Tisdagstema - tid

Attans, jag glömde bort tisdagstemat. Det är redan onsdag. Tiden rann ut...



...eller har inte tiden börjat rinna..?

Bilden är väldigt färsk, togs en kvart över/efter midnatt :-)
Jag deltar ändå, även om dygnet bytt namn.

Kommande helg ska vi ändra till vintertid! Hur är det? Vinner jag en timme extra sömn, eller blir nattsömnen kortare, upplever alltid samma svårighet med denna sommartid/vintertid... 

Vill du se andra tolkningar av temat tid, ta en titt här http://tisdagstema.se/
Deltagarna före mig höll tiden...
Erik

Kommentarer:

1 Anna-Karin:

Ja det blir väl både kortare sömn och mörkare eftermiddagar, tyvärr. Jag håller på sommartid året runt.

2 Pysen73:

Jag har alltid haft väldiga problem med att komma ihåg åt vilket håll klockan ska ändras.. nu ska väl visaren dras tillbaka ett varv eller? Jag har för mig att någon sa att man skulle tänka på trädgårdsmöbler... fram på våren och tillbaka till förrådet på hösten...

3 Anna:

Ett timglas är bra att ha när man spelar spel! Då håller man reda på TIDEN innan man gör sitt drag!



Kul!



// Anna

4 Ninni:

Ett timglas har man säkert nytta av men av någon anledning känns det så stressande när man ser att sanden rinner så snabbt...Det har nog att göra med att det ofta används som symbol för att livet är slut. Klockans snurrande runt, runt är inte så definitivt.

Ja det är alltid samma bekymmer med övergången till sommar/vintertid, men Pysens minneshjälp brukar jag också ha nytta av. Vi hade den stora glädjen att ändra till sommartid i söndags:) så gissa vår förvirring...

Det krävs ju också att man håller någorlunda ordning på er därhemma också när man ska ringa osv. Men när ni ändrat så skiljer det bara tre timmar.

Så av den anledningen så blir det bättre men annars spelar det väl ingen större roll om man hade sommartid året runt...

5 Johanna.B:

Bra tolkning!



Kram

/Johanna

6 Erika:

Klockan ska vridas tillbaka en timme. Fråga mig jag vet vilket håll den ska. Så alla som stiger upp i ottan, får alltså en timme extra att sova på. Så enkelt var det med det! :)



Bra tolkning till Tisdags-temat. Ett tinglas visar verkligen hur snabbt tiden rinner iväg.

7 Syster Eva:

Kul tolkning!!



HA det!

8 Erik:

Tack för kommentarerna :-)



Anna-Karin: Ja, lite trist med tidigare mörker, men ljusare på morgonen, det är bra! Att tiden gått, det märkte jag under resan i Tunisien... så din Milosteater kan gestalta tid.



Pysen73: Bra tips med sommarmöblerna på balkongen! Vad skönt, då får jag en extra timme i "bingen" denna helg.



Anna: Sant! Ett riktigt timglas (dvs rinntid en timme) har jag bara sett på museum. Skulle gärna skaffa ett halvtimmesglas att kunna använda :-) Men inte till familjespel, då duger det jag har. Din tredje tolkning med "tiden sägs läka alla sår" diggar jag. Jag är också tveksam till uttrycket, fast skrubbsår brukar ju försvinna med tiden för att ersättas med ett nytt :-)



Ninni: Stor kontinent. Antar att alla grannländerna hänger på och flyttade sin tid de också. Brasilien är säkert beslutande, med tanke på storleken. Jag tycker vi skulle byta tillbaka redan i månadsskiftet augusti/september. Men vår tid styrs av södra EU, de har inte fattat vår gryning och skymning. Spanien och Italien, där är det ju bara sol upp och sol ner/rullgardin ner!



Johanna B: Tack! Ja, en kökstimer är inte dum.



Erika: Ja, ibland fattar jag en sak, vid andra tillfällen är det nog mer att jag inte vill. Sommartid har aldrig fallit mig i smaken. Därför har jag väl samma problem år efter år. Men jag har aldrig vaknat mitt i natten för att flytta tiden!? Det har funnits folk som trott att den måste flyttas just då... Ska bli skönt att kunna sova mer utan att det märks på klockan.



Syster Eva: Tack. Gillar hur din hund sover under kontorsstolen, sovtid är viktig tid ;-)

9 Monkan:

Timglas, vad smart. Jag har två små och flyttade på båda i helgen men det var som bortglömt när tisdan inföll. Ja, hmmmm, jag hade ju t.om glömt att jag fotat Åhléns-klockan kvällen innan...



SL och tider ja... Det intressanta med deras "minuter" är att de går olika, 4:ans går klart fortare än 3:ans. T.ex så betyder 10 minuter på 4:an att den kommer före 3:an som kanske visar 7 minuter. När 4:an då kommer så har tiden kommit ner till 3 minuter (borde ju vara noll när bussen kommer...) och 3:an till 4 minuter...



Och i måndags morse hade pendeln rätt intressanta tider på monitorn på perrongen. Rad 1: 23:52… rad 2: ”08:03 inställt”, rad 3: ”08:07 ny tid 08:15”). Jag förstår inte riktigt sambandet urspårat tåg söndag kväll och tidstavlor som inte funkar måndag morron (den i övre hallen var helt tom). Det mest intressanta jag sett är nog annars när tiden ökat, på tunnelbanan av alla ställen. 5, 4, 3, 2, 1, 4, 5, 4, 3, 2, 1 minuter. Backade tåget eller?



Vintertid, vilket håll man vrider klockan är ju lätt, tänk ”se Tillbaks på sommaren”. Svårare är det där med ljusare/mörkare… men det blir väl mörkare kvällar och ljusare mornar?



Kul inlägg om frukt o grönt, blomkålsfåren var ju hur söta som helst.

Kommentera här: