Fototriss - kyrkor

Hmm, det går väl att ändra sig?
Ja, med tanke på vad jag skrev i förra inlägget.
Blev inspirerad när jag kollade runt bland de som redan "lämnat in" sin triss. Så jag bidrar även denna vecka.


en imponerande kupol

En katedral som fått gestalta Moskva i många Hollywoodfilmer, på den tiden Ryssland hette Sovjetunionen och gränserna var ganska stängda. Då var det Helsingfors kända grekisk-ortodoxa kyrka, Uspenskijkatedralen som med sina lökkupoler fick bli fond och ge sken av att filmteamet befann sig i Ryssland. 


Tre av de 13 gyllene lökkupolerna

Mer info om denna imponerande kyrka finns här


Så gör vi ett geografiskt hopp och förflyttar oss in i en annan kyrka...


pågående bröllop i Italien

Blev inspirerad av Pysen73 och hennes katolska kyrka i Taormina, så jag väljer ett foto från Italien, här pågår bröllop i en av Terracinas många kyrkor. Vi såg vid flera tillfällen dop, bröllop mm och det verkar vanligt att man anlitar en professionell fotograf som får dokumentera händelsen. På detta bröllop hade de två videofilmare och en stillbildsfotograf

en bonusbild från samma bröllop

Undrar hur många valium brudparet knaprat i sig för att klara denna press?
Men kanske de övat så att allt satt perfekt på huvudföreställningen, utan några lugnande medel?
Utanför på gatan väntade en i vita band inslagen röd Ferrari, så kanske var detta ett lite speciellt bröllop...

Det var min fototriss denna vecka, många fler tolkningar hittar du här på Fototrissidan

Kan bli någon ytterligare bonusbild senare i detta inlägg...

Erik

Kommentarer:

1 Sickan:

WOW första bilden var härlig!!



Ha en bra dag!

2 Irrhönan:

Vilken underbart vacker kupol!!! Nu har jag ett "måste" när jag kommer till Helsingfors nästa gång!

3 Pysen73:

Du kan då aldrig bestämma dig ;o)

Inhyrda fotografer och videofilmare är i stort sett ett måste har jag förstått, särskilt vid bröllop... Fotoalbumet väger mer än en mindre bil och transporteras runt i en stor väska... Det är bilder från bröllopet och middagen, brudparet med hans föräldrar, med hennes föräldrar, med hans syskon, med hennes syskon, med hans mostrar och sen hennes, fastrar kusiner och så vidare och så vidare... sen är det också foton från innan bröllopet, helst tagna på någon vacker plats...

4 lilalili:

Jag tycker himla mycket om dina bilder! Mest tycker jag om den första som ger mig en himla-känsla ;)

Kramis

5 Gunvor:

Härlig Triss!Första bilden..WOW!

6 Ingrid:

Fina bilder är det verkligen i ditt fototriss. Och kul att se en bild från kyrkan i Terracina. Jag var i Terracina 1975 och besökte naturligtvis även kyrkan.

Ha en fin fortsättning på söndagen! /Ingrid

7 Harriet Olsén:

Vad duktig du är. Kan inte välja EN bild så det får bli bild 1 och 2 som är mina favoriter. Bra jobbat!

8 Sickan:

Du undrade om den "sömniga" byn i Danmark!

Den ligger på Jylland och heter Christiansfeldt!:P

9 Photos by Storm:

Ja, visst är det fantastiska byggnader. Kupolen på första bilden var mäktig/Lis

10 Trebarnsmamman:

Första och andra bilden var riktigt, riktigt fina!

11 Syster Eva:

Mycket vackra bilder! Jag röstar på 1:a bilden ... häftigt perspektiv!



Trevlig söndagskväll!

12 dahlarna:

Mäktiga & lite annorlunda bilder på kyrkor. Översta bilden påminner om Peterskyrkan i Rom. Hoppas att veckan som kommer blir bra!

13 Veronica-I FOKUS:

Gillar din första bild ricktigt starkt!

Så snyggt fotat =)

14 Jonas:

Ettan blir helt klart min favorit!

15 joacim:

Hihi, annorlunda och ball kyrktolkning, har du fått något svar ang valiumen?

16 Synne:

Härliga bilder du bjuder på idag.

Måste nog erkänna att bliden först blev min favorit här.

Synne.

17 Linda-Marie:

Nummer två blev min favorit!

18 Cissi:

Jag gillar den första bilden mest.

19 annette:

Visst måste man ha rätt att ändra sig;)

Underbara bilder Du bjuder på idag, ettan blir min favorit!



ha det så bra!



/annette

20 Bosse:

Kupolbilden är mäktig och vacker.

Det märks att du är en/ett filmfreak, roligt med dina många återkommande referenser till olika filmer.



Om det här fototrissandet ska fortsätta så kommer ju varenda söndag att bli vikt åt det. Jag får nog ta mig en funderare över om jag vill ha det så.

21 lottam:

Strålande foton alla tre - favoriten är ändå den första bilden av kupolen invändigt.

Ha en fin kväll!

22 Kerstin:

Ettan blev min favorit.

23 Baronessan:

Ja, den där första kupolbilden går inte av för hackor. Annars tycker jag att bonusbilden var riktigt läcker.

24 Guldlock:

Den första bilden med kupolen är min favorit. Man nästan hissnar när man ser på den.

25 Ninni:

Bild nummer ett är fantastisk! Inte bara jag som tycker det ser jag:)

26 Eva:

Hej och tack för dina kommentarer hos mig.

Jo, jag tror det stämmer med konserterna i St:a Karin. Vore hur häftigt som helst att stå där inne och bli uppfylld av musiken som ekar mellan ruinens väggar. Ryser av bara tanken.

Nja, försommar skulle jag vilja säga. Var på Gotland i mitten av juni förra året. Min man och jag gifte oss den 13 juni i Bara ödeskyrka. Se "fototriss-spetsigt".

Må så gott!

//Eva

27 Eva:

Så fräckt av mig...glömde säga att ditt första foto tog mig med storm. Vilket fantastiskt ljus och sådant otroligt djup du har fått i bilden. Dessutom gillar jag dom milda färgerna.

//Eva

28 Bengavoice:

Elegant. Särskilt den vackra kupolen ger ett mäktigt intryck.

29 Susanne:

Även jag tycker bäst om den första bilden, med kupolen ur det annorlunda perspektivet. Vackert!



"Ryska kyrkan" (så säger min finska mamma) i Helsingfors har jag också en del bilder på, men det blev andra på min triss. Minns kyrkan som väldigt påkostad inuti.



Den italienska kyrkan känns inte alls italiensk när jag ser ditt foto. Italienska kyrkor är för mig mycket mer dekorerade. Den här ser enkelt protestantisk ut. Men du kanske lyckades undvika guldet? :)



("Veckans fönster" är på lördagar, men kan publiceras hela veckan.)

30 Anna:

Vackra bilder Erik! Kupolbilden är så grafisk! Min favorit.

31 ONE SMALL DREAM:

Visst var det Huddinge kyrka som du trodde =)



Första bilden med kupolen i taket är min favorit, ser ut att vara enormt högt upp.

32 Henrik den Förnuftige:

Den första bilden är suverän. Riktigt fint perspektiv och djup i bilden.



Ha en bra dag!

Henrik

33 Smamman:

Ettan var verkligen en kanonbild. Man kunde få in ett helt gäng islänska kyrkor där ;-)

34 Karins fotoblogg:

Första bilden är otroligt vacker. Bra jobbat!

35 phoebe:

Fösta bilden tar andan ur en så jag förstår om denna plats är en filmstjärna=) Tack för titten!!

36 Jah Hollis:

I sanning en imponerande kupol och en väldigt snygg bild av den.

37 Zippo:

Häftiga bilder och det var inte bara kupolen som imponerade i den första bilden utan bilden i sig blev min favorit.



/Zippo

Kommentera här: