Fönster #161


Dags för nytt fönster, Susanne vill se ett hoppfullt fönster. Inte det lättasta, hur fixar jag ett sådant?
Jag ser att Susanne löst sitt tema elegant, ett härligt foto, kolla själv! :-)

Lämnar in först nu på lördagen. Var själv på Stadsteatern igår, såg bland annat Peter Haber i pjäsen "Ingen mans land". Det var en ganska konstig, men samtidigt ganska rolig pjäs av Harold Pinter. Trodde hoppfullt att jag skulle få fatt i något bra fönster på stan, men så blev det inte. Blåste kallt på stan. Kanske blir det ett inlägg om teaterbesöket under veckan? Så vad för fönster blir det då?

Tror jag försökar så här med fönstret, få se vad du tycker...




Kan man tänka sig att gamla fönster i denna medeltidsborg inger hopp? På sitt sätt hoppfulla fönster. ;-)

Jag tänker att något som funnits så länge och fortfarande består som Carcassonnes medeltidsborg i södra Frankrike (det bor folk i den stora borgen/staden) det tycker jag ger hopp om mänskligheten. Att vi bevarar och förvaltar en del av historien på ett fint sätt. Det är hoppfullt eller hur? Samma känsla får jag när jag besöker Visby. Både Carcassonne och Visby finns med på UNESCOs världsarvslista. :-)


En av portarna in i medeltidsborgen.


Smala gränder i borgen. (Klicka bilden större!)

(Egna diabilder från resor före digitalkameran.)



Fler hoppfulla fönster finns här (bland kommentarerna), 

Erik

Kommentarer:

1 Hanna:

Fina bilder. Japp, det inger verkligen hopp för mänskligheten när vi bevarar det gamla. Själv gillar jag till och med att återvinna gamla saker, genom att besöka loppisar. Både gamla borgar och saker från loppisar har en historia att berätta.

2 Anna ....tassar in..:

Åh du jag älskar medeltida murar och borgar..det är nåt magiskt med stenen med färgtonen som gör att mitt öga bara vill ha mer..Visbys mur a la 1100- tal är bland det bästa jag vet..oj du jag kan den muren utan o innan..jag är med dig i tankesättet..hoppfullt..absolut..

3 Mia:

Jag hänger absolut med i resonemanget...det finns hopp! :-)

4 annette:

Helt klart är det hoppfullhet både i bilderna och i Ditt resonemang, var vore hoppfullhet utan att vi tagit vara på och fortfarande bevarar gamla byggnader från förr i tiden.

Att jag sedan verkligen tycker om dessa gamla byggnader i sten gör ju Ditt inlägg ännu mer hoppfullt för mej!



annette

5 Bitten:

Härlig tolkning!

6 Pysselfarmor:

förstår ditt resonemang och det är bra att det gamla bevaras, men jag kan undra om de hus som byggs idag kommer att hålla lika länge som denna borg...

7 judotter:

Underbara byggnader...

Tänk så många människor som stått vid fönstren och blickat ut över världen. kanske hoppats på en förändring.

8 larans:

Carcassone fick mig kanske lite felaktigt att tänka på Tartarin rån Tarascon, som jag minns som en härligt hoppfull och humoristisk berättelse(-er) av Alphonse Daudet. Men visst är det samma trakt?

Fin tanke med din lösning på veckans lite knepiga tema.

9 Pumita:

Åh, vilken riddarborg! Gillar skarpt. Det är klart att det är positivt för mänskligheten att bevara sin historia för att förstå sin nutid. Och hoppfull som man är vill man ju helst att man drar nyttiga lärdomar för att få en bättre framtid.



För övrigt är jag mycket nyfiken på Pinter. Har bara läst någon artikel han har skrivit och det gillade jag mycket. Rekommenderar du pjäsen?

10 Rajson:

Spännande lösning på detta tema.

Jag hoppas att även något från vår tid ska bevaras till framtiden lika fint som detta.

Angående mitt lilla fönster. Jo jag var inne på Hasselblads centret och såg fotoutställningen av årets pristagare Walid Raad. Tänkvärt. Han är från Labanon och har dokumenterat krigets Beirut enda sen han var en ung pojke.

Ha det gott!

11 Beate:

1. Harold Pinter är makens favo!

2. Ditt hoppfulla fönster är liksom "Walking Meory Lane" för mig. Har varit i Carcassonne för många år sedan. Var utbytesstudent i Paris och sommarresan tog mig bl a till just Carcassonne. Ljuvliga minnen - tack:-)

12 LenaHertz:

Kreativ och fin lösning av hoppfullt fönster. Jag är glad att du inte hittade något på stan ;) För mig som är "medeltidare" har borgen dessutom en särskild plats i hjärtat.

13 Suzan:

Snyggt!

14 Jah Hollis:

Jodå, där fick du till det. Visst inger det hopp att vi fortfarande tycker att det som är gammalt också kan vara värt att bevara till eftervärlden.

Det är kanske inte så många som vet eller tänker på att vi i Malmö faktiskt också har ett fint slott som till delar är riktigt gammalt. Malmöhus:

http://www.malmo.se/Medborgare/Kultur--noje/Museer--utstallningar/Malmo-Museer/Om-Malmo-Museer/Malmohus-slott.html

15 Susanne:

Hmm, jag tänkte åt ett annat håll: Där på slottsmuren har man kanske stått och funderat på om man ska hoppa ner i vallgraven - eller helt enkelt försökt hoppa upp för att inta borgen. :)

16 Klimakteriehäxan:

Glad att jag slipper överväga hopp från dina fönster!

17 Della:

Jamen det var ju hoppfullt och trevligt skrivet till dina fönster. :-)

18 LissenTo:

Bestående byggnader ger hopp och visar på kvalite. Bevara och vårda vårt arv.



Peter Haber gillar jag. Konstiga pjäser har jag varit på också, men man kommer ihåg dom :-)



Ha en fin vecka. // Lissen

Kommentera här: