Tydliga tecken.


Inte alltid man ser skogen för alla träd!
Eller ska jag vända på det? Inte alltid man ser det enskilda trädet i skogen.



Hade tänkt visa fotot ovan för Ordlös onsdag, men ändrade mig och valde ett annat foto till det temat.

Men Birgitta på fototemat vill se tecken denna onsdag.

I skogen finns det tecken, en massa tecken. Så skogsfotot är inte så fel om du är ute i skogen för att leta svamp eller gillar lingon.
Men jag väljer ändå ett annat foto, som på ett tydligt sätt visar på olämpligheten i att klättra uppför stegen. Stegen finns ju där för att man ska kunna klättra upp och ner för den ...?



Man behöver inte kunna läsa för att förstå faran, syns tydligt på skylten eller hur?

Ändå brukar det inträffa olyckor varje år där någon fått ström genom kroppen för att de lekt på taket till någon järnvägsvagn. Det är ju hart när omöjligt missa informationen, så ingen bör hamna där uppe!?

Hur försiktiga vi än är så kan vi nog aldrig få bort alla olyckor och tillbud. Det kommer alltid att finnas människor som bryter mot förbud och på olika sätt utsätter sig (och/eller andra medmänniskor) för faror.
Ibland finns det tydliga tecken som ingen märker förrän det är för sent.



Fler tecken här

Erik

Kommentarer:

1 Kerstin:

Du har så rätt, en del trotsar farorna för de har äventyrslusten inom sig. Ibland går det bra, ibland går det mindre bra. Fin tolkning hur som helst.

Runstenen hos mig hittade jag inget namn på, det fanns en skylt bredvid stenen men där stod inget.

Men jag har googlat och hittat det här:

http://www.svenskarunstenar.net/uppland/u676viksjo.html

Ha en fin dag, Erik.

2 Toves Foton:

Alltid lika finurlig! :)

Det finns ett enormt informationsflöde i vårt samhälle idag. Ju mer text och tecken desto mindre läser folk tyvärr.

3 Charlotta:

Kanske ser man heller inte om man inte vill veta?

4 Mona:

I det här fallet tycker jag att det är hur tydligt som helst vad som menas. Däremot tycker jag tecken och bildspråk inte alltid är så lätta att begripa sig på. På vissa maskiner finns det en hel radda med symboler och jag står där och undrar vad dom betyder.

5 Pysselfarmor:

ja jag undrar varför man utsätter sig för sådan dödsfara som att klättra på järnvägsvagnar/pendeltåg....antagligen tror man att man är odödlig.

6 Annelie Esséus:

Jo, du har så rätt. Här på akuten ser vi gång på annan personer som har, trots alla varningar, gett sig på ett och annat idiotiskt äventyr.

Min aborre var fusk, jag har inte metat, den är tagen på en restaurang jag var på häromveckan.

Men jag önskar jag hade gjort det förstås, det är hur länge sen som helst som jag fiskat överhuvudtaget, tyvärr.

7 4U2:

Och ändå sker det olyckor ...

8 Erik "Semlan":

Tack för kommentarerna. Har kikat runt på många olika tecken, intressant. :-)

9 Birgitta:

Så sant så! Uppryckning behövs :) Man blir ju nästan rädd för dessa tecken bara av att titta på dem ;)

Klokt skrivet och tolkat för temat!

ha det gott!

Kommentera här: