Elvis tjänade mest i fjol

Ja, rubriken får snart sin förklaring.
Listor är ofta skoj. Topfemlistor, tio i topp, försäljningslistor för musik, mest sedda filmerna, ja det finns många olika listor. Far jag runt bland bloggar så brukar jag stanna upp och läsa listor när jag stöter på dem. Samma sak i papperstidningar. Ser jag en lista, så nog kollar jag och läser den. Ibland lägger jag in informationen i ett hjärnfack, ibland glömmer jag vad jag läst...
Tidningen Forbes är känd för sina olika listor, ofta listar de vem som tjänar mest pengar eller något liknande.
 Nu har det kommit en lista över döda kändisar som tjänar mest. "Jordgubbarnas" tio i topp kan man kalla listan.


helt klart kungen, även idag... i alla fall i intjänade pengar. Undrar vilka som får pengarna idag?
Kanske är det dottern

Inte helt oväntat så drog Elvis Presley, som dog för 30 år sedan, i fjol ihop hela 52 miljoner dollar och slog klart även sina levande konkurrenter Justin Timberlake (44 miljoner dollar) och Madonna (40 miljoner dollar).
Men ganska fantastiskt att han fortfarande kan toppa en sådan lista, ja eller faktiskt två listor (både levande och döda). Måste finnas otroligt många som fortfarande köper hans skivor. Det finns ju i princip inget nytt att ge ut (kanske några ännu ej utgivna inspelningsförsök i studion som ratats men det är väl det enda?). Då är det nästan oförklarligt att Presley fortfarande tjänar mest, han turnerar ju inte längre, av känd orsak.
Fast det är ju inte riktigt sant, konsert med honom på video/film och levande musiker därtill har ju ägt rum... vilket jag finner lågt, väldigt lågt. Några av hans musikfilmer har jag sett (diggar film mycket om någon missat det) och helt värdelös var karln inte som skådespelare.
En annan död kändis som hamnar högt på listan är skådespelaren Paul Newman. Länk till amerikanska ekonomi/listtidningen Forbes har du här
http://www.forbes.com/2008/10/27/top-dead-celebrity-biz-media-deadcelebs08-cz_ph_1027celeb.html

En annan liknande lista, de levande artister som tjänat mest (tio i topp) finns här som litet bildspel
http://www.dagensps.se/slideshow.xml?article=/artiklar/2008/09/24/59328280/index.xml&picture=10&__toolbar=0


De tre grabbarna i Police är nog ganska glada efter sin återförening. Det är bara Sting som lyckats riktigt bra solo.

Två countryartister finns med på listan (country är megastort i USA, det är delvis därför som även Jill Johnson åker dit för att spela in sina skivor) och mitt bland de tio Madonna, men att Sting i Police hamnade högst var lite oväntat.  Men återföreningar smäller högt, det är helt klart. Här i Sverige bevisade Gyllene Tider det för några år sedan. Kanske dags för Kent att gå skilda vägar, bara för att kunna förenas igen om tiotalet år. Skulle säkert slå stort, ja större än Gyllene Tider...

I dagarna släpper Kent ett jättealbum, det luktar lite om det släppet... Men kanske är tanken god, fast jag misstänker krassa ekonomiska orsaker till släppet. Kanske inte från bandmedlemmarna, men skivbolaget vill säkert suga ut

(Trodde väl aldrig att jag skulle ha med en bild på Elvis, några bra låtar har han gjort, tycker jag. För mig finns det väldigt mycket annan musik än herr Presleys som jag gillar mer. Men både Elvisbilden och den på gruppen Police hittade jag på nätet.)



en väldigt ung Elvis mimar till sin egen inspelning av "Blue suede shoes"
Erik

Kommentarer:

1 Pysen73:

Så kan det gå när inte haspen är på... Brukar man inte säga att Beatles var dem största genom tiderna? Jag kanske har fel, jag hänger inte med så mycket i den här svängen längre..

Kommentera här: