Väntat kaos i Stockholm

Busstrejken i Stockholm verkar bli ett faktum på tisdag morgon.

insidan på en typisk jobbpendlarbuss...

Själv lär jag få börja cykla till jobbet, hoppas det går bra...
För dem som använder tunnelbanan för att nå jobbplatsen lär det bli trångt. Tur att det är semestertider. 
Men nu under sommaren pågår spårarbeten, dels tunnelbanelinjen ut mot Farsta och så pendeltåget ut mot Nynäshamn.

bild tagen ombord på buss på Liljeholmsbron med gamla och nya Årstabron bortom Årstaviken. 
(På broarna passerar bland annat alla pendeltåg söder ifrån, från Södertälje o Nynäshamn.)

Ersättningsbussar har hittills löst problemen för trafikanterna till Nynäshamn och Farsta, men de försvinner på tisdag!
Så det lär bli KAOS på tisdag! Hur många tvingas ta ut komp eller semester?
Minns tidigt 80-tal då en storstrejk fick även tunnelbanenätet att stå still, då blev det också cykeln som räddade mig.
Fast då var resvägen betydligt längre. Men jag var själv yngre och raskare då... spännande kan det bli under veckan.
Undrar hur länge bussbolag kan stå emot resenärernas protester? Hoppas strejken blir kortvarig!
Visst kan jag känna sympati med busschafförerna, men det är med blandade känslor som restider blir betydligt längre och krångligare än vad fallet är nu, när bussarna rullar.
SLs hemsida berättar de att de små servicebussarna kommer att fortsätta gå, de drabbas inte av strejken.
Bra att äldre och rörelsehindrade kan fortsätta åka, många av dessa närservicebussar kör förbi vårdcentraler i storstaden.
Kom att tänka på en sak...
Undrar när tunnelbaneförarna tänker sympatistrejka? Då lär SL braka ihop fullständigt ;-)
Erik

Kommentarer:

1 Anna:

Och jag som tänkte åka till Stockholm och bjuda mig själv på en minisemester i huvudstaden.

Jag kanske ska avvakta tills trafiken fungerar som den ska.



Hoppas att det fixar sig för din del. Cykla lugnt!



Kram

Anna

2 Bosse67:

Hm, hojen har inte använts på ett par år. Kanske dags att kolla om den funkar. Den inköptes för övrigt just i samband med strejken 1980 som du nämnde.

3 Inger Maryissa:

Ja, det är kanske tur att det är semestertider just nu och det kanske inte blir lika trångt på T-banan som det annars kunde blivit.

Men det kan nog bli trångt på vissa sträckor ändå, som t.ex. tunnelbanan mot Farsta och pendeltåget mot Nynäshamn p.g.a spårarbeten.

Men många är ju beroende av bussarna så det kan nog bli väldigt besvärligt.

Jag kommer också ihåg strejken på 80-talet, som för mig tog ca. 2 timmar till jobbet och lika lång tid tillbaka.

I vanliga fall tog resan bara 30 minuter.

Får hoppas denna strejk inte blir alltför långvarig.

4 ElStiffo:

Synd att parterna är som två barn som skyller på varandra.

5 Kristina:

Lugn i kaoset.

Solen skiner och det finns en mening med allt.

Omvägen man får ta för att inte bussen går kan leda till något helt nytt. Som man inte hade en aning om. (Fastna inte i problem). Tänk tvärtom.



Have a nice day :-)

6 Erik:

Tack för kommentarerna! Jaa, nog lär jag cykla lugnt. Anar en viss trängsel på cykelbanorna imorgon, vill ju inte råka ut för en krock (lika lite som Siwan där bak i bilen, om ni fattar?) ;-)

Blir till att starta tidigare. Trist, jag som gärna nattsuddar :-)

7 soffie:

oj oj hoppas det ej blir långvarigt,

hoppas din dag varit bra!!!

8 Erik:

Jodå Soffie, igår funkade bussen, då kan jag inte klaga. Idag ökade resvägen med 40 minuter! Men det är bara att bita i det sura äpplet och hoppas att både Norrland och Skåne klarar sig, att avtalet snart skrivs under!

9 Monkan:

Nynäshamnarna klarar sig hörde jag, deras bussar skulle få dispens.



En av sakerna man strejkar för är tydligen dygnsvila, det känns ju som en självklar sak. Förarna vill ha 11 men erbjuds 8... Men någon sakkunnig? på radion i morse sa att Lagen säger 11 timmar…



Men... det finns väl en enkel lösning på busstoppet. Jag betalar SL!!! pengar alltså ska SL se till att allt funkar! Om deras leverantör strejkar så får de väl hyra några andra chaufförer. De kan väl se till att de egna kontorsnissarna och cheferna har utbildning t.ex?

Kommentera här: