Tid.


Tid tycker jag ofta är en påfallande bristvara.
Ändå har vi numera många olika hjälpmedel som besparar oss tid på olika sätt.
Olika "appar" i mobilen som hjälper oss i vardagen. Datorer som underlättar i arbetet. Ändå verkar tid vara en bristvara. "Jag har inte tid just nu, jag tar hand om det senare..." är en återkommande replik.
Lustigt kan jag tycka.



Del av urtavlan på astronomiska uret i domkyrkan i Lund.



Annat foto på samma invecklade klocka i Lund.


Tiden går vidare, det går inte att undvika. Hur vi använder den, det kan vi påverka. :-)



Andra tid-bidrag hittar du här

Erik

Kommentarer:

1 Mormor:

Man har den tiden man vil :-) noen ganger og har man ikke tid, får man ta seg tid. :-)

Har tid til å si ha en trivelig tirsdag.

2 Erik Semlan:

Mormor:

Du har helt rätt i din kommentar.

Visst kan man ta sig tid. Ibland måste ju saker få ta tid.

Men ibland är det andra som styr... ;-)

3 Pialotta:

TID är PENGAR idag.. tyvärr. Folk är så stressade sååååååååååå .. jag tar det mesta med ro, fast tiden tickar på alldeles för fort.. alldeles för fort.. Allt ska göra o hinnas med. jag har ju min lilla mamma som pockar på uppmärksamhet mest hela tiden.. alla barnbarnen ska skötas om, så väl som allt annat i hushållet. Man måste ge sig egentid, så är det :) Riktigt häftiga bilder du fotat till ditt inlägg.. TID :) ha det nu bra I Tiden Erik :)

4 Monica o Jacob:

Det är tur att klockorna är mer lättfattade nu för tiden;-)))men det är en otroligt läcker urtavla;-)

Föredrar en ljus morgon, alla sover utom jag,fåglarna och vovvarna;-)

Ha en skön tisdag;-)

5 Birgitte:

Ja tid kan være en mangelvare og det er dejligt at have nok, men er nok nok?

6 Gunvor:

Ja tänk så allt förändras..ibland till det bättre men ibland också till det sämre. Tiden också! Jag bestämmer också för det mesta om min egen tid. Tur det!

7 ormbunke:

Snyggt och bra tänkt. Men jag ställer mig frågan. Hur lång tid tog det för dem som levde då att veta vad det var för tid? Ha de gott.Anita

8 Wickan:

Den där missade jag när jag var i Lund! Det var en häftig klocka (ur).

Visst är det så att vi ska tänka lite mer på hur vi använder vår tid!

9 Malys Krok:

Så stilig! Det er litt rart å se hva de fikk til for så lenge siden! Og med de hjelpemidler de hadde!

De brukte nok lang TID på å lage dette, og tenk så lang TID den har vart! Takk for din hilsen! -Margit-

10 Elisabeth:

Vackra urtavlor. Tiden verkar alltid vara en bristvara.

Ha dé!

11 Veronica:

Riktigt snygg bild på den översta urtavlan.

12 Rimkogeren - Danmark:

Tak for din hilsen :-)

Hvor ser det spændende ud, fantastisk håndværk fra for længe siden,

13 Eli og Bella blogg:

Så stilige bilder, ja den tiden, den tiden. Man får prøve å gjøre det beste ut av den. Som du sier, ibland är det andra som styr. Ha en fin tirsdag.

14 4U2:

Det kallar jag avancerade klockor! Min är inte mer än 3cm i diameter :)

15 Stare Ström/Kråkvinklar:

Visst är det väl tur att tiden står still ibland! Det uret är fantastiskt.

Tack för din kommentar! Jag försöker hitta bilder från världen, men har de flesta på dia.

16 Rantamor:

Jag kan ju tycka att klockorna var vackrare förr i världen, och så var det ju en förmögenhet att ha ett vackert ur. Idag används det inte så mycket klockor på armen, eller har jag fel...

jag har ingen å inte Rantafar heller, man använder ju mest mobilklockan...

17 Della:

Tid är väl egentligen det enda vi har. Sedan gäller det att välja vad vi vill göra av den. :-)

18 Vespa Vulgaris:

Tid är något märkligt. Tänk om den kunde sparas i en burk och plockas fram vid valda tillfällen. Det vore vi nog många som skulle gilla.

19 Mia:

Ja, visst är det konstigt hur det har blivit....Jag vill bli pensionär, men det sägs att dom har ännu mindre tid!!! :-))

20 llhertz:

Tid är en alldeles egen relativ dimension.

Bara att tänka tillbaka på det evighetslånga sommarlovet och häpna ;)

Du visar ett vackert ur men ibland förbannar jag den tiden när när vi började dela in dygnet i timmar, minuter och tom sekunder.

Tack för din vänliga kommentar :)

21 Klimakteriehäxan:

Vilka häftiga klockvarianter det finns!!!

22 Pysselfarmor:

Åhhh jag kommer ihåg vad jag tyckte den var vacker! Herrejisses vad tiden tickat iväg sedan jag var där ---20 år vart tog de vägen??

Jag skulle nog vilja bromsa omgivningen mera än mig själv. Undrar hur barnen ska "hålla" livet ut med denna stress och informationsflöde och uppkoppling hela tiden...

Tack för din snälla kommentar hos mig - det värmer. försöker klura till det ibland ;-)

23 Pumita:

Alla har vi 24 timmar om dygnet till förfogande, sedan gäller det att göra det bästa möjliga... jaja, jag vet precis hur präktigt det låter och lever inte alls upp till det men jag försöker. Det räknas väl? :) Finfina bilder!

Kommentera här: