Musikfoto - duett

Läste just i DN (artikel om förändringar av andel som besöker scenkonst på olika sätt) att fler har sett musikaler, medan vanlig teater och opera minskat från 2007 till 2008. Kanske inte så konstigt, när många privatteatrar satsar på just musikaler, där de tidigare visade engelska "slå i dörrar"-farser. Senast jag besökte en privatteater så var det för att se "the Producers - Det våras för Hitler", ja precis, en musikal.


Musikfoto, som jag gärna deltar i har denna vecka valt duett som tema. Trevligt, just nu är det en duett som ligger etta på svensktoppen, Lars Winnerbäck och Miss Li "Om du lämnade mig nu", en skön låt. Många artister får fram spännande duetter, ta bara Mauro Scocco (då som gruppen Ratata) med Frida i den helt underbara duetten "Så länge vi har varann".
Äsch, det är min blogg och mitt inlägg! Jag langar in den här pärlan också! 


Frida & Ratata - Så Länge Vi Har Varann (1987)


denna kasperduo har inget med musikvalet att göra!

Var förekommer duetter flitigt, jo i musikaler!
Jag väljer en av mina favoritduetter, från Grease (filmversionen slår det mesta!)
Har hittat en snygg variant, länken http://www.youtube.com/watch?v=uCj1e1gidiE ger chans till hög kvalité och stor bild.

Lägger in den som visningsbar här också :-)



Olivia Newton-John och John Travolta sjunger duetten "You're the One That I Want"

Greaselåten blir mitt egentliga bidrag, glad låt, bra koreografjobb i filmklippet (notera hur de fyller bilden med ungdomar och väljer vinklar).



Min egen gamla duo (gjorda i första klass i Segeltorpsskolan, det var en del år sedan...)
Allt egenarbete, vad jag minns tog det ganska lång tid innan dockorna blev klara. Huvuden är gjort av tapetklister och cellstoff (ett kletigt arbete, men roligt!) och sedan, när huvudet torkat, målade (bara grova penslar, tyvärr) och själva "dockkropparna" klippta och handsydda. Ena huvudet fick inte mycket till hals...
Fick in något musikaliskt bakom kasperdockorna också... en grupp jag diggat och fortfarande lyssnar på ibland, the Moody Blues, en engelsk grupp som använde Mellotron mycket och en massa skön stämsång!


                                                        Fler duettbidrag finner du här
                                                                
Erik

Kommentarer:

1 Rajsonajson:

Har lyssnat på Mauro Scocco peridvis, gillar hans texter.Denna funa duett gjordes ett tag ser jag, lite yngre var dom allt.

Greese är riktigt kul i sin enkelhet.Detta var en filmenrna som gick varm i bussen när mina tjejer spelade handboll och vi åkte runt halva Sverigen var och varannan helg!

Du, sådan kaspergubbe gjorde jga också någon gång i småskolan.Har nog tyvärr kastat den.Min var riktigt ful!

Ha det gott.Nu ska jag fortsätta och lyssna på Scocco till matlagningen!

2 Baronessan:

Ha, ha - snygg bild! Extra, extra plus för Moody Blues. Spelas flitigt här hemma också fast då mest Question of Balance.

Greese har aldrig varit någon favorit eftersom jag tycker att Travolta är så töntig i dansfilmer. Men fina låtar är det onekligen.

3 ElStiffo:

Sköna dockor!

Kommentera här: