Fototriss - Ovanifrån


Så var det söndag morgon. Ja ute är det rätt mörkt. Snön gör det ljusare, snön som fallit förra natten, nu väntar en storm kommande natt här på östkusten. Vaknade irriterande tidigt (halv tre) och valde fototrissen istället för att snurra runt i sängen. Har letat i arkivet och funnit en del bilder. Ovanifrån var ett roligt tema. Jag var inne på självporträtt, knäppte foton nu mitt i natten, men det fotot och annat spill kommer senare i annat inlägg. Nyss dunkade morgontidningen in på hallgolvet, en ny dag randas...

Nu till veckans tre foton i Trissen!


Väldigt färskt foto, taget lördag morgon. Vintern har kommit till stan, till glädje för alla barn...


Just nu går serien Färjan på Kanal5 och en bartender som är med i dokumentärserien är väldigt poppis. Så pass poppis att många bokar resor med just den färjan för att få träffa den nya tv-kändisen. (Tänk hur tv påverkar folk.)
Detta foto är från en annan färja, vi på väg upp med hissen till hytten från frukosten medan folk redan samlats för att kasta sig av färjan när den strax angör hamn.
För många stockholmare är färjorna till Åland och Finland nästan en del av vardagen. Många tar en minisemester då och då och åker ut på Östersjön för att dansa, äta, supa (en del) och köpa taxfree. Skulle denna taxfree upphöra skulle också färjorna bli väldigt få, tror jag. Men även showerna och möjligheten till dans lockar resenärer. Det visar serien Färjan upp, bland annat.


När vi var uppe på vulkanen Vesuvius topp var det soligt. Soldiset dolde tyvärr både kusten och Medelhavet, så det var genom att bearbeta fotot hårt som jag kunde hitta denna information i bilden. Med blotta ögat syntes inte kusten! Inte utan att man längtar ner till Italien nu när vintern kommit ner till Stockholmstrakten.

Ja, detta får bli min fototriss denna sista "vanliga vecka" innan adventljusen börjar tändas och hela julstressen sätter i gång för fullt. Nästa helg faller täckelsen och NK:s julskyltning, en tradition för oss stockholmare, visas upp
Men snön utanför antar jag hinner försvinna, men visst vore det fint med en vit snöig jul!?

Sugen på andras bidrag/tolkningar till temat, bara klicka på Ovanifrån

Slutar med väderinformation innan jag ska försöka sova lite mer :-)
Det snöar lätt där ute... det vita verkar stanna ett tag till.
Erik

Kommentarer:

1 Syster Eva:

Utan tvekan röstar jag på bild nr 2 ... liv och rörelse i den! Kan man titta länge på!



Trevlig söndag!

2 maria_6909:

Tre bra bilder men min favorit blir helt klart den från Vesuvios topp! =) /maria_6909

3 Megera:

Fina bilder alla tre, men bilden från Vesuvios topp gillar jag bäst.

4 Kurator Pia:

Fina bilder och tack för väderrapporten!!Favorit blir bild 2.

5 annette:

Har Ni fått så mycket snö, här i Norrköping har vi nästan ingen, Nk:s skyltfönster är även för oss utanfaör Stockholm en en tradition som är nödvändig att uppleva, men kanske inte just första dagen.

Fina bilder alla tre, men jag fastnade för den sista bilden.

Ha det så bra!



annette

6 carina:

Bra bilder på olika sätt men jag gillar din Vesuvius bild

7 Fröken Mita:

Härliga bilder alla tre men den siste får min röst idag. Ha det bra

8 paula:

åh sista bilden blir min favorit

9 Irrhönan:

Jag gillar trean - "trots" manipulationen eller kanske just därför?

10 Pysen73:

Usch, så mycket snö ni har fått... ;o) Fast det lyser ju upp tillvaron en del och det är ju trevligt. Färjan har jag sett något avsnitt av via internet.. att det kan bli sån hysteri, han är ju inte ens snygg! :o)

Om jag lyckas med att locka hit dig bjuder jag på fika :o)Kanske en granita-frukost om det är sommar?

11 N som i Norrland:

Sista bilden är ju fantastisk. Gillar ljuset och stämmningen.

12 Erik:



en blogg som jag inte kunde kommentera på är "Fotobloggen" (bildochfoto)...



"Jaha, här sticker ett foto ut, rakt ovanifrån och det ärbilden på Brios fina trätåg. Härlig bild! Full lek med två trätåg, och den där sköna trafikmattan. En sådan skulle jag själv velat haft när jag var i värsta leksakbilsåldern. Är inte blomfotot mer från sidan än ovanifrån? Hi, hi!"



Så hade jag tänkt skriva, men det gick inte. Blää! Blää för bloggar som stoppar för kommentarer!

13 Jea:

Sista bilden blev min favorit :)

14 Kerstin:

Fina bilder alla tre. Men min favorit blir den sista. Hänförande vackert.

Ha en fin dag.

15 ela:

Andra bilden var roligast, vistt är det enormt hur man påverkas av medier. Men finaste bilden tycker jag är den sista. Hälsningar / ela

16 m a j a h q v i s t:

sv: ja, ni kan ju vara lyckliga där uppe i stockholm ;) förra vintern hade vi kvarliggande snö i typ, högst tre dagar! ja, dock katttassavtryck, men lika fint det ju :)

17 Ragnvi:

Himmel vad med snö! Här är ett sketet puder...än så länge!

Favoriten blir ju ändå Vesuvius! Vilket foto!

Hm, värmen däri skulle jag inte ha nåt emot att ha en liiiiiiiten del utav!

Ha en skön söndag!

18 Erik:

Tack för era besök och kommentarer! Alltid lika roligt att få kommentarer tycker jag. Jag försöker kika runt hos er och ge kommentarer och välja min favorit i era fototrissar. Vi syns!

Nu måste jag ut och ta lite foton på snön, man vet aldrig hur länge detta snöbesök varar... :-)

19 sickan:

Gillade alla bilderna men bilden från färjan tyckte jag var kul och lite annorlunda!

Så den blir min favorit!



Ha en bra dag!

20 Synne:

Vilka bilder.

Den sista från Vesuvius var fin.

Favorit här.

Synne.

21 Therése:

Vilka vackra bilder du har tagit!

Den sista blir min favorit idag. Jättefint med det blåa ljuset och de små holmarna i diset. Man vill inte annat än åka dit.



Ha en fin söndag!

22 Anonym:

Fotot från färgan är mycket talande. Ovanifrån-perspektivet förhöjer känslan av en myrstack där alla rör sig snabbt och till synes planlöst. Jag skulle kalla bilden för stress, haha. Bra bild.

23 jeanette:

Gillar bild två, en Helsingforsfärja som jag känner igen från många härliga weekend resor.

24 SysterLilli:

Bra tolkning av temat med variation. Första bilden blir min favorit.

Ha det bra!

25 Ingrid:

Det är fina foton alla tre, men jag längtar också till Italien, så de sista blir min favorit.



/Ingrid

26 Anna Hammar:

Fina bilder på temat trean blir min favorit jag gillar bergstoppar som även syns på min triss...

27 Lindha:

bild nummer tre. Vacker. Min favoritbild här.

28 Tjohalias blogg om inredning:

Jag fastande för bild 3. Den var snyggt bearbetad.

Kram Sandra

29 Inger Maryissa:

Fina foton !

Ja, nu har äntligen vintern kommit till stan, och vad mycket ljusare det är ute nu.

Hoppas bara snön stannar kvar.

För mig får det gärna komma lite mera och några fler köldgrader,

då jag vill att när det ändå ska vara vinter, så ska det vara en riktig sådan.



Härlig bild från Vesuvius också.

Kan tänka mig det var en fantastisk utsikt och säkert spännande också att stå uppe på en vulkan.



Ha en bra fortsatt dag.



30 Lotta:

Härliga bilder...Cyklar var ju motiv hos mig med, dock inte med lika mycket snö. Men din sista manipulerade bild är min favorit, den går rakt in i mitt hjärta.

31 klara:

Vad härligt med snö, men kallt! Den andra bilden var snygg men den sista får min röst. Den var helt fantastisk!

32 veronica-ifokus:

Fina bilder!

Första bilden vinner mitt hjärta, för att jag är så glad att vi fått snö nu. Och det är ganska ofta man ser cyklar stå översnöade så där.

33 Jah Hollis:

Imponerande utsikt från Vesuvius, diset till trots. Övriga bilder passar bra in i temat de med.

34 Anna:

Snygga bilder men den sista måste bli min favorit...

35 Ninni:

Gillar alla tre bilderna, men utsikten från Vesuvius är något alldeles extra! Wow!

36 Anonym:

Så mycket snö österut!

Här västerut är det bara lite vitt, men kallt.

Vilken bild är bäst? Hm, får fundera...lutar åt Vesuvius. Frihet...

37 Zippo:

Snöiga cyklar blev favoriten.



Ha de gott.



/Zippo

38 Hurryville:

Färjanbilden blev min favorit. Jag ville genast ge mig ut i myllret av människor. Hepp :-)

39 Fia:

Jag röstar på den tredje bilden. Den är vacker som en tavla, nästan lite overklig.

40 Monkan:

Bild två var kul men det blir trean som blir min favorit, vackert.



Ledsen men du har missat premiären, täckelsen föll idag! Det har kanske visats på nyheterna för som vanligt var det en filmare där. Obs! "Som vanligt" betyder inte att jag hänger utanför NK varje år när julskyltningen täcks av :-) I år var det t.ex mina vänner som skulle in där och köpa en halsduk, och då passade jag på att fota istället (ett fönster bara), se min "Pyssla"-blogg, http://pysslaosyssla.blogspot.com/2008/11/jul-p-nk-abba-och-tvling-hos-inkido.html

41 Solvarma Irene:

Hej!



Bilden tagen från vulkanen Vesuvius topp gillar jag bäst, den är så härligt blå.



Sköt om dej och ha en skön vecka!



Önskar Solvarma Irene

42 Sara:

Bilden från vulkanen fångade mitt intresse, snygg bild! Och det ser läskigt högt ut!

43 lottam:

Första fotot blev min favorit är ingen snö älskare men den blev det ändå - visst gillar att resa men inte efter att sett ett TV program allas dockussåpa.

Ha en fortsatt fin vecka!

44 Erik:

Oj, nu har jag att göra. Flera att besöka :-) Men det gör jag så gärna. Tror det är nytt rekord med antal kommentarer på en fototriss för mig.

Tack till er alla som kommenterat!

Kommentera här: