Gillar du att äta på hög höjd?

Det finns flera väldigt höga hus i Dubai, det har väl knappast undgått någon. Många av världens byggkranar skeppades till just Dubai för att "hjälpa till" med allt nybyggande. Byggboomen verkar fortsätta, maj 2008 lanserades ett större byggprojekt med sammanlagt minst 56 skyskrapor med en höjd på över 300 meter. Redan i slutet av år 2005 var 7 skyskrapor under uppbyggnad som alla var över 300 meter höga och nu är siffran uppe i över tjugo. Världens högsta skyskrapa invigdes i fjol (tog drygt sex år att bygga), Burj Khalifa med sina imponerande 828 meter, nästan en kilometer rakt upp i skyn!


Det kostar ungefär 200 kronor bara att få åka upp till toppen av Burj Khalifa och njuta av utsikten.


Dubais högsta hus Burj Khalafi, hela 828 meter, är för tillfället högsta byggnaden i världen!


På 122:a våningen (422 meter över havet) kan du ta en bit mat och kanske en iste? Restaurangen heter At.Mosphere.

Dubai satsar målmedvetet på turism (kanske anar de ett slut på oljan?) och så har de också världens tre högsta hotell. Det är Jumeirah Emirates Towers (309 meter högt), Burj Al Arab (321 meter och ett av världens dyraste hotell) och Rose Tower (333 meter).


Burj Al Arab på sin konstgjorda ö.

Här en liten film från en stor galleria i Dubai, från en japansk turist (?).


(Här kan du se shoppingcentret i ett eget fönster!)

Skulle jag vinna en högvinst på Triss eller Lotto så kanske jag skulle åka dit (efter att ha besökt andra resemål först), bara för att se alla skrytbyggen med egna ögon.

Men just nu duger det gott med en kopp kaffe i Säffle!

(bilderna har jag "lånat" från nätet)
Erik

Kommentarer:

1 Erika.:

Dit upp skulle inget i världen få mig, jag med min höjdskräck. Bevare mig väl vilka byggnader.

Utmanar man öder med tanke på byggnationen? Det är ett under att det bara är genomförbart att bygga något sådant. För egen del håller jag mig på marknivån om jag ska äta eller dricka utanför hemmets väggar.



Vinkelevink från en soligt Säter.



2 Maria Berg:

Höll på att fråga dig om var det är "billigt" och bra i Dubai men så läste jag sista frågan. Jag har en billjet bokad dit men 200 kr bara för att komma upp till toppen, jag får nog klättra!



/MB

3 Erik "Semlan":

Tack Erika och Maria för kommentarerna.

Jaha så du ska åka dit Maria? Ja du får nog ta med välfyllda kontokort, det verkar vara ett dyrt land. Glöm inte kameran...

Kommentera här: