Mönster

 

Nu när Helena som håller i Fototriss valt "mönster" som tema och det även är tävlingsdags med fina priser från Photowall så bidrar jag med lite närgångna foton på olika mönster från en äldre gammal träkyrka, Ljusnarsbergs kyrka i Kopparberg.
 
 
Foto ett: mönster på utsidan av kyrkan.
 




 
 
 
Foto två: mönster i entrédörrarna.
 
 
 
Foto tre: fint målade mönster i kyrkans innertak.
 
 
Min mönstertriss är från Ljusnarsbergs kyrka.
 
 
Här hittar du många andra mönster-bidrag

 
 
Erik

Kommentarer:

1 Kicki:

Vilken fin kyrka med snygga trädetaljer! Gillar skarpt, speciellt den första!

2 Rajson:

Makalöst vacker kyrka, vilket innertak! Så stilrent men ändå så passande där uppe.
Är väldigt förtjust i dörrar så jag tycker bäst om din andra bild.Skönt med raka linjer ,blir ordning och reda i mönstren!

3 Åke:

Valdes till Sveriges vackraste kyrka av Året Runt för 6 år sedan var trevligt Att den uppfördes år 1635 trodde jag inte. Tala om snickarglädje :) Fina bilder i din triss.

4 Ninnie:

Å, verkligen en vacker kyrka, vilka fantastiska detaljer!

5 Ika:

Mycket vacker kyrka!

6 Anitas Blogg - Malta:

En vacker kyrka du valt att visa med många mönster. Faller ofta för det som är byggt i trä. Ett beständigt, tåligt och vackert material som tyvärr inte används ofta här på Malta. Gillar främst dina två interiörbilder med alla fina detaljer. Håller med Åke, imponerade snickarglädje ;-)

7 Gärdsmygen:

Vilken vacker kyrka! Tänk så många vackra kyrkor det finns.

8 Hanna:

Träkyrkor är oerhört vackra och har en speciell doft. Den här har väldigt fina mönster och utsmyckningar som gör den spännande och väldigt fotogenisk. Lite tråkigt att så många kyrkor säljs ut numera. Fint trissat!

9 Beppan:

En speciell och mycket vacker byggnad! Duktiga hantverkare som åstadkommit detta!
Intressant triss!!

10 Marja:

Fina mönster i en vacker kyrka. Takmålningarna imnponerar verkligen. Måste ha varit en aning besvärligt att måla så högt uppe.

11 Maria:

Fin och härlig triss med vackra bilder!

12 Eva:

Vilket fantastiskt träarbete! Fin kyrka!

13 Anki-itte:

Det är många timmars arbete i det huset. Och fina mönster.

14 Artlover:

Fin dokumentation av mönster från denna byggnad. Jag gillar den översta bilden bäst därför att man kan känna på fasadens struktur.

15 Annelie-Singapore:

Kyrkor har nästan alltid vackra mönster både inne och ute, fin triss!

16 Maria Lundmark Hällsten:

Jättefin kyrka, i första bilden ser det nästan ut som mönstret på taket, går ner över fasaden.

17 Ma:

Tjusig triss. Mönster innefrån en kryka är verkligen fina...

18 Lars G:

Ett bevis på att mönster är synligt överallt! Bra gjort!

19 Monica o Jacob:

Dom är otroligt fina dom gamla träkyrkorna, vilket arbete man lagt ner på sin kyrka.
Hantverkarna förr i tiden hade en riktig yrkesstolthet som i många fall helt saknas idag.
Ha en skön kväll;-)

20 llhertz:

Spåntäckta fasader och tak, som de du visar här, bildar vackra mönster!
Fina bilder från en gammal träkyrka alla tre.

21 Misswhatsit:

Vackra bilder på välgjort hantverk och fina mönster. Det är roligt att det finns bevarat.
Ha en god vecka!

22 Anni:

Vilken vacker träkyrka! Skönt att se något annat än sten- eller putsade kyrkor som jag tycker att de flesta är.

Svar: Det är en speciell doft inne i kyrkan också. :-)
Erik

23 Linnéa:

Där har jag varit tror jag. Bergslagen när jag åkt runt från Nora, Lindesberg och Koppaarberg. Vet inte om jag har rätt. Vackert är det, vackra mönster rakt igenom!

24 Mandelhjärta:

Fin triss! :)
Den översta bilden gillar jag nog mest.

25 SigridfraEnget:

OJ! Vilken vacker kyrka och vackra mönster

26 Bringebruden:

Fin triss!
När jag såg bild två tänkte jag på flera saker som gjorde att jag plötsligt satt med ett leende. Lukten, det lena träet på dörrarna, de sirliga handtagen och så sammeten som ger ett litet lätt motstånd när man ska öppna dörrarna och som ger ifrån sig ett alldeles speciellt ljud... Fint :)

Kommentera här: