På spåret

                                      
"På spåret" är ett favoritprogram på SVT. De olika resorna med kluriga ledtrådar och inblickar i resemålen, perfekt tv-underhållning när helgledigheten börjar tycker jag. Extra roligt när det blir resemål där vi varit, fast inte alltid det hjälper till så vi klarar frågorna som följer. Kul när fototriss tar upp ämnet denna vecka. Så vart är vi på väg?



Vi startar från populärt turistmål, en kuststad med "susande vindar" på väg mot annan kuststad, tillika huvudstaden. Landet är största dadelexportören i världen, fjärde i världen som olivexportör. Paul Klee målade en berömd tavla med en soluppgång från denna huvudstad.



Mer än halva landet består av sand som tillhör världens största öken. Landet är det nordligaste på världsdelen. "Kartboksberg" i närheten.



Gamla ruiner av badhus stort turistmål på orten. Den gamla Medinan i staden finns med på Unescos världsarvslista. Närhet till en ockupationsmakt från förr i norr med exploderande berg på ö. Slutmålets namn är också del av landets.


Nu kanske det klarnar...? Inte så lätt kläcka smarta ledtrådar, men en fototriss blev det.
Du behöver inte alls avge något svar när du kommenterar, det behövs inte. Se det mer som en liten klurighet bara, jag kommer att lämna svar senare i annat inlägg eller bland kommentarerna. Det är ju de tre fotona det gäller, egentligen!

Många andra tolkningar här, 
Erik

Kommentarer:

1 Mats:

Kan det vara så att huvudstadens namn också är små små gröna växter?

Höhöhöhö...

2 Jane:

Ha ha, när du gör det så spännande med en liten kluring till din fina triss, så måste man ju bara chansa på en gissning - kan det vara Algeriet?

3 akson:

Trevlig triss! Gillar att gjort din triss till just "Vart är vi på väg?". Även jag är förtjust i detta program och många andra med mig.

Jag gissar på att det är Tunisien. Med tanke på Sicilien och dadelexport! Men om det är rätt återstå att se!

4 Jah Hollis:

Snyggt genomförd triss och verkligen På spåret-känsla. Startplatsen vet jag inte namnet på, men huvudstaden/resmålet är Tunis och sedan har vi ledtrådar till Atlasbergen och Kartago.

5 Cecilia Artista:

Jag trodde först det var Marocko men nu är jag osäker. Jättekul med dina på spåret-frågor!

6 Erik "Semlan":

Hmm, aj då, jag var helt klart lite otydlig... Du tänker rätt, men fel ändå just här. Nu har jag utökat ledtrådarna lite. Något foto i trissen du gillade mer Mats?

Man behöver inte svara på spåret

7 Anonym:

Verkligt trevligt presenterad triss, började du i Susse och hamnade i Tunis? Väl?

Du frågar om seg tågresa.

Egentligen inte.

Borås Köpenhamn, en eftermiddagstur.

Köpenhamn Munchen nattåg och Munchen Bologna 7 timmar genom fantastisk natur, och så sista snutten till Florens.

Hemresan hamnade vi i samma kupé som ett trevligt tyskt par(ja det finns såna också)tiden bara flög iväg.

Mathållningen var en besvikelse.

Jag var kvar i de dignande kontinentala resturangvagnarna, men inte.

I Italien skulle tillochmed SJ kunna konkurera med deras uppvärmda pizza och lasagne.

8 Nollan:

Har faktiskt bott i ett grannland men aldrig varit i - Tunis, är min gissning! Skojig triss :)

9 Emelie:

Kul triss! Luriga ledtrådar du kommit på oxå!

10 Nukke:

Algeriet, Tunisien eller Marocko eller någon annan varm ställe med palmträder och sandöknen (sucka ) det skulle vara så spännade att se den där ställen !

11 Mia:

Gillar tåget!!

Mia

12 Bosse:

Där fick du till ett kul upplägg. Mycket fyndigt. :-) Ja, jag vet ju var ni var förra sommaren – men jag säger inget. ;-)

13 LissenTo:

Trevlig personlig triss, med trevlig klurighet!

Den översta bilden med regnpölarna som ligger på marken, blir min favorit.

Ha en fortsatt skön söndag //Lissen.

14 Marmeladen:

Varmt och skönt ut ser det på din andra bild, där skulle jag vilja vara nu.

15 Hasse A:

Morrn.



Fina bilder från Tunisien.....



Ha de bra.



Hasse A

16 Hasse A:

Morrn.



Liten korr. Kartbergen ligger i Marokko.



Ha de bra.



Hasse A

17 Erik "Semlan":

Hej Hasse. Då får jag anledning att korra tillbaka. :-) Atlasbergen sträcker sig från (räknat från Atlanten) Marocko, genom Algeriet in i Tunisien. Det finns ett Kartberget i Värmland, men det menar du knappast eller hur Hasse?

18 Beate:

Kul att du kikade in hos mig:-) Tycker ditt "dubbel-triss" är det fyndigaste jag sett. Så himla bra alltså... fick mina nerkylda hjärnceller igång. Du ville ju egentligen inte ha en gissning men du får en iaf: Tunisien kanske. Helt klart på spåret;-)

19 Della:

Kul gjort! Jag gillar också På spåret och du har verkligen gjort ditt bidrag i dess anda. Trevliga bilder dessutom.

20 Kvasthilda:

Hahahahahaa! Skön triss :-) Vi gillar också På spåret o i veckan som gick åkte de till Kiruna. Tror de sparade film från förra omgången då de åkte ut från Kiruna mot Abisko. Antagligen har de filmat hela Malmbanan så då finns väl Luleå/Gällivare kvar till en annan omgång. Jag tror de rest till Luleå också en gång.

Tunisien? Har jag aaaldrig varit. Läckra foton.

21 Gärdsmygen:

Tunis är mitt förslag. Programmet är en favorit här också!

22 veronica-ifokus:

Men här har du verkligen fixat en klockrent bra triss!! Ser aldrig på spåret, men jag gillar din =) Mycket härliga bilder där jag fastnar för trean =)

23 carina/sinneskatten:

Jag tror också på Tunisien, trevlig triss..

24 Ingrid ♥:

Jag tror att Algeriet är platsen.

Härliga bilder

Kram Ingrid

25 Marie Carpe Diem:

Så tjusigt!!! Åh vad solsugen jag blir. Ökenbilden, japp min favve.

26 Photos by Storm:

Kul tolkning och visst är det kul med det riktiga På spåret. Man blir så glad när man klarar frågorna/Lis

27 Mattias:

Personligen läser jag helst herr Hellbergs deckar på sommaren. Men det beror nog mest på att det är då, under semestern, som det blir av att man läser ett par böcker. De är väldigt lättlästa (i alla fall de som är med på min triss).

O eftersom alla verkar tro på Tunisien så säger jag samma sak :-D

28 Fjäderlös Tvåfoting:

Fin triss, med en förklarande text. Det kanske jag skulle ha tänkt på. Men, kommentarerna löser ju det mesta.

Fina biler.

:-)

29 Trolda:

Trevlig och spännande tolkning av trissen!



Trolda - Godkväll! =D

30 Johanna - Fotoblogg!:

Härliga bilder & kul tolkning! Jag gillar nr 2 mest, oändlig öken. Snyggt! :)

31 Helena och mamma Gunvor:

Sitter här med mamma bredvid mig och hon hälsar att hon tycker verkligen du har prickat in hennes tema perfekt! Och jag håller med - jätteroligt och bra gjort! Äkta På spåret-anda!

32 cat:

Trevlig och klurig triss! Att det är i Nordafrika råder ju ingen tvekan om, men landet är det svårare med. Kanske Tunisien:)



Det var Sth central hos mig. Rälsbussen tillhör en musiejärnväg utanför Alingsås.

33 Anni:

Skönt att slippa för många av de "göteborgska" ordvitsarna...



Kul triss! Har aldrig varit i den världsdelen...

34 skogsfrun på dal:

Utan att ha läst några andra kommentarer gissar jag på Tunis. Saknar det gamla på spåret men ditt triss var trevligt;-)

35 P.K:

Rolig triss och en underbar bild på öken. Känns som om det är Tunisien ?

:)

36 Monica o Jacob:

Efter några geléhallon och lite googlande kom vi fram till Tunis;-)Mittenbilden ser mysig ut när man sitter här i snö och kyla.

37 mrs North:

En väldigt seriös på spåret triss - men var vi åkte har jag ingen aning om ;)

38 Hanna:

Hmmm, skrev en jättelång kommentar som svar på din kommentar här, men nåt gick fel och den blev inte publicerad... Orkar inte skriva om hela nu, men kan väl iallafall tala om att du kan läsa mer om Böda Skogsjärnväg på deras hemsida http://www.bosj.se/ om du vill... ;-) Där står det lite om deras historia bl.a. och så finns det lite bilder... ;-)

KRAM!!!

Kommentera här: