Platta fototrissen.

Onekligen öppnar detta tema "platta" möjligheter. Men som musikälskare och med förflutet inom skivbörsvärlden i stan kan jag inte låta bli att gå åt det hållet. Men jag gör det helt utan musik.



För att öka på "nördigheten" kanske jag ska berätta lite om min triss efter att du tittat på fotona?









Så där, tre foton med platt innehåll.
En gammal lp-skiva med Woody Allen som "stå-uppare" från 1960-talet och hans nattklubbsår. En dubbel, full med roliga skämt. (En del "lånade" även Magnus & Brasse och "återanvände" (översatt och lite ändrat) under sina komikerparår, som i krogshowen "Varning för barn".)
Just sina barndomsminnen skämtar Woody Allen om en del på skivan. Precis som han senare stoppat in en del "minnen" i sina filmer, t.ex. underbara "Radio Days". Men allt startade när han skrev skämt åt olika tv-shower och själv jobbade som Stand-Up komiker.
Hur som helst, skivan är amerikanskt original, som synes i "mint" skick (regnbågsfärger syns på vinylen).
Jag har och samlar på humor och har fått ihop en hel del skoj. När jag "hittade" den här dubbelskivan blev jag riktigt glad. Utöver komik på skiva har jag även filmmusik, favoritkompositörer är Jerry Goldsmith, Vangelis och Bernard Herrmann. Bland "platt humor" så kan jag nämna Steve Martin, Chech & Chong och Kalle Sändare.
Trevligt att den här platta skivan fick komma till användning på detta sätt.



Här kan du kolla in andra tolkningar,

Erik

Kommentarer:

1 Karoleen:

Nostalgi i högform alltså =) Jag hade en Bruce Springsteen skiva som jag i stort sett spelade sönder men jag har inte spelat den på MÅNGA år nu...tyvärr har jag ingen skivspelare just nu.... Men jag saknar verkligen ljudet från den... INte alls som att lyssna på en CD-skiva eller på mp3.

2 Nilla:

Kul!

3 Pysselfarmor:

Det var helt ny kunskap jag fick nu här hos dig!

Alltid lär man sig något varje dag!

Ha en skön söndag.

4 Monica o Jacob:

Även fast jag inte gillar honom måste jag medge att han gjort en del bra saker;-)))

Bra triss, ha en skön söndag;-))))

5 Nukke:

Woody Allen, you either like him or not ;) Bra hittat i temat !!!!

6 Jah Hollis:

:-) Misstänkte att det var någon form av detta motiv vi skulle få se hos dig efter att jag läst din kommentar på Fototriss. Och visst har jag en bild på en platta med jag också. Vad som är ännu roligare är att min platta heter Stand Up, även om den inte har med komik att göra. Ha en bra söndag.

7 kjerstisandnes:

Wow, standup på LP! Det der er virkelig en flat skatt!

8 Cecilia Artista:

Härliga bilder och intressant info!

9 Barnens Hjältar:

Åh jag visste inte att Woody Allen pysslat med standup. Kul :-)

Jättefin triss! Ha en fortsatt fin söndag!

10 LEna Norgren:

Klart platt, men hur funkar stå upp på platta?????

11 Erik "Semlan":

Tack för kommentarerna.

Utöver era fina trissar har jag börjat kolla in fler av bidragen... ofta roliga besök. :-)

12 Lissen:

Nostalgi med gamla plattor. Trevlig med att du samlat på humorplattor, antar att dom spelas då och då hemma hos dej.



Antar att det finns oerhörda mängder lokala kändisar runt landet. Många gånger slumpen vem som blir rikskändis.



Ha en bra vecka, med mycket musik................

13 Tinefis:

Åh, den plattan hade jag gärna lyssnat på!

Älskar många av Woody Allen's filmer, han är så snartänkt och vitsig.

Hoppas du får en trevlig vecka!

14 Linnea:

Härliga plattor

15 Linna:

Upprepar min kommentar, härliga plattor. Hoppas jag gör rätt nu! Tack för din kommentar till förra omg. fototriss, "många".

http://elsasdotter.blogspot.com/2011/05/fototriss-137-platta.html



Kommentera här: