Wintergatan

 
Har du hört Wintergatan någon gång? Kanske inte, nu är jag personligen helt såld på denna grupp.
Tack för tipset bloggkompis Fia, för att du gjorde mig uppmärksam på gruppen Wintergatan.
 
......................  
 

Den här musiken påminner lite om Detektivbyrån (här en låt från skivan Wermland) som spelade en snarlik musik, instrumentalt och med starka influenser från folkmusik och så mycket spelglädje. Musik som gör mig glad och lätt i sinnet. Kanske inte så konstigt att musiken påminner om varandra när Martin Molin från just gamla Detektivbyrån är en av de fyra medlemmarna i gruppen Wintergatan.

Underbart är ett ord som fint sammanfattar musiken tycker jag. Gruppen har en skön och mäktig instrumentpark som de använder, alla är duktiga multiinstrumentalister. Flera ganska udda instrument används under konserten från Debaser Strand.
 
 
 
 
Här en länk till en låt med Wintergatan och här har du hemsidan för Wintergatan. På hemsidan hittar du bland annat en konsertspelning från Roskilde och flera låtar som ligger på Soundcloud. Här har du "Slottsskogen"!
Jag har min högst personliga tes om vad som är bra musik och det är "kan de vissla i någon låt då är det bra musik" och det gör gruppen Wintergatan i låten "Slottsskogen". Samma sak har den franska gruppen Air gjort, visslat på en låt. Här kan du njuta av "La Femme D'Argent" från skivan Moon Safari, dock inte vissling med en fin gammal filmsnutt till musiken.
 
Ge dig in på Wintergatans hemsida och botanisera vidare. ;-)

Det här är ganska långt ifrån schlager, men bra, ja bättre än mycket av den musik som tävlar i Köpenhamn denna vecka. Fast samtidigt är det så olika musik, de har sin publik och sina tillfällen.
Kan nämna att Wintergatan snart ska spela under Lundakarnevalen i Lund.

Här under följer en skön konsert från Debaser Strand nere i Hornstull i Stockholm. Man skulle varit där, hoppas jag snart får en chans att se Wintergatan livs levande och stå och digga bland publiken. :-)
Kan nämna att konserten börjar med drygt två minuters mörker, men ge inte upp sedan kommer bandet badande i ljus och fortsätter konserten.

Gillar att Hanna har bytt blogg och på sitt sätt startat på nytt med sina fina bilder.
 
Fia fortsätter blogga i "Neverkeso", bland annat med utmaningen #blogg100 precis som jag!
 
 
 
 
 
Tror att både Bosse och Ode kan tänkas gilla detta inlägg, finns sköna analoga syntar och annat skoj bland instrumenten som syns bra under konserten.
 
Bosse fortsätter att blogga "Då och nu" och nu har även ElStiffo börjat blogga igen. Varför inte kolla in bloggarna, hos ElStiffo finns en hel del teckningar och annat intressant.
 
 
Ska nog visa en egen bild så jag kan ha fotot som temabidrag... vad ska vi ta... kanske en tidig kvällsbild precis före tågresan. (Bilden är helt oredigerad!)
 
Jag gillar verkligen att resa med tåg!
 
 
 
 
Fotot taget på perrongen på Stockholm Central, får gå framför tåget för att få med del av Stockholm Waterfront. Även där sker en del konserter, nyligen var countrytrion Dixie Chicks där. (Missade tyvärr själv den konserten.)  
 
 
Se där, så blev det ett bidrag till torsdagstemat. ;-)
Ser att det är fototema nr 144 för Birgitta som håller i temat, här hennes eget bidrag.
 
 
 
   
 
 
Detta är också mitt bidrag nummer 69/100 till utmaningen #blogg100 (men det säger sig självt kanske).
 
 
 
 
 
 
 
• Kategori: musikaliska inläggTaggar: Detektivbyrån, Martin Molin, Stockholm Centralstation, Stockholm Waterfront, Wintergatan, torsdagstema; • Kommentarer (11)
Erik

Kommentarer:

1 Hanna:

Wow, vet inte vilken sten jag legat under de senaste åren, för här bjuder du verkligen på underbar musik. Detektivbyrån har jag hört talats om, men aldrig vetat vad de spelar. Både Detektivbyrån och Wintergatan spelar musik som påminner mycket om Yann Tiersen, han som bland annat gjorde musiken till min absoluta favoritfilm "Amelie från Montmartre". Musik helt i min smak, den där blandningen mellan det melankoliska och glada. Air har jag missat totalt, var helt fascinerad av deras video till låten du länkade till, filmningen av Market Street i San Francisco 1905. Snacka om anarki i trafiken ;-) Tack för musiken så att säga, det här ska jag gräva vidare i :-) Om du missat Yann Tiersen så är här en länk till huvudspåret till filmmusiken till Amelie.

http://www.youtube.com/watch?v=ZUH98muFKYA

Håller förresten med dig om att åka tåg är bekvämt, såvida det inte är överfullt med skrikande människor och är försenat ;-)

Kul att du länkar till min nya blogg, är glad att du vill hänga med även i fortsättningen.

Svar: Gillar din koppling till den härliga filmen "Amelie...". Lustigt, men det tänkte jag inte alls på. Men du har helt rätt, Tiersens filmmusik är snarlik Wintergatan.Så klart jag hänger med och ska följa din nya blogg!
Erik

2 Violen på Brandholmen:

Gillar din bild från Stockholms Central men är själv inte så förtjust i att åka tåg! Det är ofta både rymligt och bekvämt men jag tycker det skakar för mycket och det gillar inte min rygg!

3 Monica o Jacob:

Gillade musiken och fick en vision av Boeves psalm med
Lars Hollmer :-)
Älskar att åka tåg så skönt att bara sjunka ner i sätet och rulla med.
Ha en skön kväll

4 Freja:

Jag älskar att åka tåg, men det blir allt för sällan. det tar lite för lång tid för att ta tåg på tjänsteresor. Men vi tågluffade hela familjen i Storbritannien för några år sedan, det var fantastiskt!

Som övervintrad punkare är jag inte så förtjust vare sig i den musik du spelar här eller i Eurovision song contest. Jag förstår att det verkar konstigt när jag är så engagerad i tävlingen, men det är dramat och kitschen jag gillar, inte musiken ;-)

5 Marit Johansson:

Jättesnygg tågbild. Jag åker alltid tåg när jag och dottern ska till stockholm, hon är så flygrädd.. jag också om jag ska vara ärlig :) det tar 14 timmar och är långtråkigt..

6 Eva Trillian:

Du vet, ibland går man ut på nätet bara för att kolla EN grej .. så ska man bara kolla av "bloggolegornas" bloggar ... och så lägger de ut något riktigt coolt - s om t.e.x. musik man aldrig riktigt tagit sig tid till att lyssna på ... och så klickar man på låt efter låt efter länk efter länk ... och helt plötsligt har det gått en timme? Just det hände nu ... :) Tack! Det är roligt att gå vilse i lite musik och komma på att man känner sig hemma!

Svar: Vänliga ord, tack så mycket. :-)
Erik

7 kiki freese:

Gillar din tågbild. Musiken är jag tvungen att vänta med, ska bli spännande att lyssna på.
/Kiki

8 Lena:

Hej!
Kul att du uppmärksammar och skriver om Wintergatan!
Ville bara säga att de ska spela på Lundakarnevalen 18 maj alltså finns chansen kvar att se dem live där.

Svar: Tack för din kommentar. Nu har jag ändrat lite i min text angående spelningen i Lund. :-)
Erik

9 BP:

Får nog hålla mig till din otroligt fina bild, då musik inte är en av mina (många;-)) styrkor.

Försökte mig på en liknande bild häromdagen - från perrongen där tågen går mot Älvsjö, men kan lugnt konstatera att jag inte kommer i närheten av ditt foto. Å jag hade t o m en blå himmel överst...

Svar: Ibland så blir det kanske något som påminner om ett "Kodak moment". ;-)Jätteglad att du gillar fotot.
Erik

10 Beppan:

Skön och annorlunda musik! Inte den dussinvara som skvalar emot oss dagarna i ända....
Gillar din bild från centralen. Alltid spännande med resor - oavsett färdmedel.

11 elstiffo:

Ja,Vintergatan var bra, har just sett/lyssnat på hela konserten. Mums

Kommentera här: