Överskattad


Något som jag kan tycka är överskattat är detta skapade behov att vi ständigt ska kunna nå varandra och hålla oss "uppdaterade" hela tiden. Smarta mobiltelefoner som via "appar" kan ge oss det senaste. Visst är tekniken fantastisk, men den går ju att stänga av ibland, ta en paus. Denna avstängningsfunktion är det få som använder sig av! Tänk så ofta som mobilen avbryter ett samtal, "- Jag ska bara svara lite kort" kommer det (i bästa fall) och ett skevt léende och så är vårt samtal avbrutet. Det kan störa mig. Likadant när någon högljutt börjar tala i mobilen precis i närheten när jag till exempel reser kommunalt. Det har knappast minskat under åren.
Birgitta väljer denna onsdag temat något överskattat eller underskattat.
 
Kan tycka att många medmänniskor hela tiden verkar känna ett slags krav av att hänga med, att man måste koppla upp sig, kommentera på Facebook eller Twitter flera gånger per dag och sprida sina "lustiga" mobilbilder via Instagram! Högt tempo, många saker som ska kollas.
Visst finns det bra saker med tekniken, men ibland verkar det som tekniken styr oss.
Hur är det själv, hur ser du på saken? Uppdaterar du dig flera gånger per dag?
Följer du några på Twitter eller "gillar" vänners statusuppdateringar på Facebook eller kanske kollar du båda?!
Ibland känner jag verkligen av vår stress och kan tycka; - Stoppa världen, jag vill kliva av!
En helt annat sak. Mycket julmusik på radion och i butikerna jag besöker. Här en lista på de tio mest spelade jullåtarna! Lustigt, inga nykomlingar i den listan vad jag ser. ;-)
Har du någon favorit bland julmusiken?
 
Jag har själv ännu inte känt något direkt behov av att uppdatera mig och använder en "stone-phone" som min dotter kallat min lite äldre mobiltelefon. Jag har själv börjat kalla min mobil så, känner mig lite som Fred Flinta, om nu någon minns den gamla figuren (Mer om familjen Flinta här!). De hade en del uppfinningar där i Bedrock, som telefon, även om de var föråldrade på sitt sätt. För mobiler fanns ännu inte när den serien ritades!
Min mobil fungerar utmärkt som telefon och det är väl syftet med en mobil. Ibland stänger jag av den. :-)
 
Här två äldre mobiler som dött efter år av flitigt användande.
 
 
Dessa mobiler hade ingen kamera, de var för sms och telefonsamtal. Skillnad mot de nya smarta mobilerna med kamera och säkert även Instagram som en app. i mobiltelefonen/smartphonen. Här en rolig parodi på en Nickelback-låt (Låten "Photograph" i passande ny kostym. Här foton som kanske passar?)
 
Få se om parodin får ligga kvar?
 
 

Look at this Instagram (Parodie de Nickelback) by Spi0n
 
Finns även på YouTube, men den versionen kanske försvinner?
 
Många mobilbilder blir det. :-)
 
Kanske vill du se även Nickelbacks original, låten "Photograph"? Varsågod!
 
 
 
 
 
Passar på att köra lite mer musik nu när vi börjat, här the Rolling Stones med Noomi Rapace i musikvideon till låten "Doom and Gloom". Rolling Stones är sig lika, de rockar på, bara lite äldre. ;-)
 
 
 
Var var vi? Jo, något överskattat denna onsdag. ;-)
 



  
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Violen på Brandholmen:

Så roligt att det finns någon mer än jag som har en äldre mobiltelefon! Jag brukar säga att min har antikvärde om någon tittar lite undrande på den. Ofta sätter jag inte ens på den, behöver inte alltid vara nåbar. Men det blir kanske aktuellt att köpa en ny, tiden rinner väl ut också för en gammal trotjänare.

2 Anneli - A'la Foto:

Härligt att läsa din tolkning. Ja, jag tycker också det är irriterande när man svarar i telefonen när man har ett samtal igång med någon annan. Oförskämt faktiskt! Det är som att ringsignalen är en tvingande signal...man KAN/SKA/FÅR inte låta bli att svara om det ringer för då...då dras telefonrättigheterna in och då är man ju inte tillgänglig dygnet runt!! Oj OJ OJ!!

Detsamma gäller facebook. Detta ständiga skrivande om vad man gör hela tiden! När jag har något att göra då gör jag det och glömmer bort fb...när jag inte har något att göra kan jag uppdatera fb men då har jag ju som sagt inget att göra så då tycker jag inte det blir något intressant så då låter jag också bli! Jag är verkligen ingen fb-människa. Det jag använder FB till är att skriva mina åsikter och få reaktioner på det men det gillar inte de "riktiga" fb-människorna för åsikter är ofta negativa och skarpa och på fb ska man bara prata om träning, hur bra och fint livet är och hur mycket och vad man äter och när...
Twitterkonto har jag men har aldrig förstått hur man följer någon..tycker det är oerhört svårgreppat! Men jag hör andra använda det och tycker det är jättebra men nä....inget för mig!

Jag önskar jag hade en gammal mobiltelefon men jag har en ny...och den tar upp massor av min tid...dels för att läsa fb på och dels spela spel! Men det är också skönt att ha något som alltid kan ge en lugn o ro och det kan de spelen jag spelar! :O))

Just det...julmusiken! Jag gillar många jullåtar..går och sjunger på dem alltid nu...just nu är det let it snow, let it snow, let it snow som ständigt repeteras!

Tack för dina tankar som fick mig att fundera!

Ha en skön kväll!

3 Pumita:

Hahaha, jag tror jag dör! Den där instagramvideon är klockren. Fast jag kom att tänka på alla fönster jag har fotat... ;) Min lur är visserligen ny och rätt flashig (ja, det är en smart phone inköpt för ett halvår sedan) men den gamla var nästan obrukbar... vill jag tro iaf. ;) Däremot har jag aldrig känt att jag behöver vara nåbar 24/7. Men du har alldeles rätt i att vi fokuserar på fel saker. Perfekt tolkning!

Svar: Fokus kan behövas när man fotograferar. :-)
Erik

4 Anneli - A'la Foto:

GLömde titta på de tio mest vanliga jullåtarna...såg nu och måste kommentera...tycker det var väldigt många "nykomlingar"...både 6,7 och 9 har jag aldrig hört och är långt ifrån klassiker tycker jag (då så klart) Är förvånad över listan och undrar hur den har kommit till! Såg förvisso nu att det var svenska låtar men ändå!! Jaja, får väl lyssna på de där tre och höra vad det är för skval då! ;O))

5 Stare Ström/Kråkvinklar:

Ja, det är väl att överskatta ens egen betydelse när man alltid måste vara nåbar?

6 Beppan:

Egentligen skulle jag kunna ha en stonephone också - använder inte kameran alls och det enda jag nyttjar i finessväg utom telefonfunktionen är att spela wordfeud - en passion....
Håller helt med - off-knappen är till för att användas!

7 Anitas Blogg - Malta:

Hmm.. många, långa kommentarer här och ett intressant inlägg perfekt till temat. Ser mer ut som en debatt är på gång än en fotoutmaning ;-) Behovet av att ständigt vara uppkopplad och uppdaterad kan tyckas överskattat. Beror väl kanske mycket på hur stort kontaktnät man har, vem man är och vad man jobbar med. För min del är jag nog Wilma typen om du är Fred ;-) Jag har min dator där jag "alltid" måste vara uppkopplad för mitt arbetetes skull. Utan den skulle hela vår lilla business kollapsa. Facebook, Twitter.. Nä.. men jag har min lilla Nalle när jag ska ringa hem till maken och fråga vad som fattas i frysen ;-) Kan fota med den också förstås men det gör jag bara i nödfall. Vad mer den har för finesser vet jag faktiskt inte. Känner mig lite skrämd ibland för att jag inte hänger med. Hinner jag inte eller vill jag inte. Tror att man måste följa med utvecklingen i lagom takt men vad är lagom. Hur många gånger har jag inte också tänkt Stoppa världen, jag vill kliva av!.. bara för en stund. Vila från allt som händer och sker och som ständigt pågår... Gud vad jag blir trött av att tänka på alla måsten. ..och dessa måsten skapar man bara själv. Trevlig kväll :-)

Svar: Ja alla dessa "måsten" gör nog oss alla trötta. Nu i juletid verkar de bli fler. ;-)
Erik

8 Hanna:

Jag är faktiskt en av få i min bekantskapskrets som inte har en flashig mobiltelefon, jag kan knappt koppla upp mig på internet med den jag har. Appar vet inte telefonen vad det är. Är med i Facebook, men skriver nog där högst en gång i veckan, när jag gjort något som är värt att berätta om. Det är väl bloggen som jag jobbar med flitigt, men där är det mest bilder, inte så mycket personligt. Har en kompis som faktiskt lägger upp familjens matlista på sin blogg.

Julmusik... huuuu... spenderade onsdagen på Marieberg Galleria utanför stan, var där i 5 timmar, vill inte höra en enda jullåt till ;0)

Svar: Roligt att vi är fler med lite äldre mobiler. Så länge det funkar, varför skaffa nytt? Ibland kan det bli för mycket julmusik, det är helt klart.
Erik

9 llhertz:

Skrattar åt instagramparodin och gillar Stonesklippet. Att man kopplar upp sig på nätet på olika sätt eller fotar med olika "apparater" kan nog vara situationsanpassat. Själv är jag urtrött på min gamla telefon men vilken svåröverskådlig djungel det är när man vill köpa nytt...

10 Marit Johansson:

Ja ditt inlägg är ju klockrent. Jag håller med trots att jag själv har en smartphone. Erkänner också att jag onödigt ofta kollar mail, vädret och annat trams :) håller dock inte på med Twitter och instagram. Facebook skrev jag mycket på i början men nu skriver jag bara några gånger i månaden. Jag har tänkt att jag ska göra mig av med smartphonen för att undvika det där onödiga surfandet, men jag har blivit smått beroende av att lyssna på ljudböcker via en app som heter storytel, det är väldigt avkopplande.. så jag behåller den ett tag till.
Älskar Nickleback låten Photograph och tycker att parodin var så rolig, klockren den också.

11 anemonen:

Jag såg mamma kyssa tomten.....är en söt liten julvisa som jag gillar. Jag har barnasinnet kvar ser du. Jag håller med dig om ditt första inlägg här. Jag vägrar att ha min mobil uppkopplad via nätet ständigt. Jag går in när jag själv vill och har bara en app. Facebook. Jag blir också stressad av mobilen ibland och då stänger jag av ljudet, och den som vill nå mig får väl ringa igen som man fick göra förr på den gamla "goda tiden". (om den nu var så god alltid) Ha en fin dag och tack för ett trevligt inlägg. Gillas.

Svar: Just det, undrar var vi har vår mistel. :-)
Erik

12 Jah Hollis:

Ja, tidens digitaliserade livsstil inbjuder sannerligen till att parodieras. Och samtidigt som vi ska vara medvetna om miljö och annat ska vi ständigt uppdatera oss med nya produkter för att bli lyckliga.
Julsånger däremot ska vara traditionella och framföras under ett oändligt antal turnéer land och rike runt där svenska artister gärna vill kalla sina arrangemang något med "Christmas" eller "X-mas".
Så jag löper linan ut och väljer två engelskspråkiga sånger med anknytning till årstiden:
http://www.youtube.com/watch?v=42Ep3s_8dzw
http://www.youtube.com/watch?v=HwHyuraau4Q

Svar: Ed Harcourt låten har jag inte hört tidigare. Klart annorlunda låt.Den andra låten med The Pogues med sin "Fairytale of New York" är en klar julfavorit. :-)

Erik

13 Jah Hollis:

Märkligt nog blev det inte klickbara länkar till låtarna.
Man får tydligen kopiera och klistra in om man ska höra dom. :-/

Svar: Det är tyvärr inte lika bra på blogg.se som på blogspot! Men det ordnar sig. :-)
Erik

14 Pysselfarmor:

Ha ha ha applååååder från mig....trots att jag jobbar med IT och ska väl vara "hipp" och uppkopplad och hänga med så är jag tvärsemot. Har i och för sig en smartphone, senaste med Windows 8, men använder inga appar. Kameran använder jag för den är superbra.
Facebook har jag av en enda anledning - för brodericaféet jag är med i här i STockholm. Kommenterar aldrig i övrigt hos någon, är inte vän med någon och vill inte bli vän med någon,,,,har nog med mina bloggar och allt roligt hantverk jag jobbar med plus hem, gubben, familjen i övrigt och barnbarnen inte minst. Dessutom att ha hus och gård tar sin tid så inte 17 har jag någon tid över att hänga där på FB eller Twitter. Stänger den emellanåt för jag vill vara i fred!
Att folk pratar HÖÖÖÖGT i mobilen tycker jag är ett oskick, diskuterar skilsmässor, gynekologbesök, läkarbesök och alla möjliga kriser i den kommunala trafiken....förstår inte hur man tänker. Ibland så flyttar jag på mig för jag orkar inte höra allt!
Att tro att man är så märkvärdigt viktig att man måste vara "på" hela tiden kan jag inte förstå. Stäng av "papparaten" ibland - världen går inte under! :-)))

15 Jah Hollis:

Ed Harcourts tolkning av den gamla psalmen In the Bleak Midwinter finns vad jag vet inte att köpa. Den är med på Blue Christmas, en julskiva som följde med brittiska magasinet Mojo för ett antal år sedan och är inspelad speciellt för den plattan.
http://en.wikipedia.org/wiki/In_the_Bleak_Midwinter
http://www.mojo4music.com/blog/2009/12/various_10.html

Svar: Tack för informationen. :-)
Erik

Kommentera här: