Förväntan

    Pepparkaksdeg mår bara bra av att stå till sig några dagar i kylen har jag märkt. Under tiden brukar jag förväntansfullt både rita och klippa mallar för pepparkakshus (aldrig samma, alltid ny husdesign) och smaka av degen. Det senare brukar kunna bli flera gånger...
Kanske ett ganska fult foto, men degen smakar gott!



Så här blev min tolkning av fototemat, en del pepparkakeinlägg bland bloggarna... då kan resultatet bli så här.
(ps. Jag brukar alltid spara en, två dl mjöl till själva utkavlandet av degen. Annars finns risk att pepparkakorna blir stenhårda.)

Andra "Tema fredag"-bidrag finns här!
Erik

Kommentarer:

1 Jah Hollis:

Ja, fotot vinner kanske inte några skönhetspriser. Men jag kan förstå förväntan inför att få forma om degen till någont mycket skönare. :-)

2 carina:

Här ska det stora pepparkaksbaket gå av stapeln nästa vecka.

Men barnbarnen som bagare kommer vi ha smet i huset ända fram till jul.

3 Soffy:

Mums, jag vill bara nypa lite i degen....

Kommentera här: