Ska försöka ta mig runt bland trissdeltagarna och kolla in era smultronställen. (Redan 50-talet deltagare, har inte folk semester?!)
Ha en skön vecka alla trissare!   


Många smultronställen går att hitta här  
Erik

Kommentarer:

1 Mad World:

Jag har också smultronställe, ett riktigt, utanför husknuten med jättegoda röda och vita smultron. De vita är sötare faktiskt, men inte lika vackra. Även om jag också älskar sushi så väljer jag ändå första bilden som favorit, bara för att den är så vacker.

2 Jo:

Jag får nog hålla med dig om alla tre smultronställena, även om jag varken har varit i din aborrvik, på din balkong eller i din sushibutik. Att fiska är något som vi har lovat oss själva att hinna med i år. Enligt grannkidsen bor de största aborrarna under vår båt nere vid bryggan, så vi har ju inte så långt att gå. Smultronen checkade jag av förra veckan och sushin längtar jag hem till.. Bra triss i mina ögon!

3 Bosse:

Hej, du parantesernas mästare, jag har kommenterat dig på annan plats. Sök, och du skall kanske finna ...

:-)

4 Lasseivomma:

Ja, det var ju en bra spännvidd på dina smultronställen. Efter din beskrivning faller jag för bild tre eftersom jag uppskattar en fin sushi.

5 Susanne:

Tack för kommentaren hos mig! Trevlig triss du satt ihop och jag tror att jag väljer smultronen som favorit, men bara just före sista bilden på bästa sushistället - jag älskar sushi!

Ha en bra vecka!

6 veronica-ifokus:

Ha, bästa trissen idag! Så bra och kreativ tolkning!!! Jag bara tokdiggar den sista bilden...mmmmm!!!!!

=)

7 cat:

Gillar verkligen din första bild i trissen. Ser helt underbart ut där:)

8 Mats:

Ju fulare skylt - desto bättre mat?

9 Ingrid:

Trevlig introduktion och trevliga foton. Den första är helt underbart trolsk.



Tack för din kommentar hos mig. Jag kan rekommendera ett Karlsöbesök i slutet av maj - början på juni, då blommar orkidéerna.



Ingrid

10 Famos/Menageriet:

Den sjön ser inbjudande ut till både fiske och bad och naturligtvis ett smultronställe och min favorit av de tre.

Oavsett skärpedjupet, så ser smultronen söta och goda ut.

Sushi har jag aldrig provat, men det går väl lika bra med surströmming, eller hur?

Önskar Dig en skön vecka!

11 Famos/Menageriet:

Ps/ Har Du fixat till ramen runt bilderna i något program, för det går väl inte att få till i stilmallen längre? /Ds

12 Jah Hollis:

Den där kullen med alla smultronen skulle jag ha velat se. Det låter som ett smultronställe i ordets mest ursprungliga betydelse.

Men dina är fint utvalda med tycker jag. Vad gäller matställen så är det ju vad som finns bakom fasaden som verkligen betyder något.

13 Hasse A:

Morrn Erik.



Svar på din ?.

Lagom = "Passe" t.ex Passe lang/kort



Lagom mätt? = Sånn passe.



Kul med smultron på balkongen. "Sushibilden" är det Hägerstensv. eller Fågeltorget?

Ha de bra

Hasse A

14 britten:

här uppe är vi inte bortskämmda med smultron inte...menjaghåller med dig om att aborre det är en riktig höjdare ..både att äta och att fiska....gädda går fet bort för mig....men regnbåge..jisses så gott det är....ha det bra nu på dina smultronställen...

15 Soffy:

Det var alltför länge sen jag la fiskespöna i ekan...ser underbart ut!

16 Monkan:

Jag hade nog räknat med Vintervikenbilder rakt igenom men Norrsjön verkar ju vara en het konkurrent. Egna smultron på balkongen, det var verkligen lyxigt! Sushiställe, klart udda som smultronställe :-)



Oj, jag gick såna kringelikrokvägar så jag är knappt själv säker på vilka hus som är på bilden, men det är rätt nära Skinnarviksberget. Problemet är ju att de allra finaste/charmigaste husen är omgärdade av staket :-( Riddaholmsbilden är från förra året, som den här stan ser ut just nu vill man ju knappt ta några bilder. Jag "dokumenterade" Odenplan härom veckan för rätt som det är så är det väl en enda stor grop där också...

Kommentera här: