Balanserat

 
 
 
Du ser det smala tornet till höger i fönstret.
 
 
När jag hittar några väl balanserade fönster under varandra inser jag själv hur viktiga deras placering är.
Vad skulle ske om fönstren inte satt precis så där i mitten, under varandra.?
 

 
 
 
 
Här syns det smala tornet resa sig uppåt.
 
 
Kanske skulle hela tornet tippa över på sne eller rent av falla omkull om inte balansen fanns där?
Jag vet inte, men kanske är det avgörande för balansen, för fönstret på varje enskilt våningsplan i tornet verkar sitta med exakt samma förhållande till ytterkanterna som nästa vånings fönster. :-)
 
Så jag visar upp dessa balanserade fönster fotade från två håll, det andra fotot är taget uppåt och kan passa bra till veckans Tema fredag så blir det två olika fototeman på en gång.
 
 
Det är lite roligt att om du är i närheten av Telefonplan så kan du själv ändra färgerna i tornet.
Fastighetsbolaget har appen "Colour by numbers" där du kan styra färgen i fönstren på tornet.
 
Du kan på detta sätt påverka din närmiljö om du råkar vara vid Telefonplan. ;-)
 
Kanske dessa färgskapande fönster existerar för att Konstfack numera finns i delar av de äldre Ericssons fabrikslokaler i Telefonplan.
 
 
  
 
 
Men främst är detta inlägg mitt fönsterbidrag (nummer 278) denna vecka. :-)
 
 
• Kategori: FönsterTaggar: Colour by numbers, Ericsson, Telefonplan, tema fredag; • Kommentarer (8)
Erik

Kommentarer:

1 larans:

Åker förbi där rätt ofta nu eftersom dotter och barnbarn bor i Fruängen, några tunnelbanestationer bort. Ska koll nästa gång jag är där!

2 Klimakteriehäxan:

Du har säkert rätt, det finns naturligtvis massor med skäl till symmetri när man bygger. Fast Gaudí och några till har ju visat att det går att variera sig ...

3 Anemonen:

Jodå du har säkert rätt därvidlag. För allt är uträknat så det inte skall rasa. Ett så högt hus har till och med rörelsemån. Det rör sig. Det berättade en arkitekt för mig. Om det inte var så så skulle det vara risk för ras. Inte vet jag hoppas han inte skojade med mig. Ett utmärkt bidrag till båda fotokedjorna.

4 Kristallina:

Då var det inte bara ett bra val till de två teman utan jag har lärt mig nånting igen. Tror att Anemonen har rätt med att det måste kunde röra sig lite. Minns att jag läste det en gång för länge sedan.
Har en trevlig fortsatt helg.

5 Stare Ström:

Eftersom jag själv bor på 10 vån i ett 15 vån hus så kan jag intyga att hus rör sig när det blåser! Framför allt märker man det om man har ett akvarium, för där går det vågor. Balans är väldigt viktigt!

6 Freja:

Jag har ännu att upptäcka det tornet, har missat det vid alla mina Stockholmsbesök. Snygg lösning till temat!

7 Violen på Brandholmen:

Säkrast att hålla sig till byggnormen annars kanske det blir som det lutande tornet i Pisa!

8 Pumita:

Bärande väggar är a&o när man bygger, antar jag. Det går inte att slå hål i väggar huller om buller.

Kommentera här: