Udda fönster

 

Det är dags för helt valfritt fönster denna vecka. Susanne släpper oss fria utan begränsande tema. Fast ganska ofta kan man behöva töja på temat så det kan passa in till något fönster. Något som ofta gör fönstertemat så roligt, att det är styrt. 
Men denna gång behöver vi inte vrida eller töja det allra minsta.
Inget tema med tejpat fönster eller något stiligt, klassiskt fönster. :-)
Inte heller något trist, sorgset eller glatt fönster! Så vad blir det för fönster?
 
 
 
Vardagliga fönster.
 

Jo, då passar jag på att visa upp några ganska trötta och gråa vardagsfönster från ett flerfamiljshus som uppenbarligen sett bättre dagar.
Jag har försökt att fotografera ungefär så som bloggaren Hanna ofta lyckas fånga hus och skyltar och olika vardagsmiljöer i sin kameralins. I Hannas blogg finns många fina bilder som i alla fall jag kan titta på en lång stund. Bilder på spår från en svunnen tid. Bruksmiljöer som gamla, stängda affärer och öde hus. 
Kanske finns det en del intressanta detaljer även i mitt fönsterfoto? Det var i alla fall vad jag strävade efter när jag fann dessa fönster och tog ett foto på huset (det är lite beskuret).
 
Lite ovanligt numera att se så pass nedgångna husfasader med fönsterkarmar där färgen börjat flagna. Det finns inte längre utrymme för det slitna i vårt samhälle. Allt ska pimpas och fräschas upp! Kök blåser man ut helt och stoppar in det senaste och nyaste bland vitvaror! Numera är en "öppen planlösning" något av ett modeord i bostadsannonserna.
Kanske är det bara jag, men nog finns det några ganska sydeuropeiska drag över husfasad och balkonger.
Så på sätt och vis påminner dessa fönstren en del om hur många fönster ser ut i någon halvmodern förort till Paris eller något flerfamiljhus en bit utanför stadskärnan i Neapel eller Milano. Tror nog att Susanne, som håller i fönstertemat och som besökt Italien, kan svara på om mina fönster påminner lite om italienska fönster från 40- och 50-talet.


 
 Why not?

Kan även bli mitt bidrag till 
 
Äsch! Tydligen missade jag när fototemat var öppet. så det blev inget deltagande denna gång. Nåja, ingen fara, får väl försöka igen nästa vecka. ;-)
 
 
Säkert vill du se fler fönster?
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Violen på Brandholmen:

En sliten och trist fasad med risiga fönster tycker jag man kan se lite varstans, säkert också i Italien. Gillar din fönsterbild, den är rakt på utan försköningar!

2 Klimakteriehäxan:

Nedgånget gör sig på bild, helt klart. Molnen som speglar sig i rutorna ger pluseffekt!

3 Anna:

Hmmm intressant resonemang..även om jag nästan inte ser sådant.Jag borde skärpa mig som sann fönstervän. Det är som om mina ögon bara letar efter det sköna. Jag försöker lära mig dock.. och ser ditt fönster med öppna ögon för att kanske få mig själv att verkligen leta efter mer sådant.För det är ju verkligen intressant med alla sorters fönster.
Det Italienska förfallet är dock i en division för sig..där kan jag lätt se det sköna i det slitna.. jag borde dra dit pronto och samla fönster känner jag nu.Buona Sera!

Svar: Kul om jag lockar någon att resa till Italien. Det är ett land jag själv och min sambo verkligen trivs i. Vi besöker det så ofta det är möjligt.
Erik

4 Della / Var Dag ett Äventyr:

Och så spännande speglingar.

5 Stare Ström:

Fin fönsterbild. Många detaljer att titta på.

6 Pysselfarmor:

Uppfattar som du fångat detta vackra i Stockholm...Aspudden? Väldigt vackert fotograferat och visst har du fångat det på samma sätt som Hanna.

7 B i r g i t t a:

Oh vilken intressant fönsterbild! Speglingarna och detaljerna ... livstecknen med de luftade sängkläderna ... Bra val!
http://foto.rudenius.se/2014/04/fonsterputs

8 Hanna:

Kul att du fortfarande gillar mina bilder, jag har väl någon sorts önskan eller vilja att försöka dokumentera det nakna och verkliga (i alla fall för det mesta). Att fota stilleben och blommor är inte riktigt min grej, även om jag tycker att det blir jättefina bilder av de motiven också, men jag vill berätta något.

Jag tycker att du tagit en alldeles underbar bild från förorten, den kan knappast bli bättre, en bild helt i min smak. Det händer något i varenda vrå av bilden, sängkläder på vädring, fågelmatare, en ensam lampa och sedan den gula färgglada fasaden som kikar fram till vänster om det gråa huset. Huset påminner verkligen om någon förort i en forna öststat, kan dock tänka mig att det är en del vackra detaljer från byggåret på insidan. Dessa hus må väcka delade känslor, men praktiska är de, vad vore till exempel Stockholm utan alla gamla betongförorter, bostadsbristen skulle vara total.

Svar: Tack för din fina kommentar. Visst behövs alla lägenheterna, även de som är lite slitna. :-)
Erik

9 Freja:

Jag tänker på den bästa bok jag läste i fjol, Stål, och den handlade just om en fabriksort där fabriken var på väg att läggas ner. Slitet och grått, men ändå så levande! Läckert!

10 Freja:

Boken handlade om Italien, skulle jag ju säga... Förvirrad...

Svar: Aha! Det verkar vara en intressant bok. Fabriksstäder har ofta något lite dystert över sig. Som om industrins skit smittar av sig på närområdet. Har själv rest förbi flera mindre städer med otäck miljö nere i Mellaneuropa. Rätt beklämmande se barn leka bland stora läckande rör över sina huvuden och där tvätten aldrig kan hänga ute för att torka, luften är för skitig.
Erik

11 larans:

Jag håller med dig i dina intressanta och givande resonemang, och visst är det mer roligt med bestämda teman!

12 BP:

Ja den hyresvärden hade nog fått priset för årets sämsta om tidningen Vår Bostad fortfarande funnits. Inte ens i Rinkeby/Tensta har jag sett ett så nedgånget hus.

Men visst har du en poäng där - lite sydeuropeisk stuk över huset, man känner nästan ju nästan doften från köket...

Vi har gått rund i många nybyggen och kollat på öppna planlösningar med mera. Kan väl säga som så att vi aldrig skulle vilja byta vår icke öppna planlösning från miljonprogrammet mot en lägenhet i ett nybyggt område.

Här är det fortfarande kvalitet, ingen insyn och tyst med en stor och fin innergård. Jag menar inte hostar jag upp 4,7 miljoner för en skobox med en mina glasbalkong, där jag kan kolla vad grannen äter till middag.

Svar: Trist med tidningen "Vår Bostad". Som en spillra finns väl tidningen "Hemma i HSB", men den är inte lika bra.
Vår Bostad gjorde ett bra jobb, precis som "Vi" som förr hade bra fotoreportage. Trist att olika tidningar idag mest är reklamblad med glättat papper.
Snart finns det inga seriösa tidningar kvar.
Erik

13 Gärdsmygen:

Levande fönster där vardagen gör sig gällande. Lite små balkonger va? Gillar detta vardagliga och jag håller med dig angående Hanna. Jag gillar också hennes bilder.

14 Anni:

Den där bilden gillar jag skarpt! Vardagsliv, livet här och nu, mycket att se på och fundera över.
Men till skillnad från Hanna hade jag gärna sett att du beskurit bort den gula fasaden. Så olika kan man tycka!

Kommentera här: