Omsorgsfullt valda ord.

                                

Det är smått magiskt att öppna en bok och börja läsa i den och notera att författaren omsorgsfullt valt orden för att ge läsaren en förnimmelse av något högre, något djupare än själva orden. Läsningen går som en dans, orden trillar vidare på sidan som vore de lena pärlor på ett halsband. Jag finner meningar som jag läser om igen, bara för att njuta av dem, smaka på formuleringen. Ett tillstånd av nirvana? I alla fall en hög läsnjutning. Nu händer inte det så ofta, i alla fall tycker jag att alla deckare som skrivs förflackar skriftspråket och det blir mer "pratigt". Ofta lätt att läsa, men ganska tråkigt (utom själva historien som kan vara spännande). Att en bok har mycket dialog behöver inte alls göra läsupplevelsen sämre, författaren Steven King är ett bra exempel tycker jag. Han kan vara väldigt pratig, stora delar av boken är ren dialog mellan de inblandade karaktärerna. Men där finns ändå en stilistik som gör läsandet till ett sant nöje. Att sedan boken i sig är kuslig gör inte läsandet sämre, den tjocka "Det" är ett exempel och "The Shining" som bok är mycket bättre än Kubricks film med Jack Nicholson i huvudrollen. (Obs! Inte allt King skrivit är bra, även en god författare misslyckas mellan varven, i alla fall när man är så produktiv som Steven King.) Varje gång jag själv finner en sådan bra bok blir jag närmast besviken när jag läser de sista raderna i boken och tvingas inse att nu är det roliga slut.

 
Här, med utsikt ut över Riddarfjärden, ska jag nog sätta mig med en god bok och njuta av eftermiddagssolen när vårvärmen har kommit.

Nu när vädret varit så där busigt vintrigt och jag får tvinga mig ut för att jag måste, då sitter jag mycket hellre försjunken i en bra bok hemma. Just nu är det Håkan Nessers "Berättelse om herr Roos" som jag trivs med. Något ganska ovanligt som en välskriven svensk deckare. Noterar förnöjt att boken är tjock, nästan 500 sidor och jag har bara kommit en bit in i berättelsen. Nesser är en god författare, han har kvalitéer jag gillar. Säkert har du själv exempel på böcker som är så där bra just för att stilistiken är helt underbar. Kom gärna med tips! En sådan bok där läsandet går som en dans och ger den avkoppling som vi nog alla behöver ibland.


En annan härlig plats för att lapa sol och läsa en god bok, Sjöberget (egentligen Örnberget).

Gårdagen gick helt åt när vi fick fiber och bredband indraget i hela lägenheten. Först efter halv sju på kvällen stängdes plåtskåpet uti hallen och allt var klart. Då hade hantverkarna ringt på ytterdörren redan åtta på morgonen. Min förkylning börjar äntligen släppa, men en irriterande torrhosta hänger kvar. Men läsa bra böcker går bra, tur det.


Fler    här!
Erik

Kommentarer:

1 Pumita:

Att läsa bra böcker - vad vore livet utan det? Tristare, om inte annat. Jag läser inte så ofta deckare (absolut inte för att jag är för "fin" för det) men gärna kriminalromaner som jag kallar dem. Det ska alltså finnas något mer än spänning och ond bråd död för att jag ska lockas läsa. Brukar strö boktips till höger och vänster - mer eller mindre uppskattat - men här kommer ett iaf: Lucianas långsamma död av Guillermo Martínez.

2 Erik:

Tack för ditt tips Pumita, den har jag inte läst. Ska kolla in författaren. :-)

3 El Stiffo:

Skön text och mycket fin bild tycker jag. Jag har precis tänkt läsa om "Liftarens guide till galaxen" av Douglas Adams. Inget slår den. Helt egen. Fast det gör ju också att det inte är en bok för alla precis. Sen gillar jag Douglas Coupland också. "Girlfriend in a coma" tror jag den heter, är superbra. Salinger, men inte "Räddaren i nöden"... Le Cle'zios åtta första böcker, sen börjar han mogna och bli jättetråkig. Å så en deckare "En röd hjältinnas död" av Qiu Xiaolong. Sen kan jag inte låta bli att skriva; svenska författare, finns dom? (mo-ha-ha-haaaa)



4 Erik:

Åh, ElStiffo vilken boklista! Ja, Liftarens guide håller jag med om, härliga böcker läst dem med behållning. Gillar "Websters värld" av någon annan sci-fi författare och älskar Ray Bradburys noveller (dystopin 1984 var sådär). Tror din sista mening i kommentaren gör Håkan Nesser, Kerstin Ekman med flera ledsna i hjärtat ;-) Visst finns det bra svenska författare! Kul att du gillade texten.

5 Fia:

Ja, vad skulle vi göra utan böcker? Jag blir så irriterad på böcker som har ett torftigt språk, men jag kan lika gärna bli trött på författare som ständigt ska trassla till språket. Och när vi har som slitigast på jobbet tycker jag att det är skönt med roliga, ytliga böcker som rensar skallen.

6 El Stiffo:

Jomen Erik, det är min lust att retas bara OCH för att jag inte helt av mig själv kom på någon svensk författare just när jag skrev. Gillar Bodil Malmsten t.ex. MEN den svenska kulturen har aldrig invaderat mig, jag tittar alltid ut mot den övriga världen MEN är ganska lat i det också... Helg? när ses OBE? Många frågor och få svar, sånt är livet och undan det far...

7 Erik:

Fia: Ja, visst finns det pretentiösa författare som bara gör en irriterad. Jag ger boken ca 50 sidor på att fånga mig i läsandet, dålig ja då slutar jag läsa. Ytliga böcker? Vad menar du Fia? Är det "chic litt"... eller kanske böcker om näckrosor, de är ju ytliga (på sätt och vis)?



Ha, ha! Det förstod jag ElStiffo, att du retades. Helg, är det helg på gång?! Kanske skulle göra något? Ska OBE ses!?!?

8 Fia:

Ja, du har förstått! Ju mer utarbetad jag är desto mer vill jag läsa om näckrosor. Tröttnar aldrig!



Fast ibland lägger jag undan näckrosböckerna och läser "chic litt". Skönt som omväxling till Pythagoras sats och energiprinciper.

Kommentera här: