Ljusglimt.


Finns som tur är ljusglimtar lite överallt, bara man kikar efter dem.

Något jag gillar är den här taktila informationsskylten, som ger information till de som är synskadade.

 
Del av denna orienteringskarta över tågstationen. Bra att den finns.
 
Taktil är ett ord som används för att beskriva överföring av information eller känsla vid beröring. Exempel på information som kan avläsas vid beröring är temperatur, hårdhet, tryck, ytegenskaper och form. Blindskrift är ett exempel på information som avläses taktilt. Precis som den här kartan. Det är bra att det görs olika anpassningar till de som behöver.
 
Du kan klicka bilden större!
 
 
Något som också kan vara riktigt skönt, en ljusglimt.
 
 
 
När man ändå kan få vänta på ett tåg ibland, så är det härligt att kunna njuta av en riktig kopp kaffe.
Fågeln fick mina sista smulor på kakfatet (som jag skrapade ner på marken vid bordet) och verkar tro att jag ska bjuda på mer. Själv sitter jag och funderar jag på om jag ska ha en espresso till eller inte...
(Med tanke på annat inlägg nyligen så tycker jag att detta kan passa ganska så bra.)
 
 
 
 
Passar bra till ett par olika fototeman, passar till  
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 ElStiffo:

Härlig bild :-)

2 Beate:

Kul att du uppmärksammar dessa hjälpmedel för funktionshindrade. Har precis layoutad en bok som handlar bl a om taktila hjälpmedel och hur Sverige står sig internationellt. Intressant läsning!
Å eftersom ditt tidigare inlägg var lite "tågig" så hade du nog kunnat ta många espresson idag vid Centralstationen. Inga tåg norrut p g a elfel - igen.

Svar: Undrar hur vi står oss sett i ett internationellt perspektiv när det gäller olika hjälpmedel? Jag menar, du vet väl som läst boken. Jag tror det kunde vara bättre, men säkert är Sverige ganska bra på detta med hjälpmedel för funktionshindrade.
Erik

3 Vin och Bild:

Intressant inlägg som innehåller både ljusglimtar och något du tycker om. För du gillar väl din espresso eftersom du funderar på att ta en till?

4 ElStiffo:

Den med kaffekoppen menar jag. Bra information för alla är inte så dumt det heller.

5 Beppan:

Så bra att det finns möjligheter även för synskadade att orientera sig på stationen!
Heja SJ - det finns ljusglimtar...

6 SigridfraEnget:

Lärorikt och mysigt!

Kommentera här: