Dörrar/portar

                                  

Visst händer det att kameran kommer fram när jag ser någon annorlunda port eller en gammal fin dörr. Vädret är så där svenskt somrigt, dvs regn. Som Ledin sjunger, det mesta regnar bort, så jag letar fram några foton från arkivet.


En port i Afrika (med en liten hälsning till Claes).

 
En synnerligen anspråkslös dörr in till en liten affär.

Kom gående på en tyst bakgata i Vasastan när jag hörde röster. Gatan var helt folktom och jag undrade var rösterna kom ifrån. De visade sig sitta inne i denna lilla omgjorda tobaksaffär. Numera fanns där även lite matvaror och annat plock utöver tidningar och tobaksvaror. Det var litet och trångt, tre herrar satt i lokalen och språkade. Det var fullt med prylar på hyllorna, påminde lite om en gammal handelsbod. Jag kunde inte undgå att märka att en massa vykort fanns till försäljning, några nyare motiv som Globen och kungafamiljen men många var äldre, en del riktigt gamla (svartvita). Tiden förbjöd mig att stanna upp, köpte bara en läsk, men  jag vill ta mig dit igen och med gott om tid bläddra igenom de gamla vykorten och kanske köpa några.


En fin gammal port med nummerändring. Inte alla som kan kliva in under en bukett rosor.
(Passar på att hälsa och säga grattis till min mor!)

Denna triss får bli min tolkning denna kyliga söndag, hoppas värmen kommer tillbaka under veckan.


Mer foton på temat här, 

Erik

Kommentarer:

1 Monica o Jacob:

Bra triss, visst är det underbart med en liten diversehandel.Favorit blir port 3, påminner om barndomen är ju uppvuxen på Östermalm och där fanns det en massa fina portar med lejon mm som man var fascinerad av som barn.Kom nog för sent till skolan några gånger när man gick och såsade och tittade runt;-)

2 Mad World:

Kul att de ändrat numret och att alla får veta det.

Fina bilder!

3 Ingalill:

Häftigt att det ändrat numret, har sett det på dörrar men aldrig tänkt på det :)

4 Kjell E:

Första porten är min favorit.

Tvärtom, har vi fått värme och uppehållsväder.

Potatskupning, sått ärtor och bönor.

Hör trimmers och gräsklippare runt omkring, men jag har is i magen.

5 Ma.links:

Snyggt. Gillar den sista!

6 Anneli - A'la Foto:

Mycket fint tolkat! Min favorit blir nog den översta!



ha en fin söndag!

7 Hasse A:

Morrn Erik.



Snyggt.

INTE berätta var den lilla affären ligger.....



ha de bra



Hasse A

8 Pialotta:

Den lilla omgjorda Tobaksbutiken är ju helt unik och vilken dörr:) Kul att plåta lite annorlunda när man ändå är på väg med sin kamera.. du har gjort det igen.. bra text och finfina bilder till:)

ha de gott i regnet.. tur det finns arkiv och paraplyer;)

9 Pumita:

En jättefin triss med variation hos dig! Nyfiken som jag är skulle jag gärna kika in i den där tobaksaffären.

10 Carina@PocoLoco Creativo:

Underbart! Vilken variation.

11 ormbunke:

Den andra bilden blir lite spännande.Nyfiken som man är. Ha de gott. Anita

12 Gammelsmurfen:

Dörrar kan verkligen vara olika. Det er man på dina bilder om inte annat.

13 Ingrid:

Så vackra bilder Erik, den första porten är väldigt vacker.



Om du är intresserad av Tjärkoket så har jag kompletterat inlägget med texten på skylten som står där utanför.



Ha en fin söndagskväll (här regnar det igen)

14 BigMama/Lotta:

Väldigt fin triss. Trean var jättevacker.

15 Barbro S:

Jättefina bilder, roligt med historien till tvåan också. Tack att du uppmärksammade mig på min felaktiga siffra. Ska fixa till det:)

16 Solvarma Irene:

Hej!



Intressanta portar, bara att fantisera om vad som döljer sig bakom, den Afrikanska porten kan jag ju se lite vad som finns bakom och den gillar jag bäst.



Må gott, önskar Irene

17 Rimkogeren - DK:

Mange tak for din kommentar :-) Jeg er enig med dig i dine betragtninger om rejser. Det er også en fin måde at rejse på den store rejse gennem livet.

Dine billeder er dejlige og pirrer på hver sin måde min nysgerrighed.

18 Pialotta:

Gokväll i stugan.. Nu kommer jag o stör din lugna trygga värld igen;)

men det är så att du har fått ett uppdrag av mig.. nyfiken;) Ta cykeln o pedala ner så kan du bli bjuden på en kaka:)

19 LEna Norgren:

Härliga portar men mest gillar jag din berättelse om den lilla butiken med vykort.....

20 Mona:

Fin och varierad triss. Första porten är jättefin och mycket exotisk. Jättekul att se skillnaden mellan den enkla butiksdörren och fashionabla porten på sista bilden.

21 Monkan:

Mittendörren var ju verkligen rustik :-) Alla dessa lappar på insidan av glasrutan! Jag skulle inte vilja jobba/vara där inne med dörren stängd, skulle nog inte kännas så värst mysigt.



Legoväggen är från Lindhagen galleria som det väl så fint heter :-) Hornsberg alltså. Och legoväggen är på sidan, med infart till parkeringsplanen längst ner i huset och de enda som ser väggen är väl de som ska in där, de som åker på Essingeleden ovanför kanske och jag och andra som genar under leden för att komma till ICA i gallerian.

22 Anni:

Vilken fin blandning av portar/dörrar! Så kul att få läsa det du berättar också! Sista porten är magnifik - men det där rackarns klottret....

23 Jah Hollis:

Fin blandning av portar och dörrar, från stort till smått. Porten med den ändrade adressen är skön.

Mina Stockholmsdörrar finns mycket riktigt en bit från Mosebacke, på Östgötagatan. Polaren Per, på bilden, och jag är på väg att läska oss med några pilsner på Svejk som ju ligger en bit därifrån.

24 Erik "Semlan":

Tack för alla kommentarer! Trevligt att historien runt dörr två uppskattades. :-) Tror den där kransen hänger där året runt.

25 T & M Junell:

Fin triss!

Kommentera här: