Utsmyckning

 
 
 
 
 
I tunnelbanans biljetthall i Hornstull finns denna utsmyckade pelare innan man når spärrarna.
Bara ett litet exempel på all den utsmyckning som tunnelbanan i Stockholm kan visa upp.
 
Utsmyckning är också temat som Sinneskatten vill se denna vecka.
 
 
Den här trevliga låten med Östen Warnerbring kan passa riktigt bra idag. ;-)
 
 
Ett annat foto på en del av utsmyckningen i Rådhusets tunnelbanestation är dessa korgar på väggen.
 
 
 
 
På skylten till vänster står det: Korgar, 17- och 18-hundratalets vanligaste påse.
 
De flätade korgarna ser gamla ut där de sitter inmurade i väggen. Onekligen människoskapelser på flera olika sätt och det är Birgittas återkommande fredagstema, så fotot kan passa ganska bra till det fototemat.
 
 
 
 
Men det finns också stationer i tunnelbanenätet där det finns få eller ingen konstnärlig utsmyckning, som Gamla stans tunnelbanestation.
 
 
 
 
 
 
 
Och du kan även kolla in fler bidrag i det andra temat.
 

 
 
 
  
• Kategori: Tema fredagTaggar: Gamla stan, Hornstull, Rådhuset, fredagstema, tunnelbanekonst; • Kommentarer (7)
Erik

Kommentarer:

1 Marja:

Den där pelaren på Hornstulls station verkar intressant, i synnerhet där uppe vid taket. Jag ska kanske hoppa av där nästa gång och studera den närmare. :)

2 Pumita:

Hornstull?! Hur är det möjligt att jag har missat den... well, får väl ta en tur till underjorden. :)

3 Freja:

Jag gillar utsmyckningarna i tunnelbanestationerna, något intressant att titta på och ett sätt för mig, lantisen, att skilja stationerna åt! Jag brukar åka rätt mycket från Rådhuset, men de där korgarna har jag missat. Får kolla nästa gång...

4 BP:

Alltså den utsmyckningen vid Hornstull älskar jag. Har också lagt upp den pelaren på min blogg. Hur många roliga detaljer som helst på den ju!

5 Violen på Brandholmen:

Kul att få ta del av vad som finns under jord i Stockholm! Fina människoskapade utsmyckningar!
Trevlig helg!

6 Gärdsmygen:

Vad viktig utsmyckning är och vad många ställen den finns på. Ibland utan att vi märker den. Gillar Hornstullspelaren!

7 Mia Ahlstrand:

Visst är det kul med utsmyckning i tunnelbanestationer! Blir så mycket roligare att åka då när man har lite att kolla på. Riktigt läckert med den där pelaren. Ser ut som ett uppochnervänt träd där rötterna slingrar sig upp i taket.

Kommentera här: