Intressen



Oj, tänk så mycket som är intressant och så många olika intressen man har och underhåller...
Intressen är vad Sinneskatten vill se som tema. Intressen kan ibland dyka upp och flamma upp och sedan falna fort igen. Men ofta blir intresset kvar.
Så är det med mitt musikintresse och så är det med intresset för bilder och foto.
 
Musikintresset är bra när jag brukar försöka lösa Melodikrysset varje helg, ett trevligt helgnöje. Ska nog skapa lite ny godnattmusik, det var länge sedan senaste inlägget! (Har lustigt nog kommit med musiktips på Facebook, men inte här i bloggen på ett tag.)
Löste krysset tillsammans med min sambo. Denna vecka var det några klurigheter, som svaret på en barnvisa. Passiv brukar ju sällan barn vara, he he. ;-)

Foto är helt klart ett intresse även hos mig (precis som för flera andra bloggare)!
 
 
Olivlundar utomlands en tidig morgon.
 
Visar upp ett par, tre egna foton.
 
 
Sommar och turister i storstaden.
 
 
Har alltid varit intresserad av olika former av kultur, som musik och konst, även fotokonst. Tänk alla de duktiga fotografer/konstnärer som när jag ser deras konstnärliga foton ger mig kickar. Andras bilder kan inspirera även mig i mitt eget fotograferande. Se även inlägget jag skrev om fotografen Gregory Crewdson nyligen. Dessa ögonblick när jag ser en bild som fångar mig, det är verkligen härligt få uppleva. Att ibland få njuta av någon skön bild är verkligen trevligt, här ett par olika tips. Kanske har du någon fotograf du gillar och vill tipsa om?
 
Som fotografen Ralph Gibson, kolla gärna här!
Finns en massa bilder under "archive", som dessa från 1972, "Deja Vu". Finns något både spännande och många gånger också ganska enkelt i hans foton.
 
           
Foton av Ralph Gibson, bland annat känd för ett fjäderfoto (klicka bilderna större!)
 
Så har vi Robert ParkeHarrison (född 1968) en annan intressant fotograf. Han är känd för sina intressanta bilder och arbetar ihop med frun Shana ParkeHarrison. Många bilder triggar igång min fantasi, här under har någon skapat en liten videofilm med konstbilder av ParkeHarrison.
 
 
 
 
Kanske blev detta inlägg något annat än vad jag först hade tänkte mig?
 
Så kan det bli ibland, mig händer det ganska ofta... Avslutar med ett eget foto till.
 
 
Lite frostig natur.
 
 
Fotografering tillhör helt klart mina större intressen. :-)
 
 
Du hittar en massa bidrag här hos Sinneskatten!
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Hanna:

Ja foto är ju något som intresserar oss alla i de här utmaningarna :0) Jättefina bilder du visar upp, olivlundarna är helt magiska, gillar den mjuka tonen i bilden. Den andra bilden är också kanonfin, riktigt "turistigt" med båtarna i bakgrunden och fotografen med modellen i förgrunden. Gillar att du fångat hennes klänning som blåser upp lite i vinden a'la Marilyn Monroe.

Har du inte kollat in Diane Arbus bilder så gör det, hon fångade ganska speciella motiv

http://diane-arbus-photography.com/

Även Hans Gedda, hans porträtt är magiska. Dessutom är jag släkt med honom ;0)

http://hansgedda.com/

Svar: Bra tips, känner igen fotograferna, de är duktiga. Porträtt är intressanta och Hans har verkligen gjort det till sitt speciella område, han tar snygga porträtt. Har sett Diane Arbus foton, tror det var på just Fotografiska. :-)
Erik

2 Tina:

Som vanligt en massa intressanta inlägg och länkar. För övrigt kommer jag hädanefter att skruva av korken och titta om någon varit där. Fick pengarna tillbaka idag :)

Svar: Så bra att det gick att lösa. Trevlig vecka. :-)
Erik

Kommentera här: