Vetenskap.


Ett tema som verkligen får mig att fundera... Kanske skulle gå någon kurs på universitetet? Alltid intressant med nya kunskaper. Nåväl, till uppgiften med ett fönster.

Vetenskapligt fönster är veckans tema från Susanne.
Jag väljer ett smålustigt foto, taget in genom ett fönster på en bakgata in i en av universitetets många lite udda lokaler som finns utspridda i Stockholm. Just den här lokalen finns i närheten av Odenplan.



Speglingarna i fönstret är lite roliga, finns även lite vetenskap i skåpet där inne.

Om du vänder på bysten så finns de inre organen där som ett tredimensionellt pussel. Kanske har du sett en sådan byst med lungor, hjärta och tarmar? Planscher på människokroppen står rullade mot skåpsväggen. Du ser delar av en lokal som bland annat använts av naturvetenskapliga kurser.

Vill du gnugga dina geniknölar lite? Kolla in de här frågorna!
Problem med något avsvaren, då kan du kolla här på några ledtrådar! Tja, kanske du vill ha svaren, facit finns här!
Lite bonus med dessa klurigheter. :-)
Susanne nämner själv uppfinnaren Tesla, jag fann denna artikel i Computer Sweden som berättar om Tesla.
Kul tema som öppnar för mer kunskap. Blir säkert något mer blogginlägg.




Andra vetenskapliga fönster hittar du här


Erik

Kommentarer:

1 larans:

Tack för infot om Tesla, intressant läsning, och för de kluriga frågorna, nu är helgen räddad, det ska bli inneväder här i Skåne.



Ja visst ja, bilden (hela ditt inlägg) var verkligen passande i veckans tema. Men nu missade du, här var jag inte för några veckor sen när jag var i Sthlm! :-)

2 Pumita:

Smålusigt, säger du. Kul, säger jag. Gillar de spännande speglingarna som gör bilden extra fin. :)

3 Susanne:

Jaa, jag blev godkänd på duggan! Darwin, Aristoteles, Sklodovska och Kovalevskaja (jag är ju även matematiker) var ju inte så svåra att lista ut och med ledtrådarnas hjälp klurade jag ut några till. :)



Forskning & Framsteg är verkligen en utomordentligt vetenskaplig tidskrift, som jag blev lite besviken på när de införde reklam för något år sedan så jag prenumererar inte längre på den.



Tesla vet jag var en kontroversiell personlighet men så mycket som sägs i artikeln kände jag inte till.

4 Rajson:

Jag oerhört intresserad av all natur vetenskap. Men mitt minne för namn är obefintlig så denna dugga var jag minst sagt värdelös på!

Spännande bild.Jag hade nog fixat att sätta alla organen på dockan. Lite anatomi kunskaper finns nog kvar i min hårt belastade hårddisk till hjärna!

Hoppas ni får lite bättre väder i kungliga huvudstaden!Såg att det var förfärligt undre Syhl Maraton loppet!

5 Mia:

Åh, spännande, detta måste jag gå in o kolla! Men jag misstänker att min kunskap är ganska begränsad, så jag låter dig inte veta resultatet ;-)

6 Jah Hollis:

Ett lite udda, men helt perfekt bidrag till temat.

Mitt hus, Orkanen, heter så helt enkelt för att det är byggt i kvarteret Orkanen (mitt emot kajen där alla de olika båtarna till Köpenhamn en gång lade till).

Jag ska kolla på vetenskapsfrågorna vid tillfälle, det kan vara bra quizträning. Vet du för övrigt att Nikola Tesla gestaltats av David Bowie i sevärda filmen The Prestige?

http://www.youtube.com/watch?v=yGPOq7fFahg

7 Linnéa:

KUl o Klurigt. Roligt med mer kunskap.

Ha en god dag!

8 sven:

klurig tolkning men riktigt bra gjort :)

Kommentera här: