Fototriss # 88

                            

Ett betydligt knepigare tema än jag först anade. Helena tipsade om en hemsida om sju, där skulle jag inte tittat in. :-) Mycket intressant läsning, men det distraherade mig från fototrissen... hmm sju...
Här kommer min "sprillans" nytolkade triss mitt i natten (efter bästa förmåga).


Sju av mina Interrailkort. Att resa runt i Europa blev nästan som en drog, ville ut varje sommar. Besökte nya platser, träffade folk och åkte mycket tåg. För att spara pengar försökte jag sova en del nätter på tågen. En sommar blev det över tjugo nätter på olika tåg. 


Ett försök till 007 pose, bättre blir det inte. Samtidigt är de två fingrarna sju på teckenspråk, utöver att se ut som en pistol. Kan nämna att jag gillar filmserien om James Bond. Min favoritskådis är Sean Connery.
Notera att vårsolen redan gett mig lite solbränna. Har kunnat lapa lite sol, hoppas det blir mycket mer.


Avslutar med en popskiva med den brittiska gruppen "Seventh Wave" som på svenska blir sjunde vågen. Den gavs ut 1975 på ett skivbolag som bara fanns en kort tid, märket Gull. Gull översatt blir fiskmås och det ordet har sju bokstäver. Gruppen var klart före sin tid musikaliskt och blev heller ingen direkt publiksuccé. De hann aldrig göra sina tre skivor, bolaget lades ner innan dess. "Psi-Fi" är gruppens andra och sista LP.

Tjaa, det blev något trissigt även om inspirationen inte var så hög.
Nu ska jag passa på att ändra klockorna när jag ändå är uppe, det är ju sommartid.
Önskar alla en skön söndag!


Andra tolkningar finns här, 

 

Erik

Kommentarer:

1 cat:

Skulle aldrig våga mig på en sådan pose, men du lyckas ju riktigt bra :) Gillar dock det fräcka skivomslaget bäst.

2 Milla:

Jag tycker du hade lyckats bra med sin sju-tolkning.

3 Daniela:

Fyndigt tolkat på ett svårt tema. Jag älskar skiv-bilden.

4 Helena/Bildbloggerian:

Jojomän, visst blev du nummer sju i veckans omgång, för nu har jag tagit bort dubbletten :) Och tack för påminnelsen om sommartid, det hade jag helt glömt bort.



Min tanke med att rada upp några olika sju-exempel var nog ett försök att ge lite inspiration, men jag inser ju nu efter dina ord att det kanske blev en tvärtomeffekt... :) Men du lyckades ju alldeles utmärkt ändå med dina sjuor, inte tycker jag det märks någon brist på inspiration! Tågluffarkorten gör mig sugen på europaresor, har gjort tre tågluffarvändor men det var länge sen nu.



Ha en fin söndag!

5 Pillargontanten:

Det var en samling sjuor, som visst visar på massor av inspiration :O) Tågluffa är något jag aldrig fick till i ungdomen, tyvärr, men man blir riktigt sugen efter din målande beskrivning :O)

6 Camilla-Bilder Av Livets Lust:

...de var väl visst en kreativ triss....

Du har fått ihop en bra tolkning av 7:or...

Gillar nog Interrailkorten mest... dessutom ser jag att det var på SJUttio-talet du reste, så ett klockrent foto på temat!



jajust det ja...

sommartid var det!!!

7 Marie Carpe Diem:

Underbar tolkning. Kreaktiv och rolig då vi får både lära känna dig lite och se dig mer. Din 007 pose är absolut vinnare ;-). Snygg bränna också. Ha en fin söndag trots duggregnet.

8 Hedwig:

Alltid lär man sig nåt nytt, alla tre bilder gav mig ny kunskap.

9 Kvasthilda:

Hahahahahhaaa! Det var ju en kul triss :-)) O du ligger på 7nde plats nu, herr Kling, Erik Kling.

Himla kul med InterRail-korten. Såg att det steg i pris med tvåhundra spänn på två år. Undrar vad de skulle ha betingat idag? SJUtusen kanske? Knappast som då, under en tusing.

10 Jah Hollis:

Du var ungefär lika nattligt inspirerad som jag. :-)

Seventh Waves största framgång var tydligen en signatur till ett nyhetsprogram på en engelsk tv-kanal.

11 Rantamor-På Näthinnan:

Fyndig triss i temat sju. Gamla tågbiljetter var ju kul och så har du åkt på 7:ttiotalet med.

James Bond.....nja rätt likt....och lite snyggt grått i håret. Hahahaha där fick jag till d igen.



En fyndig bra triss helt enkelt.



Ha d gott.

12 Misswhatsit:

Definitivt en kreativ tolkning av temat.Resandet med interrail låter spännande. Vad gäller 007 borde det väl vara dags för en ny film snart.;)

13 Marie-Louise:

Kreativ och trevlig triss. ha en bra dag. =)

14 mimmi:

Men kolla här ;) du fick ju till en riktig bra fototriss till temat ju :)

15 Kjell E:

Rasande fin triss.

Tror jag fastnar för 007.

Är det han som gör nästa film?

Livslånga minnen från förbrukningen av tågbiljetterna?

16 Lasseivomma:

Bra triss på ett lite knepigt tema.

Mina bilder är tagna i soluppgången i fredags, samma fåglar men i lite olika riktningar i förhållande till solen. Efterbehandlade med beskärning för att det ska bli just 7 fåglar, det var betydligt flera. I sista bilden har jag tyckt upp färgkurvan en bit, men inte ändrat nyansen.

17 Inger Maryissa:

Ja, kommer ihåg den tiden då man kunde åka billigt i Europa med Interrailkort.

Och min bror gjorde det några gånger, och han hade många trevliga resor.

Jag hade också velat det, men min pojkvän ville det inte och sedan blev jag gravid :-)

Men det blev andra trevliga resor senare i alla fall.

Ha en fin helg

18 LissenTo:

Tycker din triss tillhör dom mer kreativa. Eller var det bara det att jag gillade den. Jag önskar att jag också hade fått/vågat tågluffa. Kul att se dej, posera. Ångrar att jag sålde mina lpskivor billigt när jag flyttade. Ha det gott. //Lissen



Observant Erik, man ser ju faktiskt bara 6 fönster!!!!

19 anki:

smart tolkat :) och jag håller med dej, Sean Connery är helt klart Bond, tycker även min sambo som är lite av Bond fantast..



fina bilder och mycket bra tolkat på temat



ha en fin kväll

20 AnnCathrine Eriksson:

Blandad och bra triss! Gillar nog din 007-pose bäst!

Det blev en teckenspråkssjua för mig med.

21 Pialotta:

Här fick du till en triss du oxså i sjuor.. din pose är riktigt bra 007.. javisst och att resa tåg kan ju va riktigt kuligt:) LP-skivor det är grejer det.. tur man har sparat .. nu är de goa fotoobjekt;)

Ha de bäst..

22 annami:

Ha Ha, ja din posé kan jag ju förstås inte motstå!!! Bra och påhittigt.

23 The one and only Nettan:

Vilken härlig tolkning. Du har ju hittat många sjuor i varje bild dessutom.

24 Monika:

Det var ju en jättebra triss! Väldigt genomtänkt! Jag gillar också Sean Connery bäst som 007. Roligast i din triss var att ordet fiskmås har sju bokstäver! Nästan På Spåret-värdigt! :-)

25 Erik "Semlan":

Blir så glad av alla kommentarer. Tack så mycket! Har tillsammans med några andra journalister fått träffa Sean Connery för ganska många år sedan. Han var vänlig, men kom med syrliga ironiska svar när han tyckte journalisternas frågor var fjantiga. Hans stil, speciellt i senare James Bond filmer, som "Man lever bara två gånger" och "Diamantfeber" kändes igen under intervjun.

Tja, rätt värdelöst på sitt sätt.

Undrar om det blir någon Fototriss mitt i påskhelgen?

26 Hans melin:

Äntligen har jag vaknat till liv ,och du Seventh Wave jag har båda plattorna ,synd att det inte blev tre.

27 El Stiffo:

Snyggt jobbat.

28 Nukke:

007 is so cool !!!!

29 paula:

En härlig triss gillar din 007 pose Vem vet kanske du blir nästa 007 =)

Kommentera här: