Tema fredag - frosseri

Så här fredagen före fettisdagen faller det sig smått naturligt att jag väljer den vinkling jag gör på Tema fredag. Jag kan närma mig frosseri ibland, både med matätande "det här var gott, jag tar lite mer..." och som nu semmelätande.  
 
           
            Jag älskar semlor! Bara det är en konditoribakad semla, som den här.


Mitt rekord denna vinter (så här långt) är fyra semlor en eftermiddag/kväll. Jodå, det var gott! Men det blev ingen vanlig middag den dagen, semlorna räckte gott. Extra mättande är en hetvägg, mmm.

En testpanel på DN har betygsatt många av stans semlor i dagens tidning (Kultur/På stan-delen). Här på bloggen har jag betygsatt en del semlor som passerat min mun, här är ett exempel. Vet inte om det var ungdomsböckerna med Ture Sventon och hans behov av "temlor" som först fick mig intresserad för dessa säsongsbullar. I många år var det Skogaholms fabriksgjorda semlor i dubbelförpackning i Kipplers (matbutik som senare blev ICA) eller Konsumsemlorna som gällde (småtrist, men jag visste inte bättre då). Men när jag väl fick smak på riktiga konditorisemlor då dög inte de torra semlorna utan riktig grädde i mataffärerna längre.
Nu går vi in i en period när traditionsbundna tillåter sig att äta semlor och jag äter vidare, kanske testar jag ytterligare bagerier här i bloggen. Det gäller att passa på och njuta, påsken är tidig i år! Tror jag får öka graden av motion lite, att älska dessa kaloribomber är inte så bra för figuren... 
Även i SvD har de idag en test på huvudstadens semlor, testen hittar du här. Med testerna i DN och SvD kan du säkert hitta en smaskig semla, om du vill söka dig längre bort än till det lokala konditoriet. Varför inte testa ett nytt bageri på tisdag?

En specialare till Anna-Karin! Kolla in detta inlägg om blåbärspaj och lycka till med baket (kanske redan nu i helgen, he, he). :-)
Kanske bjuder jag själv på just detta till fikat kommande vecka, vem vet?! 

     
      paus i semlorna... 


Andra tolkningar på frosseri här!

Erik

Kommentarer:

1 Cecilia Artista:

Du verkar vara en riktig expert på semlor!



Den översta bilden är riktigt läcker. Passar ju perfekt till helgen!

2 LottaM:

Hejsan!

Läckert foto det första, oh, det fanns en tid då jag frossade i denna gräddiga bulle men i år har jag ännu inte testat. Väntar tills dagen D = tisdagen 16.

Ha en bra fredag!

LottaM

3 Marie-Louise:

Yes, semlor är frosseri. Jag har faktiskt köpt hem semlor idag som jag ska frossa på ikväll. Det ska bli så gott. Vackra foton på ditt tema. Ha en bra helg

4 Lasseivomma:

Ja detta var ett väntat inlägg från dig. Detta med att kunna testa en massa olika semelbagerier är en tillgång som jag verkligen saknar, men kanske är det bra för figuren att ha en bit till dessa läckerheter.

Keep up the good work.

5 Jah Hollis:

Fyra på en gång. Det är vad jag kallar frosseri, det. Men så har du ju ett namn att leva upp till. :-)

Min frossarbild är tagen mitt i Skåne, jag trodde Bregottförpackningen skulle avslöja att det inte är brittiska öarna.

6 Misswhatsit:

Fina bilder på semlorna och trevligt med berättelsen också.

Bild nummer ett blir favoriten. En semla som passar även på Alla Hjärtans Dag.:)

7 NinaVästerplana:

Semlor är inte illa.... men helst med varm mjölk tack!

Ha´t himla gôrgôtt

Nina

8 Fia:

Hahaha! Du borde åka ner till Nynäshamn och köpa semlor på Müllers konditori. De är absolut helt outstanding!

Kommentera här: