Ny policy!

Jaha, nu är det tydligen dags för vissa förändringar.



Kanske har du sett att vi alla hamnar in i den nya "Timeline" som finns på Facebook.
Ja detta förutsatt att du använder Facebook. :-)
Kan vara värt att kolla upp vad som kommer att synas med denna förändring! Här finns "Dags att städa upp Facebook"!
Det finns också tips på hur du ska göra för att dölja en del information.
Kolla här på länken från SVT!

Jag tillhör en kanske bitvis naiv skara som tror ganska gott om internet.
Det är ju ett fantastiskt redskap på många sätt.

När Internet kom på allvar så var det ju väldigt fritt och öppet i början. Det var faktiskt inte så länge sedan, i början av 90-talet kom internet igång på allvar och vi började alla skicka e-post till varandra. Visst känns det som det funnits längre?
Vi skulle alla kunna röra oss omkring på nätet och fritt utbyta kunskaper och information. Så långt är allt väl eller hur? Här kan du läsa om Internets historia!
Utvecklingen inom data bara fortsätter och fortsätter. Till stora delar en positiv utveckling.

Nu har även skolor börjat använda läsplattor i undervisningen, här ett tydligt exempel från Sollentuna som DN skrivit om!

Fast där ute lurar också många faror av olika slag. Det vet vi alla. Ibland blir man påmind om detta när datorn kraschar eller börjar uppföra sig konstigt. Detta sker kanske för att man drabbats av något virus eller kanske fått en trojansk häst som fult följde med när du besökte en hemsida nyligen.
Visst finns det en massa andra faror där ute också! Faror som inte påverkar din dator men gör annat dumt. Det gäller att skydda sig och kanske också kolla upp och tänka efter innan man klickar Acceptera på något.

Jag har nu, efter den senaste tiden börjat att ändra uppfattning, till en del.
Kanske att jag har blivit lite mer försiktig. Jag tror inte längre bara gott om Internet och det känns mer och mer som vi på något vis styrs bort från det fria.
Vet inte om du förstår hur jag menar, men jag hoppas det. ;-)




En av många politiker som använt bland annat Facebook för att sprida sin sak är Barack Obama. Han har använt olika sociala nätverk på ett smart sätt som blivit stilbildande för andra politiker.


Bild från Obamas Facebooksida (Klicka bilden större!)

Vi har ju en del svenska politiker som också använder internet och olika moderna vägar, där Twitter är en, för att nå ut med sina tankar och politiska idéer. En av de första som också bloggat länge är Carl Bildt. Han har sin blogg "Alla Dessa Dagar".



Och så ett litet hopp till annat företag som vi snudd alla använder, Google.

Har du kollat upp något, letat fakta via Google nyligen? Nu flaggar de för en förändring som kommer att ske 1 mars 2012.

Här en del av texten som följde med i ett mail jag nyligen fått från Google:
"Hej!
Vi gör oss av med fler än 60 olika policyer som har använts för Google och ersätter dem med en enda policy som är kortare och lättare att förstå. Vår nya policy gäller flera produkter och funktioner och speglar vår önskan att göra upplevelsen på Google enklare och tydligare.
Detta är viktigt så läs gärna vår nya uppdaterade sekretesspolicy och användarvillkor på http://www.google.com/policies.
Ändringarna träder i kraft den 1 mars 2012.

Ja det kan räcka så. Mejlet fortsätter berätta om ändringen av deras policy. Har du också fått det?

Men helt klart gör Google en större förändring, på sätt och vis.
I texten skriver de att de gör förändringen för att underlätta, jag kan inte låta bli att undra om det verkligen är hela sanningen, är det så?
Vad tror du?

Det kan kanske räcka så för denna gång!

Erik

Kommentarer:

1 Hanna:

Jag är faktiskt en av dem som är ganska trött på Facebook. Allt man egentligen tar del av där är bekantas middagsplaner och barnens sjukdomar. Jag skriver endast något om jag har något att berätta ;0)Den där nya, timeline förstår jag mig inte på.



Ibland funderar jag över hur vi egentligen klarade oss utan internet. Inte bara för informationssökning, utan även all lagring. Vilken skillnad att gå från massor med arkivskåp med papper till ett klick på datorn.

2 Inger Maryissa:

Jag förinstallerade Timeline på Facebook för några veckor sedan, eftersom jag visste att alla skulle sedan bli tvugna att ha den

Det tar lite tid att vänja sig vid den...

men på något sätt det känns bättre...och verkar lättare att göra ändringar i efterhand i inställningarna och synligheten av inlägg eller ta bort det man inte vill ha kvar

Fast med tiden kan ju denna Timeline bli väldigt lång.....och svår att överblicka...



jo, nog känns det så att Internet har funnits väldigt länge....fast det egentligen inte har det...

Intressanta länkar du ger oss här med en hel del information



Jag är också mycket försiktig ute på nätet och även på Facebook, och klickar inte på alla länkar om jag är osäker på vad det är.



Undrar också över vilken påverkan Googles nya förändringar kommer att innebära för oss

De gör väl lite som de vill, eftersom de vet att de flesta är beroende av Google och G-mail osv.



Ha det så gott

Kommentera här: