Fototriss - doft/lukt

Helena som har hand om Fototriss skriver: Det tema som gäller för denna vecka är DOFT/LUKT. Med dina bilder vill jag att du ska förmedla doftintryck till dina besökare. Väldoftande eller illaluktande - eller både och. Låt kreativiteten flöda och visa foton som kittlar luktsinnet hos den som betraktar! Det är extra kul om ni är påhittiga - think outside the box... och hittar annat än det kanske mest uppenbara som väldoftande blommor och liknande, för olika dofter och lukter finns det i mångfald runt oss.

Visst är omvärlden full av dofter och lukter! När Janne Forssell for runt på sina reseäventyr ute i världen så återkom han ofta till hur en del städer och platser hade speciella dofter. Trevligt att resa med näsan :-)
Olika lukter kan få fram glömda minnen! Jag kan vara ute på en promenad och plötsligt dyker någon oväntad doft upp och sekunden efter kan jag blunda och få fram en minnesbild från en helt annan plats där samma doft fanns (eller liknande). På så sätt kan jag gå på en gata i Stockholm, känna en doft och bums är jag kanske i Paris! Magiskt vilka doft/luktminnen som finns registrerade hos oss.

Nu till mina foton.


Nytaget foto på tre pocketböcker. Böcker luktar!
I pocketböcker har jag märkt att limningen är helt olika i engelska och amerikanska pocketböcker. Snobben och Leonarddeckaren är engelska (nää, inte författarna, böckerna är tryckta och limmade på de brittiska öarna!) och Hunter S. Thompson är alltigenom amerikansk. De luktar helt olika, när man sniffar på dem! Thompsonboken har dessutom en massa bonusdofter, för den hade jag med på en tågluff. Lite olika spilld mat finns på några sidor... var bland annat i Spanien, Frankrike och Tyskland under den tågluffen. 
Låneböcker på biblioteket kan lukta en hel del. Ibland verkar parfymer och annat följa med från låntagaren, så att nästa bokläsare också får lukta på dessa dofter. Böcker kan ju också suga i sig från hur omgivningen luktar. En bok som blev kvar på landet och först kom hem efter ett år doftar fortfarande precis som det gör i sommarstugan när man öppnar boken och bläddrar bland sidorna. Lustigt!



Utedasset på landet.
Luktar inte alls så mycket, om man inte springer in och ut direkt efter varandra. Men då finns möjlighet att dölja lukten, se vad som sitter på väggen! Det var sambon som ville ha en sådan... Värsta luktäventyret är i samband med tömningen av tunnan ute på åkern. Ett arbete som ofta hamnar på mig, men å andra sidan bryr jag mig inte så mycket. Men det är ju inte direkt något lustfyllt arbete...

en kortare andhämtning före sista fotot.



Fast det finns ju en del som inte gillar dofterna från rå fisk...



Fotot taget på en rätt stor marknad i södra Europa där olika stånd stod bredvid varandra. Väldigt nära denna fiskehandlare fanns ett större stånd fullt med underkläder. Hur skoj är det, BH:n luktar nyfångad fisk?!
Just den där färska fiskdoften är skum tycker jag. Ibland tycker jag att det luktar gott, riktigt gott. En annan gång får jag kväljningar av samma lukt. Undrar vad det beror på? Tur att jag oftast tycker om lukten av nyfångad fisk :-)

Ett riktigt roligt tema denna söndag! Precis som Helena bad om, har jag försökt undvikigt de uppenbara blommorna och liknande dofter. Skulle kunna skapa i alla fall minst en fototriss till, får kanske göra det på annan plats... en annan gång.

Såg på Fototriss att redan 90-talet lämnat in egna fototrissar på temat doft/lukt, ska bli skoj kolla in andras tolkningar, hög tid att lämna in!  

(Medan jag "fnulade" med min egen fototriss så hann några lämna in, jag fick plats 96. Väldigt populärt med denna fotoutmaning! Kul att så många vill vara med eller hur Helena?!)
Erik

Kommentarer:

1 Pysen73:

Har faktiskt aldrig tänkt på att böcker tryckta på olika ställen luktar olika, men det gör de ju faktiskt...

Jag gillar inte heller doften av fisk, och tömning av utedass slipper jag gärna också ;o)

Inne hos mig luktar det inte heller gott idag :o)

2 Gunvor:

Det var varierade bilder på lukter. Inte såå angenäma dofter, men dasset var jättemysigt. Fast inte att tömma förstår jag.

3 Helena/Bildbloggerian & Fototriss:

Kul att du verkligen tänkt lite extra gällande dina lukter! Och nog luktar böcker, jag älskar att komma in på ett bibliotek och känna den speciella doften. Det väcker gamla minnen från när jag var liten och älskade att gå runt på biblioteket och välja och vraka bland allt spännande som fanns där.



Jag tycker det är fantastiskt kul att så många vill vara med i Fototriss! Nu när klockan är strax efter klockan 13 har vi redan passerat 100 deltagare - det måste vara rekordsnabbt tror jag! Och att många tar de teman jag ger er på allvar och funderar lite extra kring sina bilder gör det ännu mer speciellt - söndagar har blivit en höjdpunkt för mig i veckan!

4 Nukke:

Böcker doftar gott tycker jag !!! Bra hittat alla de här dofter !

5 Marie:

Haha! Alltid lika roligt att spana in bilderna hos dig, för det är alltid kul humor bakom många av dem! Gillar din tolkning av temat idag! =)

Ha en härlig söndag!

6 Ulrica:

Kul, du har verkligen gått ifrån det uppenbara - medan min fantasi idag inte sträckte sig så långt. Böckers doft är en av mina favoriter, kanske för att jag älskar böcker och vad som döljer sig mellan pärmarna. Utedasset skulle jag nog undvika att tömma om jag hade något. Och färsk fisk tja, det går an i bland. Kul triss du bjöd på.

7 http://lilalili.blogg.se:

åååhhh...vad en bok kan tala till många olika sinnen..att komma in i ett antikvariat är en hel doftupplevelse!

Jag hoppas du får en fortsatt skön söndag! Kramis

8 Synne.:

En fin triss med många olika dofter.

Utedasset är nog min favorit.

Så härligt svenskt på nått vänster....

Tänker på Allan Edvall när han sjunger om sommarn och utedass...

Bra triss.

9 veronica-ifokus:

Intressant tolkning av temat. Visst är det så att böcker luktar. Jag tror nog att det får bli min favorit idag. Tycker väl kanske inte att det doftar så nice på utedassen eller av den råa fisken! Men nu ser jag ju servetterna och doftsprayen och det är ju något som luktar gott så det blir nog utedasset iallafall =)

10 Hasse:

Morrn Erik.

Kul bilder.

Det där med att böcker luktar håller jag med om till 100%. Jag fick en kompis på jobbet att skaffa mej en bok i Tyskland som var från 1986.

Boken luktar gammal cigarettrök, nåt alldels jäv...t.

Som man säger här där jag bor: "Det är bara två ting

som luktar gammal fisk, det ena är fisk".....

Torrdass brukar vara helt OK, om man har öppen dörr...

Ha de bra

Hasse

11 Artlover:

Jag tycker att tvåan och trean luktar mest här från din triss. Men jag föredrar den sista bilden. Färsk fisk doftar till hunger:-)

Hade

12 Irrhönan:

Visst luktar böcker! Mer eller mindre gott... Men doften av antikvariat är speciell, det luktar ... tja, vad ska man säga? Kunskap? Visdom?



(Du undrade över mitt foto på lillebror och hästen - det är en shetlandsponny... :-) )

13 Caroline:

Jag tycker oxo böcker luktar olika. Vi har gamla böcker från början av 1900-talet, och de luktar verkligen speciellt... :)



/Caroline

14 Bosse:

Tjena! Jag har varit inne och tittat på ett 20-tal fototrissares bilder om dofter och lukter. Ganska förutsägbart vad som fanns där och jag tröttnade till slut. För mig är en kamera att likna vid ett öga, inte en näsa. Naturligtvis fotograferar man saker som avger något som näsor kan registrera, men själva doften/lukten kommer man ju inte åt. Jag tycker att själva ämnet förvandlar Fototriss till Fototrist. Men du har lyckats bra – tack vare de åtföljande texterna som ger en smula doftliv åt bilderna. Snyggt jobbat med ett ganska omöjligt tema!

15 Znogge:

Visst luktar böcker! Det första jag gör är alltid att jag luktar i boken. Trodde jag var ensam om det men förmodligen inte...

16 Annika Lund:

Hua vilka konstiga dofter du har valt Erik men ska jag välja en får det nog bli böckerna eftersom jag gillar att läsa och att gå in i ett antikvariat är verkligen en doft upplevelse. Böcker kan verkligen lukta :o)

Ciao Annika

17 Kerstin J:

I vanliga fall har jag bra luktsinne, men har knappt reagerat på någon bild hos någon denna sändag. Men vid din "dassbild" då vaknade näsan! Jag kände doften av torrt solbelyst trä.



Jag brukar också sniffa på böcker!

18 HelenJ:

Det är riktigt kul att kolla igenom veckans bidrag, och framför allt de som inte har valt maträtter/nybakat eller blommor (som ju är ganska självklara). Jag har aldrig tänkt på att böcker luktar, men visst gör de det! Jag gillar ändå din dassbild bäst, den ser fräsch ut och så härligt att kunna sitta där och se ut genom fönstret på växtligheten utanför.

/Helen

19 britten:

å här var det dofter ska jag säga ...jag tycker böcker luktar gott ....utedasset luktar väl inte nåt vidare och i fiskaffärn luktar det ju nästan utedass konstigt nog när fisk är så gott..trevlig kväll

20 Photos by Storm:

Böcker och rå fisk(om den är färsk) kan lukta riktigt gott men utedass......ulk. har aldrig vant mig vid det, tyvärr/Lis

21 Erik:

Tack för alla kommentarer! Kul att mina bilder och texter väcker både lukt och känslor. Visst luktar det härligt i ett antikvariat. Det tillhör nog de bästa affärsdofterna, ihop med kondis :-) Tyvärr verkar antikvariaten vara i utdöende. Så har just du något i närheten, gynna det! Köp böcker (ofta billigt) och håll boklådan vid liv! :-)

Ha en skön kväll och prova att lukta er fram i tillvaron under veckan. Vilket kontor går du gärna in i? Vilken lokal trivs du i, därför att där luktar gott?

Jag kommer att återkomma till detta med dofter, titta gärna in igen.

Tjingeling från Kling ;-)

22 Rajson:

Tack för underhållande läsning och fina bilder!

23 marie roxbro:

Jaa...både fisken o utedasset går bort så jag väljer böckerna / ha en bra dag

24 Della / Var Dag ett Äventyr:

Ja, det var lukter det. Inte så mesiga som mina.:) Jag köpte en pocket - Seven years in Tibet - för 20 år sedan i Kathmandu. Den luktade!!! Så dåligt papper.

25 åsa gillar rosa:

Lite annorlunda dofter du bjuder på. Gillar bokdoft så det får bli min favoritbild!

26 Jah Hollis:

Roliga bilder på doft/lukttemat och kul att läsa dina kommentarer. Jag instämmer i att böcker doftar på olika sätt, precis som gamla LP-skivor och deras omslag (cd-skivor är doftlösa och mp3-musik är i det avseendet helt själlös).

Observera att det går utmärkt att kombinera bok- och utedassbilden. :-)

27 Vera:

Ja faktiskt så luktar böcker gott och olika. Jag tycker om doften ifrån tidningarna och det första jag gör med en ny tidning är att öppna den och sticka in näsan och lukta :)

Visst har du rätt i att Toscana också luktar gott men ibland, bara ibland så kan jag sakna dom svenska dofterna som jag är van med att känna!



ha det så bra!



Vera

28 Monkan:

Ja, så sant, böcker luktar absolut men att de luktar olika har jag inte tänkt på. Dasset... ja de ska väl lukta ;-) Att tända en tändsticka har jag hört ska ta bort en del av lukten. Fisk, hmmm, inte nån favorit direkt. Då lukar nog mina träningskläder smultron i jämförelse ;-)

29 Danne:

En riktigt annorlunda fototriss. Va skönt o se bilder som inte bara innehåller blommor och mat, tycker jag.



Nu blev jag suger att vara med på en fototriss själv. Får kanske a mig i kragen och göra ett försök :D



/D

30 AKO:

Nä, så härligt med lukten från böcker! Jag verkligen älskar böcker och blir lycklig av doften. :)

Kommentera här: