Åldrande skara.

Så passande! Helena har "åldrande" som trisstema denna vecka.
Hur kommer det att gå för den svenska visan?













Igår firade Visans vänner 75-årsjubileum. Träffade Håkan Steijen i Aspudden och slog följe in till Gamla stan. Den svenska visan lever en ganska slumrande tillvaro där föryngringen är liten. Vilket är ganska konstigt med tanke på alla unga singer-songwriters, nu senast Sara Varga med sin "Spring för livet" som ligger etta på Svensktoppen.
Intresset borde vara stort och många unga musiker och sångare skulle stå där på led och vilja framföra vackra svenska visor denna lördagseftermiddag. Så var det nu inte! Flera i publiken undrade vem gubben i glasögon (statyn) var? Va!? Har Evert Taube börjat försvinna ur folks allmänbildning? Men, "Allsång på Skansen" då? Jag undrar var populäriteten ligger, är det bara de senaste Idolerna, nya popartisterna som får dit ungdomarna. Har själva allsången fått sekundär betydelse?!
Innan trubadurerna och vissångarna firade föreningens jubileumet på "Den Gyllene Freden" hölls en liten konsert på Järntorget. Där står Evert Taube staty ett stenkast från krogen där han hade eget stambord. Många sjöng olika Taubevisor, men även visor av Bellman, Ollrog och Olle Adolphson framfördes.
Kanske att Tomas Ledins satsning/köp av Hesselby slott kan förändra visans lite sovande tillvaro framöver?


Vill du se fler fototrissar, klicka här

Erik

Kommentarer:

1 ElStiffo:

Bra triss! Hur kan jag veta det? Jag var ju där...

2 Fia:

Jag var också i Gamla Stan igår! Men jag såg några glada ungdomar som sjöng på Västerlånggatan. Järntorget missade jag helt!

3 Tant Otto:

Jag var inte där men hade gärna varit..

Bra triss...ja hur ska de gå om dagens ungdom inte ens känner till Evert Taube...jag blir mörkrädd..lär man sig inte det i skolan eller va är det frågan om?

4 tPix:

Människor i en miljö och en bra tänkvärd text, bra!

5 Marie-Louise:

En fin triss. Men så sorgligt om den svenska visan börjar försvinna :( och att de yngre inte känner igen Taube...

6 kjerstisandnes:

Så flotte bilder, og svensk visesang er da virkelig noe å ta vare på, Evert Taube`s viser er fantastiske!!

7 Pumita:

Nu mår Evert som en prins! Sällskapet passar honom perfekt. Hm, undrar om Ledin är en värdig arvtagare. Den som lever får se. ;)

8 carina@pocolococreativo:

Härlig tolkning! Och det är ju så, ursprung och framtid, det hör ihop.

9 Cecilia Artista:

Det är klart att Evert Taube tyckte det var skönt när visgänget dök upp!

Själv befann jag mig på Drottningholm så jag fick inte höra några vackra visor, tyvärr.

10 Linnea:

Fina bilder Erik! Vem "åldras" inte i tackt med trubaduren, vi är årsbarn han och jag!

Må så gott/Linnea/I-B

11 Pialotta:

Evert Taube och hans åldrande lever i allra högsta grad i den vackra skulpturen .. Visans vänner kan jag tänka mig är en upplevelse för både vi äldre och generationen före oss gillar :) Finfinemangens triss, Erik :)

12 Marie-Louise:

Svar: De två kvinnorna på min fototriss är min mormor och hennes syster, det skiljer två år mellan dom. Den äldsta är 90 år och lillasystern 88 år :)

13 Linnea:

Herregud så jag stavar - i takt med trubaduren heter det väl! Ursäkta!

Lev väl/Linnea

14 Jah Hollis:

Intressant fråga att ställa med en fototriss.

Kanske beror det lite på vad man räknar in i begreppet "visa".

Här hittar du i alla fall en radda artister som håller genren vid liv:

http://visfestivalen.se/

Sedan skulle jag nog kunna tänka mig att räkna in Eldkvarn där med.

Men de gyllene åren när Cornelis och Fred Åkerström tävlade med rockbanden på topplistorna kanske vi inte lär se igen. Eller har till exempel Sofia Carlsson och Stefan Sundström tagit över där?

15 Jah Hollis:

PS. Tydligen är det så som du befarar, att många yngre i dag inte hört talas om Evert Taube. Jag har i alla fall en god vän som alltid sjöng Evert-visor när han skulle natta barnen när de var små. Så de barnen kan sin Taube nu i tonåren. DS.

16 Erik "Semlan":

Tack för kommentarerna! Kul att mitt lite annorlunda trissbidrag (lite av debattinlägg snarare än tre rena foton) fått fina kommentarer från er! De värmer. :-) Fint väder gör det svårt att få tid för kommentarer, men jag håller på! Har sett flera som varit mycket bra, så jag ska kolla runt mer...

Ha en skön vecka, Midsommar närmar sig (sedan går det bara utför, mörkare dag för dag).

Njut av ljuset Trissvänner! :-)

17 Barnens Hjältar:

Jättefina levande bilder, tyckte väl det var gamla stan :-)

ha en fin vecka!!

18 Monica o Jacob:

Haha att inte veta vem Taub är ännu en plump i svenskens protokoll.

Allsång på skansen har mamma slutat titta på, det blir Lotta istället allsången har sprungit ifrån dom äldre.

Bra triss med tänkvärd text;-))))

19 Beate:

Vilken fin triss!!! Den visar både äldre människor som njuter av sång samt att du påminner med din fina text om allt det gamla, fina som alltmer faller i glömska. Synd!

20 anki-itte:

Har själv poserat med Evert där på platsen. Länge sen jag hörde honom på radion. Fin triss.

21 Linnea:

Vet att jag har kommenterat! Vill bara berätta att jag lyckades med det otroliga - Radera hela min triss och alla 16 fina kommentarer.

Suck! Men "pärlan" Helena har fixat till.

Så istället för att kasta ut datorn genom fönstret så gjorde jag en ny!

Må så gott/Linnea

22 veronica-ifokus:

Klockrent!! En mycket bra tolkning och ett bra inlägg!

Kommentera här: