På sitt sätt slätt.


Sinneskatten utmanar denna fredag med temat slätt. Då kan denna staty passa bra tycker jag. En av stadens många statyer som inte ligger längs de vanliga turiststråken. Men ändå centralt placerad, nära både Sveavägen och Hamngatan, på Malmskillnadsgatan.





Konstnären Ernst Nordin har gjort "Non Serviam". Vilket är latin och betyder "jag tjänar inte".




De första raderna i en dikt av Gunnar Ekelöv, med samma namn som konstverket, står skrivet på bottenplattan av statyn.
Jag är en främling i detta land
men detta land är ingen främling i mig!
Jag är inte hemma i detta land
men detta land beter sig som hemma i mig!



"Non Serviam" är värd att ses rätt och slätt.


Lite som bonus...
Avslutar med ett foto på en deg som var slät och fin. Även det slätt, på sitt sätt. ;-)


Tycker det syns hur slät degen är.



Hos Sinneskatten finns andra tolkningar!

Erik

Kommentarer:

1 Lena o Tommy:

En perfekt tolkning av temat. Snygga bilder!

2 Pialotta:

Vilken vacker staty på flickan.. riktigt slät hy har hon ;) Så du är en baddare på att baka slät deg.. det visste jag inte ;)

3 Anne-Lie:

Hej!

Äpplet är gjort av plåt eller stål (är inte så hemma på det området.)

Fin tolkning du har av adagens tema.

Trevlig Hel! Anne-Lie

4 Bitten:

Bra tolkning och fina bilder!

5 Anemonen:

Det var en staty i min smak. Bedårande och fin text till. Ja degen den är slät och mjuk och jag undrar vad för gott som komma skall ur den.

6 4U2:

Visst är den slätt din staty, fin och blank ... någon som polerar?

Din deg gjorde mig påmind om att jag visst är hungrig :)

7 Eva:

Gillar bilderna och att du berättat om det vi ser!

Fint!

8 Anni:

Vilken otroligt oväntad tolkning! Degen ser ut som mandelmassa ... mmm ...

9 LissenTo:

Tycker om statyn, finns en sårbarhet i flickans hållning och när jag läser dikten får den än mer känsla.



Att veta lite mer, gillar jag oxkså.



Ha en finfin helg. // Lissen

10 Pysselfarmor:

Rätt och slätt en härlig tolkning av dig och vackra bilder....den statyn är sååååååå vacker. Förmedlar känslor tycker jag - i varje fall blir jag berörd.



Jag och Sinneskatten var på samma stora stickevent. OM du är litet nyfiken kan du titta här

http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/2011/10/24/6518081-stickeventet-i-habo/



och även läsa på hennes textila blogg

http://sinneskattenspyssel.blogspot.com/



Ha en jätteskön helg med de dina!

11 SigridfraEnget:

En vacker staty, med vackra ord.

12 carina/sinneskatten:

En fin lite slät flicka och det finns mycket man missar när man är i den stoooooora staden.

13 Mona:

Statyn är jättefin, liksom dikten. Degen ser så mumsig ut. Är det mandelmassa tro?

14 Jah Hollis:

Min första association när det gäller Malmskillnadsgatan är ju något helt annat. Inte visste jag att det fanns sådan fin konstnärlig utsmyckning där.

Uttrycket Non serviam lär ju ha uttalats av den fallne ängeln (Lucifer) och jag upptäckte det först när jag läste James Joyce:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Non_serviam

Bra bilder till veckans fototema.

15 Jah Hollis:

Glömde degen: Den ser verkligen slät ut i ordets rätta bemärkelse. :-)

16 annelie esseus:

Den där statyn får jag nog åka in till stan och titta på en dag,den var fin tycker jag.

Och visst ser degen allldeles slät ut, inte som mina bulldegar precis. Det där ska säkert bli riktigt fina kakor av.

17 Annelie:

Du har alldeles rätt i att min bild är tagen i Gamla stan. Däremot har jag inte trollat bort någon dörr, men jag tror jag vet vilket portvalv du tänker på. Det här är en annan, mindre. Och trots att jag vandrat många gånger i Gamla Stan har jag inte stött på just den här innan. Jag TROR i alla fall jag vet vilken du menar, röda väggar, inte sant!?

Kommentera här: