Ren


Så här under vintern så får storstaden en del udda djurbesök. Carina som håller i Tema Fredag vill se djur i annorlunda miljö. Tyvärr har jag själv inget foto, men rapporter berättar att varg har setts bland annat söder om stan, i förorten Nacka!
 
Även Borås har tydligen nyligen haft besök av varg, här ett filmklipp från regionala nyheterna på SVT.
Annars är det ganska vanligt att folk tar fel på hund och varg, som denna nyhet i Aftonbladet berättar om. Tragiskt vad denna rädsla för varg kan ge för resultat!

I centrala Stockholm står ett par renar. De syns lustigt nog betydligt bättre när mörkret faller.

 
 
Passerat förbi när det var mörkare, då syns renarna bättre!
 
 
 
Det får bli mina djur i annorlunda miljö. :-)
 
 
 
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Anonym:

Levande renar i storstadsmiljö känns helt fel. Men som juldekoration passar renarna på dina bilder bra. De är ju inte precis i behov av en miljö där de kan leva ett naturligt liv!

2 llhertz:

Jag är förtjust i de där stockholmska ljusrenarna mitt i trafiken trots att de förstås kan uppfattas som lite malplacerade.

3 Anita - Malta:

Tycker att renarna är en vacker dekoration i den lite hårda storstadsmiljön. Så länge de inte är levande förstås ;-) Kul att du visar bilder från både dag och vid mörker. En tydlig skillnad. Vargar ?? ..ja det var ju verkligen illa att skjuta en stackars hund bara för att den var varglik. Suck.. Önskar dig en skön helg från Malta :-)

4 Violen på Brandholmen:

Ursäkta, nu är det jag som har klantat mig igen och uppträder anonymt! Har alldeles för bråttom ibland.

5 Mariane:

Det er da sandelig nogle flotte dyr du har valgt til temaet ;) - Skønt når de er der og skønt når de er væk, ikke sandt??

6 Mormor:

Slett ikke noe dumt valg :)
Skal visst være mye ulv, etter som jeg leser :)
Ha en fin kveld :)

7 Anneli - A'la Foto:

Ja det är märkligt att de syns bättre i mörkret...men det är väl för att de har mörkerseende! ;O)

Fint tolkat!

8 Leena:

Renarna är vackra, och passar bra i denna stadsmiljö i sin lite annorlunda skepnad. Och jag förstår inte riktigt denna varghysteri - men så bor jag ju inte i de vargtätaste områdena och har inte renar eller får - men jag tror ändå inte att de gör så mycket skada att de inte ska få leva i sin naturliga miljö. Kommer de till städer och byar så är det ju förstås en annan sak.

9 Cecilia Artista:

De här renarna såg jag när jag var i Stockholm i julas. De lyste verkligen upp fint i mörkret!
Hoppas bara att vargarna i Sverige också har lite ljust att se fram emot!

10 Malys Krok:

Slike dyr er festlige å se på! -Margit-

11 Stare Ström:

Det var en vacker ljusdekoration!
Även här, i kring Helsingborg, pratas det om vargbesök. Jag har letat, med kameran beredd, men inte sett någon än!

12 anki-itte:

Annorlunda djur, skulle jag vilja säga.

13 Jah Hollis:

Fina vinterdekorationer. Och mitt inne i huvudstan dessutom. Ha en fin helg!

14 BP:

Dom är faktiskt vackra som juldekoration i fontänen, där de har stått i minst två år nu, men jag gillar dom!
Å eftersom jag är en (extremt hundrädd) asfaltbonde tror jag nog inte heller att jag skulle kunna se skillnaden mellan varg och vissa hundraser. Men åt andra sidan går jag inte runt med ett gevär heller.

15 Pumita:

De ser lite svältfödda ut i solsken, dina renar. =) Kan hålla med om att det är en annorlunda miljö... oftast befolkas fontänen av segerbadare efter diverse idrottsframgångar dessutom. ;)

16 Mona:

Tycker renarna ser riktigt fina ut! Även i Göteborgsområdet, närmare bestämt i den del av Änggårdsbergen som ligger i Mölndal, tror man sig ha sett varg.

17 Laila:

Jag bara älskar Sergel fontänen i julskrud! Det är verkligen vackert när dom belyser Sthlm under jultid som dom gör.

18 Pysselfarmor:

Ja de är fina!

19 Hanna:

De ser lite konstiga ut där de står och trampar mitt i stan. Julbelysning är ju faktiskt rejält tråkig att se på under dagtid, då är det mest en massa sladdar och lampor. På kvällen blir det ju något helt annat :0)

20 Marit Johansson:

Renar mitt i stockholm är inte en vanlig syn :)

21 jeanette:

Dessa renar är otroligt snyggt placerade där. Lyser upp så vackert på kvällarna.

Kommentera här: