Fototriss - rörelse

Dags för ny fototriss, denna gång är temat rörelse. Kikade in på Fototrisskaparens eget bidrag, aha ja så kan det göras...
Hmm, tog en funderare och kikade runt bland mina egna fotografier. Dessa tre blev det, lite text mellan bilderna denna gång.


rörelse både på och under bron...
Denna bro (har den något namn?) förbinder Drottninggatan med Riksdagshuset och otaliga stockholmare och turister passerar här dagligen. Bakom Riksdagshuset ligger Stallbron och så börjar Västerlånggatan i Gamla stan, en stor "turistmagnet". Norrströms vatten forsar förbi under bron.
(Onödigt vetande, men ändå: sett till medelflödet på 160 m³/s är Norrström Sveriges tionde största vattendrag.)


Tusentals rörelser som denna finns det utspridda i vårt land. Utseendet varierar lite, men de ser ofta rätt tråkiga ut. Det är sällan energi läggs på rörelsens yttre, att förse hungriga med bukfylla är prioritet ett!
Fotot taget tidig morgon, en skata har just skrämt flugit iväg från papperskorgen eller så fanns där inget ätbart och den flög till annan papperskorg. Populära bland ungdomar i området att hänga här och en del taxichaufförer stannar till för en matbit.


Rörelsen i bilden beror på fotografens febrila försök att fånga en flyende tjuvaktig fiskmås på bild...
Fotot taget nere i Vintervikens trädgårdskafé, en skön sommarkväll.

Det var min tolkning av temat rörelse, vill du se flera klicka här (finns även länk till höger)
Nu ska jag iväg och fotografera några livliga kattungar...
Erik

Kommentarer:

1 Rajson:

Sista bilden känner man ju igen .Finns många varanter efter div försök och fånga ngt snabbare.Kul!

Brofotot har fina linjer.Bra tänk.

Ja.rörelse kan var mkt!

Ha en bra dag!

2 annette:

Bra tolkning på temat, den sista bilden tycker jag är jättefin när jag vet "hur det är med flyende objekt!



mh //annette

3 Anitha:

Ack, så väl man känner igen den sista bilden :-)

4 Eva-Lena:

Den första bilden vinner för mig.

Mvh Eva-Lena

5 AnnaKK:

Alltid trevligt när fotografen också bifogar "berättelser" till sina bilder! :-)



Jag fastnade direkt för den tredje bilden, eftersom den är så himla skön (och grön!) på nåt abstrakt vis - men måsen hade jag inte sett om du inte hade skrivit om den. Nu tror jag att jag ser den iallafall!? :-)

6 lilalili:

jag föll direkt för den första bilden! fantastisk massa rörelse i den.

Kramis L

7 Lillmonster:

Fina bilder och lite olika tolkningar. Sista bilden är den som tilltalar mig mest. Den blev lite mystisk och det gillar jag. :)

8 morsdeka:

Jättetrevlig tolkning av veckans tema. Jag gillar första bilden bäst. KRAMEN!

9 Helena/Bildbloggerian:

Kul att du fått med affärsrörelser också i veckans tema! Trean har man ju ett antal varianter på i bildarkivet... och ibland kommer de ju till användning på ett alldeles utmärkt sätt =)

10 Ninni:

Bra och varierad tolkning av temat. Affärsrörelse var ju ytterligare en variant...Fiffigt!

Letade febrilt bland mina bilder men hittade inte en enda med rörelseoskärpa...det beror inte på en extremt bra fotograf utan brist på lagringsutrymme som gjort att jag fått slänga allt som inte var värt att sparas:-))

Gillar den första bilden bäst av de tre, som u skriver så visar den rörelse både under och över bron.

11 paula:

första bilden vinner hos mig,

12 Pialotta:

Du har fångat rörelserna bra, men den översta bilden får en tia av mig:-)

Ha de fint i vårt rörliga värld

13 Inger Maryissa:

Fina foton !

Speciellt det med det forsande vattnet under bron.

Stockholm är så vackert med allt vatten.

Ja, det är svårt att fånga fiskmåsar på flykt...kul foto ;-)

Ha en bra fortsatt dag.

14 Irene:

Hej!



Härliga rörelsebilder, med rörelse på olika sätt, den översta bilden innehöll ju 2 olika rörelser, kul att se.



Solvarma hälsningar från Irene

15 Bildtagen/Ivana:

Tycker om din tolkning av temat - olika bilder och var och en har något att berätta. Snyggt.

16 Monkan:

Ja den där bron har man ju gått över ett antal gånger :-) Där tar nästan varenda turist fram kameran tror jag.



Den sista bilden var skön, den är min favorit. Det blir ju så där ibland! Kul att du har sparat en sån bild.



Fyrverkeriet ville jag ju inte missa, när man bara fick en chans, för t.ex på vattenfestivalens tid var det väl varje kväll, när de tävlade. Synd att du missade, jag kan berätta att det var mycket jubel och applåder när de gjorde nollor och åttor med raketerna. Det fick jag nog inte med men jag märkte att man kunde "hitta" massa detaljer i bilderna med autofixen i Elements så jag kanske lägger ut några bilder till, har jag nu skapat en separat blogg för foton så är det väl bara att ösa på :-)

17 Ulla:

Att fotografera ett tema är en toppenidé. När jag är ute på mina fototurer, så fotar jag allt möjligt. Kanske jag nästa gång ska bestämma ett tema INNAN jag ger mig iväg.

18 Erik:

Hmm, jag brukar svara alla som kommenterar, men när det blir så här pass många känns det lite som "överkurs". Men stort tack för alla kommentarerna. :-)

Verkar vara brobilden som "vinner"... får ta en efter jobbet promenad och kolla om bron har något namn. Får återkomma (med ett tillägg) om så är fallet.

19 Fia:

Första bilden var en läcker illustration till begreppet "rörelse". När jag ser den kan jag nästan höra hur det dånar om vattnet.

20 Hurryville:

Jag tyckte bild 2 är den mest kreativa tolkningen. Roligt!

21 Lissen:

Ja visst kan den oändliga rörelsen tolkas på många sätt,L!

Gillar den med bron mest!

Känner igen mej i den sista!

Ha det gott

22 Lissen:

Mataffären fanns kvar i Ottsjö, med ett sortiment som räcker till. Så vänliga ägare. Jag hade glömt linsvätska. Ville handla, men det fanns ej. Ordnades snabbt ändå , fick av deras dotter!

Vi hann bara med "lite" vandring, finns många platser kvar att upptäcka.Fler bilder kommer!

Nästa år ska nog det här gänget cykla!

Ha det gott i "storstan"

23 Lissen:

En av tjejerna från Lycksele hade med sig Röding, mmm så gott. Det är jag inte bortskämd med, mer vanligt med dom 4kantiga paketen,L

Ha det gott

24 Proforma:

Jag gillar din tolkning av affärs"rörelse" men bild ett blir ändå min favorit. Vatten är bra mäktigt!

25 Härligheter enligt Erika:

Vilka fina rörelser!!!!

HÄRLIGT!!!

Erika

Kommentera här: