Syns det?



Sinneskatten funderar över han, hon eller hen denna fredag.


Troligen ett obefruktat löskokt ägg. Löskokt är det hur som helst. Har inte hunnit bli vare sig en han eller hon.
 
Detta foto och bilden från Pridefestivalen i Stockholm blir mitt bidrag.
 
 
 
 

Jag sitter med mitt löskokta frukostägg och frågar mig lite stillsamt om det möjligen är en slags hen som gömmer sig i mitt frukostägg? För ägget har ju inte blivit befruktat, är ingen han eller hon som jag just ska till att äta? Fast då är det väl knappast någon hen heller...?
 
Men i Asien är det på vissa håll populärt med rätten Balot, dvs befruktade ägg som ofta har tillagats på något gatukök. Populärt i Vietnam och Filippinerna, där äts dessa Balut-ägg från gatustånd, ungefär som vi kan ta en varmkorv och stilla hungern med.
Balot är inget jag ännu testat på, men kanske värt att provsmaka om jag får chansen. Jag gillar ju ägg!
 
När det gäller befruktade ägg som kläckt i något hönshus,så sitter det sedan specialutbildade personer och väljer ut vilka kycklingar som får leva vidare (blivande värphöns) och vilka som kasseras (de som ska utvecklas till tuppar). De vänder helt enkelt upp kycklingen och kikar där bak och är det manligt kön så kasseras kycklingen. Så här är det knappast någon fördel att vara man. Är tydligen inte helt enkelt att avgöra könet på dessa små gula dunbollar.
Funderingarna kommer när jag precis sett Tema fredag på datorn och tankarna far iväg.

Så kommer jag att tänka på Österrikes bidrag till Eurovision Song Contest som gick vidare igår.
Conchita Wurst heter hen som sjunger "Rise Like A Phoenix". Vad tror du, är Conchita en typisk hen?

 
 
 
Ovanligt pampigt bidrag som påminner om något äldre ledmotiv till en James Bond film.
 
Men kanske kan Österrikes bidrag fungera som en mental örfil till Putin och de ryssar som har problem med HBTQ personer.
 
 
Kanske någon hen här? Foto jag tog under Pridekarnevalen.
 
 
 
Denna bild kan få bli mitt bidrag till veckans     Dags för bidrag nr 30 i det temat!
 
 
 
Även dagens bidrag till bloggutmaningen #blogg100. Nu har jag kommit till nr 70, bara 30 inlägg kvar!
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Violen på Brandholmen:

Det blev många funderingar kring hon, han och hen! Ägget är intressant, hörde på radion för ett tag sedan hur de gör med tuppkycklingar, en vidrig historia.
Gillar bilden från Pridekarnevalen där de tar ut svängarna!
Kul, nu vet jag ungefär hur du ser ut!
Trevlig helg!

Svar: Kanske mer hur jag känner mig än verklig fysik. ;-)
Erik

2 BP:

Vilket klockrent och dessutom väldigt informativt inlägg. Hade ingen aning att det finns befruktade ägg som måltid;-)
Såg inte semifinalen igår, men jag gillar bilden på den österrikiska hen. Det roliga är att hens efternamn betyder korv på svenska:-)

Svar: Kanske en liten vink om att han själv har en "köttkorv" mellan benen. ;-)
Erik

3 Eva Trillian:

Såg en intervju med Conchita :) Hon är ingen hen. När hon är Conchita är hon en hon - men annars är han en han som heter Tom :) Han passade alldrig in, så han skapade Conchita för att VERKLIGEN stå ut ... Han har lyckats :)
Gillar ordet hen. Blir lite galen på människor som har negativa åsikter om ett ord de inte behöver använda om de inte vill.
Önskar dig en fin helg :) Hoppas solen tittar fram!

Svar: Jag tyckte mig ha problem med hen när det dök upp. Men jag har med tiden blivit ganska bekväm med den tredje varianten, det könsneutrala.Du har nog rätt om Conchita, men det var nyligen jag förstod att han var en dragartist.
Erik

4 Anemonen:

Tack för ett informativt och trevlig inlägg som jag läste med intresse. Hörde talas om personen vars kön diskuterades på radion i går kväll. Ha en fin afton.

5 Pysselfarmor:

Det var klurigt funderat det där med vad ägget kan vara. Jag hade då ingen aning om Balut-äggens existens trots att jag varit i Vietnam. Där ser man!

Svar: Finns kanske bara i vissa regioner? Jag vet inte mer än att de existerar och varför inte med tanke på att vi nu på allvar börjar tala om att äta insekter. Men det ser lite äckligt ut just i det "mellanstadiet" från ägg innan färdig kyckling. Kanske kan man få smaka ett Balut-ägg någonstans närmare? Kanske finns det rent av på någon restaurang i vår stad?
Erik

6 Ulla Laiho:

Svårlösta problem det där med ägg. Om det inte är han, hon eller hen kanske vi bör ha ett fjärde alternativ ... och vem är först - hönan eller ägget.

7 Stare Ström:

Skrattade gott åt din fundering kring frukostägget!

Svar: Du som rest runt en massa i världen, har du stött på balot- (eller balut-) ägget? Kanske har du till och med smakat/ätit ett befruktat ägg?
Erik

8 Freja:

Åhh, Conchita är min favvo i ESC, så jäkla bra! Och om det är hen, han eller hon kan bara Conchita själv svara på, alla har rätt att tilltalas med det pronomen de känner sig bekväma med!

9 Mias Mix:

Ja fundera kring ägg kan man göra länge. Men skulle inte vilja äta ett befruktat ägg. Härlig bild från pride-festivalen.

10 Naturglede/Randi Lind:

Artige funderinger! God helg!

11 Monica o Jacob:

Ägg är gott men själva hanteringen av kycklingar får mej att må illa. Har ju plats så man kanske skulle skaffa sej några höns som hundarna kunde valla;-)
Vilken härlig grön färg på peruker mm;-)
Ha en skön helg

12 Erika:

Melodifestivalens vara eller icke vara, för mig fick vilken låt som helst vinna, jag sov mig igenom det mesta av gårdagens alla låtar ändå. Jag vaknade till när Norges bidrag gick av stapeln och den föll jag för. En vacker låt med en manlig röst som verkligen passade in. Låten som vann var inte dålig, men som sagt jag brydde mig inte vem som tog hem segern. Vår egen låt hamnade på tredje plats och det var ju bra. Sedan om han är en hon vid framförandet och en han i privat livet, det är hans ensak. Ja det var det hela. :)

13 Scaniatjejen:

Härlig bild från Pridefestivalen! Och tack vare dig har jag äntligen fått se den omtalade sångerskan/sångaren från Eurovison.=) Vilken imponerande röst! Intressanta funderingar kring ägg. Jag skulle nog inte vilja äta ett befruktat ägg men kul att veta att den varianten finns som maträtt.=)

Kommentera här: