Bildspel nästan som film.


Ibland skulle vi få se på film i klassrummet. Så brukade läraren säga, nästa lektion ska ni få se film. Det var som en belöning.
Ibland kom en filmprojektor inrullande i klassrummet på en vagn och mörkläggningsgardinerna skulle dras ner för fönstren. Då var det film på gång, ofta ganska tråkiga kunskapsfilmer, men film, rörliga bilder. Vid andra tillfällen blev det diaprojektor och rullbandare, alltså stillbilder. Min mellanstadielärare gjorde ingen skillnad på de två sätten att få i sig kunskap, allt var film, men det gjorde vi elever. Så det blev lite besvikelse när vi skulle lära oss om latituder och longituder. Då skulle vi få se en film, sa läraren, men det blev ett bildspel.
Har du ordning på longitud och latitud? Navigerar du så vet du säkert skillnaden på de två. Jag hade inte den hjälpen, ingen sjöbuse i släkten. Dålig på karta och kompass var jag också, orientering var inte min grej.
Här förklaras longitud. (Där finns även latitud att klicka vidare på.)

Kanske lättare med detta bildspel här under än wikipedia? Hittade denna äldre "film" (ljudlös) som beskriver de två begreppen, längd- och breddgrad.

Är du tillräckligt gammal för att minnas lektionerna i klassrummet då bildspelen visades? Då fick någon elev förtroendet av läraren att byta bild varje gång som det kom ett pling på bandet som spelades upp på Tandberg-bandspelaren. Ibland var det en projektor för diabilder, ibland var det som en rulle film som man vred fram, ruta för ruta, allt styrt av ljudbandets plingande. Bandspelaren brukade läraren själv sköta, en rullbandspelare med en slags växelspak som kunde snabbspola fram- och tillbaka och så klart spela upp eller stoppa bandet. Det var hi-tech på 60-talet! Det hände att någon favoritelev fick ansvaret för bandspelaren, men det skedde inte ofta.



Ni får tänka er en ganska tråkig mansröst som beskriver longitud och latitud.
Antar att vi hade ett bildspel med svensk text, men vad jag minns var "vår film" väldigt likt detta här ovan, väldigt likt. Undrar hur dagens barn skulle ta emot en liknande "filmvisning" i skolan?

Här en typisk skolbandspelare "Tandbergare", med "växelspaken" till höger under räkneverket. Dessa bandspelare var stryktåliga och fortfarande finns de till försäljning på aktionssajter har jag sett.



För dessa rullbandspelare finns väl inte kvar i skolorna nu för tiden?
Någon verksam på skolgolvet som kan berätta, skriva en kommentar?

(Tandbergsfotot är lånat från nätet.)

Erik

Kommentarer:

1 Susanne:

Oj, vilket nostalgiinlägg! Jag minns det så väl det du beskriver.



Numera skulle jag tagit fram smartboarden, kopplat upp datorn på Google Earth och snurrat den fram- och tillbaka.



Och visst har jag koll på jordglobens imaginära linjer - jobbar ju med GIS numera. :)

2 Susanne:

Med anledning av din fråga hos mig:

Jag tror nog att de flesta skolor insett fördelarna med smartboard och att kunna använda den nya tekniken för att göra undervisningen mer tilltalande (lika mycket som vi tyckte att det var ett annorlunda avbrott när filmprojektorn, diabildsprojektorn och tandbergaren kom fram). Att sedan inte alla kan införskaffa dem är ju mer en fråga om resurser och prioriteringar. Innan jag slutade som lärare för nästan tre år sedan hade jag hunnit vara med om införandet av smartboarden eftersom vi hade en rektor som verkligen var mån om att den tekniken skulle in i skolan. Jag hann använda den ganska mycket innan jag slutade. Där jag jobbar nu finns också smartboard men det är inom annan kommunal förvaltning där jag egentligen inte förstår varför man installerat smartboard. Den används mest som en vanlig projektorduk och fördelarna tas inte till vara - utom när jag använder den förstås. :)

3 Inger Maryissa:

jag kommer också ihåg i skolan när filmprojektorn rullades in i klassrummet

och mörkläggningsgardinerna drogs för

och oj, vad spännande vi tyckte det var

kommer också ihåg diaprojektorerna och min pappa hade en sådan.

Och Tandbergs-bandspelaren kommer jag också ihåg...nu blir jag nostalgisk...

och ja, de var stryktåliga...

tror de höll mycket längre än dagens prylar..

ha en fin fortsatt helg

4 Erik "Semlan":

Tack Susanne för dina fina och långa kommentarer. Bra att utvecklingen går framåt. :-)

Det är ju jättebra där arbetslag jobbar gemensamt och byter/utvecklar smartboard-lektioner med varandra och skapar bra lektionsmaterial. Klart bättre än pärmarna fulla med egna anteckningar inför olika lektionspass.

Kommentera här: