Veckans fönster.


Valet är fritt!
Den här gången är Susanne (som håller i fönstertemat) snäll, vi får välja fönster fritt.
Jag väljer litterära fönster denna gång, för så ser jag på dessa fönster.



Några fönster, notera mönsterbården under fönstren.


Det är biblioteksfönster. Fönster på en känd byggnad i Stockholm, Stadsbiblioteket vid Sveavägen/Odengatan ritat av arkitekten Gunnar Asplund. Byggnaden är ett fint exempel på tjugotalsklassicismen.

Nu funderar kommunen igen på vad som måste göras med det gamla fina bilblioteket. Stadsbiblioteket behöver mer utrymme, de har det trångt! Kanske vet du lite om de senaste turerna? Jag beskriver lite kring de senaste turerna kring Asplunds byggnad om du missat detta. Stockholms stadsbyggnadskontor utlyste en arkitekttävling 2006 som fick över tusen bidrag/förslag på nytt utseende på biblioteksbyggnaden. Tävlingen avgjordes och Heike Hanakas förslag "Delphinium" vann till slut bland de sista sex utvalda förslagen. Men sedan slutade det lite snopet med att alla byggplaner stoppades. Det var år 2009 som kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt stoppade bygget för att kostnaderna skenat iväg, som hon skrev på sin blogg. Så av tillbyggnaden blev det ingenting, det var fortfarande i planeringsstadiet som bygget stoppades. Läs här hennes blogginlägg i frågan.
Nu har platsbristen blivit ännu mer akut och något måste verkligen göras åt trångboddheten och biblioteket behöver också moderniseras. Problemen är långt ifrån lösta. Här hittar du ett annat inlägg i frågan från M. Sjöstedts blogg! Det var samma dam som var med och direkt beslutade så att Aspuddens gamla badhus revs!
Här kan du läsa en nyare intervju med M. Sjöstedt i DN.

Det känns lite som ännu ett projekt i staden (precis som när det gäller Slussen) som stöts och blöts länge och väl innan det händer något. När sedan beslut slutligen fattas så ska det ske snabbt och är då ofta inte ens det bästa förslaget som hamnar under beslutsklubban. Varför denna lite konstiga beslutsmetod, kan jag inte låta bli att undra över? Det verkar mycket trögt att fatta viktiga beslut rörande stadens framtid. Visst är det bra att vi har demokrati och det är bra att många olika röster får höras i frågor som rör vår framtid.
Ibland blir det väldigt segt och tidskrävande. Vi får väl se vad som sker med Stadsbiblioteket i framtiden.



Fotot taget från Observatorielundens sida.


Detta får bli mitt fönsterbidrag denna vecka. Besök gärna Stadsbiblioteket, det är en intressant byggnad som Asplund skapat. Den blev stilbildande för flera bibliotek i landet, som till exempel Örebros stadsbibliotek och konserthus.



Du hittar andra bidrag här

Erik

Kommentarer:

1 Pumita:

Verkligen svårt att komma till skott, undrar varför. Tycker mycket om den här byggnaden och hoppas att de inte rör den. De får väl hitta lokaler ngn annanstans...

2 Hanna:

Har aldrig varit vid stadsbiblioteket i huvudstaden, har endast sett bilder inifrån, nu har jag även sett bilder utifrån ;0) Det är hursomhelst en vacker byggnad. Tur i oturen att de bedömer att de behöver större lokal, med tanke på dagens digitaliserade samhälle.

3 Ninni/fotografia:

Det är ju en otroligt vacker byggnad både utvändigt och invändigt och jag hoppas verkligen att inga ingrepp kommer att göras i den. Visst är det bra att man utreder ordentligt innan beslut fattas men det får inte gå till överdrift.

Hoppas solen skiner på dig!

4 larans:

Gunnar Asplunds stadsbibliotek i Stockholm är en nästan lika fin byggnad som sonens Medborgarhus i Eslöv (vilket säkert Susanne också kommer att ta upp). Sen var det verkligen intressant att läsa dina reflektioner i samband med beslutsvånda i stadsbyggnadsärenden. Känns väl igen från många sammanhang!

5 Pysselfarmor:

Tycker det är massor med år sedan jag såg någon form av skiss på hur det skulle lösas...ja ja det blir nog en långbänk innan beslut fattas....och nu ger jag mig attans på att det dyker upp ett fönstertema som heter litterärt! Ha ha jag har redan bilder för det ;-))

Ha en skön lördagkväll!

6 Klimakteriehäxan:

Och nu är det för mycket oljud därinne också, hörde eller läste jag om nånstans! En byggnad värd all aktning - och värd att plåta!

7 Stare Ström/Kråkvinklar:

Samma gamla beslutsvånda... Men det var vackra fönster, speciellt med mönsterbården under.

8 Mia:

Jag kan aldrig sluta beundra arkitekturen från "förr"...så himla vackert det är, vilket arbete...ojojoj...Hoppas det löser sig med lokaler och att detta fantastiska hus får fortsätta göra nytta och sprida glädje...

9 Cecilia Artista:

Stadsbiblioteket är verkligen en skön byggnad!

Snyggt fotat!

10 Rajson:

Har tyväär inte haft möjlighet att besöka denna vackra byggnad. Måste sättas på listan över "önske besök". Väntar in att lilla dottern flyttar tillbaka till Sthl för fortsatta studier på KTH. Då har jag ännu större anledning till fler besök.

Ang mitt fönster.

Toppstugan låg på 2750 meters höjd så visst var luften lite tunn. Dessutom låg vi 12! personer i lilla sovsalen så det blev bra syrefattigt!

Ha det gott!

11 Susanne:

Synd att det blev sådan hög kostnad med den tillbyggnad som vann tävlingen för den passade bra in och rörde ju inte Asplunds byggnad.



Det blev det andra bidraget den här veckan av Gunnar Asplunds verk och jag har redan kommenterat att hans son Hans Asplunds verk kan beskådas i Eslöv. Ja, Gunnar är ju också representerad och Hans' son Olle också. :)

12 Anna ....tassar in..:

Jag är så fascinerad av byggnader där man tänk lite längre..där det estetiska liksom tar över..så fint..så vackert..bara man har ögonen öppna så ser man allt det vackra..du har verkligen sinnena med dig..bra jobbat.



Mmmmm...massor av kärlek Erik..det får jag... :)

13 juanna:

Så du har också valt "verk" av Asplund..

Fantastisk arkitekt!! Allt han gjorde var så genomtänkt. Ju mer jag lär mig om denna man desto mer fascinerad blir jag. Inget gick honom förbi. Alla detaljer var lika viktiga.

Stadsbiblioteket är lika vackert på insidan som på utsidan.

Du har presenterat två fina bilder med suverän skärpa!!

14 Fia:

Det är verkligen en riktigt pampig byggnad! Det är lika vackert inomhus som utifrån.

15 Della:

Det där tror jag är min favoritfärg på hus. Det ser så varmt ut på något sätt.

16 Karin:

Den här byggnaden har jag aldrig besökt. Intressant att läsa det du skrivit.

17 Jah Hollis:

Det huset med dess fönster kände jag igen direkt. I unga år passerade jag där många gånger vid besök i Stockholm.

Märkligt att det ska ta så lång tid att få något gjort i Huvudstan.

Kommentera här: