Vem vet titeln, inte jag!

Man ställs inför konstiga val mellan varven.
Ett samtal som tar en oväntad vändning.
En kompis dyker upp, pratar. Plötsligt blir det väldigt allvarligt.
Känns viktigt, men svårt föra samtalet vidare...
Inne i huvudet jobbar hjärncellerna för fullt.
Jag vill inte såra, jag vill inte skada,
jag vill förstå, kanske kunna hjälpa.
Kompisen släpper själv allvaret.
Blir som vanligt, allmänt trevlig och smårolig.
Döljer han en besvikelse?
Tror inte det, bara en tillfällighet i vardagen.
Lustigt hur det blir, de där små glimtarna genom fasaden.
Ett djup, svårgreppbart. 
Djupet som inte syns till vardags.
Jag kunde backat, flytt. Vet inte vem som flydde?



tjaa, en bild ovanifrån... tagen mitt i natten när jag inte kunde sova.

Ja, jag är en pyjamasmänniska! Gillar inte att ligga i sängen med "bara kalsonger".
Allt blir en vana. Pyjamas är en skön vana, håller mig varm.

en annan ovanifråntagen bild, det var där hela fototrissen började...


skönt med värmande tofflor, just dessa köpta i Italien (pyjamasbyxorna syns lite)


Dottoaa!
showsteg vänster, ooaah, händer sväng, klapp över huvud. Kort steg, kort steg. Stop!







En av Stieg Trenters deckare utspelar sig i huset bredvid Stomatolskylten. 
Som vanligt ska Harry Friberg lösa en av många mordgåtor i en massa deckarböcker, vars handling ofta sker i Stockholm. Trenters böcker är ganska gamla, men en del miljöer finns kvar. Som denna gamla neonskylt.
Osäker på vad boken heter, kanske någon som vet?

Hur ska jag kunna hitta titeln... vad googlar man på?
Hittade en lista på böckerna, men det hjälper inte när jag inte vet titeln.
Känner ett sug att läsa om den boken, tror jag läst den i alla fall. Tjaa.



från Efterlysthemsidan, Leffes slutprat med Hasse är skoj i programmet

Just nu läser jag en betydligt nyare deckare, skriven av Leif G W Persson. Han är en stor del av behållningen av onsdagsprogrammet Efterlyst i TV3. Jag har kommit en tredjedel in i den rätt tjocka deckaren, smårolig och intressant.
Tror jag lägger mig tidigt (i min pyjamas) och läser något kapitel eller två.
Må gott alla bloggare!
Erik

Kommentarer:

1 Soffy:

Oväntade vändningar har jag också skrivit om nyss! Livet tar ju såna ibland, både på gott & ont. Pyjamas och tofflor låter helt rätt i mina öron, det gäller att värma kroppen så här års. Fina italienska tofflor förresten! Jag vet tyvärr inte titeln, hoppas du får svar.

2 Erik:

Tack för ditt stöd Soffy! Ja, pyjamasar har jag flera. Snart dags för min röda, det är ju jul i antågande :-)

3 Fia:

Jag tror att du tänker på "Idag röd" av Stieg Trenter.

Det är svårt att veta exakt vad man ska göra och säga när samtal plötsligt blir väldigt allvarliga. Man vet inte om den som plötsligt öppnar sig kommer att ångra det han eller hon har sagt, och då vill man inte ha sagt något som generar.

4 Erik:

Klokt tyckt av dig Fia (anar jag en diplomat i vardande)! Tack för titeln, nu två oberoende källor med samma titel. Törs nog lita på er damer :-) Undrar var jag har mina stieg Trenter böcker...

Men allvarligt samtal är onekligen svårt att förhålla sig till. En sak om båda parter blir förtroliga och kanske avslöjar, nä öppnar sig passar bättre. Men i ett vardagssamtal blir ett plötsligt förtroende knepigt.

Tack. Nu känns det bättre :-)

Kommentera här: