Fototriss - naturligt runda former

Oj, jag letar uppenbarligen inte efter naturligt runda former när jag fotograferar :-)
Efter att farit runt i arkivet och insett bristen på dessa runda former var det bara att aktivt fotografera på morgonen, så här följer tre nytagna foton.
Hela trissen har fått som ett mattema, utöver de runda naturliga formerna ;-)



Fantastiskt hur detta äpple hänger kvar i äppelträdet utanför köksfönstret.
Förvåning i mitt ansikte varje morgon när jag fixar nybryggt kaffe och ser äpplet hänga där.



Vilken skillnad det gör att stoppa in pepparkorn i kvarnen och få färskmald peppar i maten! När jag väl började är det svårt gå tillbaka till de betydligt smaklösare färdigmalda pepparn på burk. Tack ni tv-kockar som tjatat om detta ;-)
Jag ångrar inte bytet... och jag kan också tjata på er som kör med färdigmalet. Byt och mal själv, det blir så mycket bättre mat med nymalda kryddor i rätten..!

 

Ja jag vet att burken är rund, men detta foto gäller innehållet! Burken är ju gjord av människohänder, på sätt och vis, så den är diskvalificerad denna vecka. Men fiskäggen i burken är både naturliga och runda!
Bekanta uppe i Luleå hade förut löjrom som pålägg på frukostmackan! Men nu börjar det bli brist på löjrom och priset stiger. Jag lyxar till det med dessa guldfärgade fiskägg ibland (kan bli lite nu till jul), men brukar ganska ofta köpa stenbitsrom på burk, finns både röd och svart (föredrar själv den svarta). Perfekt till en lagom mogen avokadohalva, rom ner i hålet efter kärnan och lite citrondroppar på. Eller som enkel och smaskig förrätt, en snedskuren rostad macka med svart och röd kaviar, lite lök, citronskiva, grunda med hårdkokt ägg skivad på brödbiten, mums!

Att denna triss blev så matig kan bero på att jag åt brunch
medan jag fotograferade och fixade med bilderna :-)

Detta får bli min fototriss denna gång.
Eftersom nya foton måste tas, kom inte detta inlägg upp så tidigt,
det har redan kommit en massa bidrag ser jag :-)
Oj, vännen Bosse var tidigt ute, måste jag kika på :-)

Vill även du se andra tolkningar av fototrisstemat, klicka bara på länken!

Själv kommer jag nog slösa bort några timmar med att fara runt och kolla andras tolkningar.
Fast julfixandet pockar också på uppmärksamhet, igår fixade jag julköttbullar, två sorter...
Tredje advent, dryga veckan kvar till julhelgen, uj, uj... hög tid ordna julpyntet...

Önskar alla (foto)bloggare en trevlig tredje advent!
Erik

Kommentarer:

1 amonazon:

Det var inte dåligt att lyckas få ihop 3 nytagna runda former.

Äpplet är nog inte så gott som det ser ut, kaviaren är säkert god, men peppar förgyller vilken maträtt som helst.

/Mona

2 Kerstin J:

Mycket estetisk äpplebild med mystik-bakgrund.

3 Hasse:

Morrn Erik

Äpplet är en höjdare, i sin ensamhet.



Ha de bra

Hasse

4 veronica-ifokus:

Å, jag blev hungrig nu. Gott med ägg och rom.

Fin triss!!

=)

5 Carina:

Gillar din bild av romen

6 annette:

Oh, dags att fixa lunch nu märker jag när läser Ditt inlägg, romen blev favoriten idag, gillar det mycket!



Ha det så bra!



annette

7 Della / Var Dag ett Äventyr:

Snyggt att få ihop ett dubbeltema sådär, med både naturligt runt och mat. Den där romen ser väldigt lockande ut!

8 Bokmalen:

Oj, vad hungrig jag blev av din beskrivning!! Nyss hemkommen efter ett spinnigpass så måste jag ta å äta.. Gillar första bilden. /Maria

9 Irrhönan:

Jättefina bilder, tycker jag.

Pepparn tycker jag om! Både bilden och smaken!

10 Kerstin:

Läckra bilder allihop. Pepparn blir min favorit. Visst är det så att pepparkvarnen är en himla bra uppfinning. :)

Ha det gott.

11 Fia:

Jag har också plåtat peppar idag, men jag höll mig till enbart svartpeppar. Det såg smarrigt ut med flera sorter.

Det såg även smarrigt ut med stenbitsrom. Det är alltid gott, så den bilden får min röst idag!

12 marie roxbro:

Härlig bild på äpplet/marierox61

13 evva b:

Gillar din svarta kaviar! /eva b

14 Pialotta:

Burken är formad kanhända med hand, men herre min ge det där gör väl inget.. huvudsaken att de där runda, goa svarta som är innehållet är naturligt runda;-)

Äpplena hos mig.. vet i katten vad det där är för några.. fick dom av mamma och hon hade fått dessa av min lillebrossa;-)

Dina kryddkorn gillar jag .. visst är det en helt annan smak på de kvarnade.

Ha de gott Erik..

15 Bosse:

Varför blir jag så hungrig ibland när jag läser din blogg? Hehe, jag vet varför. ;-) Du borde förekomma inte bara på reklamfilm utan även som glad matkock i någon av de många kanalerna. Den där avocadon med rom i ... mmmm!



Och äpplet som inte vill släppa taget, helt underbart! Jag måste ta mig över och kolla så att du inte sytt fast det i grenen. Och pepparkornen, så jäkla bra! Du fick till det fint med trissen trots att du inte tände till hundra på temat. Well done!

16 Bella:

Jag blev riktigt RIKTIGT sugen på kokta ägg med löjrom nu.....! (Så givetvis blev den sista bilden min favorit!)

17 lilalili:

helt underbara bilder alla tre och din bild på äpplet blir min favorit

Kramis

18 maria_6909:

Min favorit blir din rombild! Tack oxå för den målande beskrivningen! Man blir ju hungrig bara av att läsa den!

Hoppas att du haft en riktigt mysig luciahelg! =) /maria_6909

19 imsy:

Pepparkornen är en väldigt trevlig bild!

20 Gunvor:

Äpplet som hänger sej kvar, pepparkornen och rommen.. alla blir favoriter hos mej!

21 kyrksyster:

Romen var mest orginell!

22 matte:

rommen är min favorit.. nu blev jag sugen på blinier med gräddfil och kaviar och lök mmm vad gott det vore, undrar om jag har nån bovete hemma..

23 Erika:

Ett ensamt rött äpple hänger där alldeles utlämnat åt sig själv. Kanske livrädd att falla till marken och slå sig reellt, både gul och blå. Men vilket skulle vara värst tänkte detta ensamma äpplet för sig själv. Att någon sätter tänderna i mig, eller att falla till marken och slå sig. Funderade en stund, det ensamma äpplet kom fram till att det förstnämnda var nog bäst, därefter att ligga på marken och förmultnar, och på så sätt göra sin sorti!



Som du ser kan jag associera till ett enda rött äpple på en gren. :)



24 Nilla:

Du hittade lite ätbart du också till veckans fototriss! Ha det så bra.

25 Jah Hollis:

Det var väl fiffiga lösningar på trissproblemet.

Romkornen i burken är väl runda om något. Har själv med ett par, större, ägg i mitt bidrag. :-)

Kommentera här: