Fototriss - nära

                                  

Påskdagen och hittills (ja, tills nu då) inte en tanke på Fototriss. Tog en tidig promenad i solskenet. Sonen har jag gett deklarationshjälp (tänk vad mycket lättare det är numera att deklarera!) och samtidigt har jag samlat ihop mina egna viktiga papper. Inser att jag verkar sakna i alla fall ett viktigt papper, får ordna med det i veckan. Hoppar in på trissidan och ser att temat är nära. Helena (som håller i fototemat) verkar tänka i makrobilder, jag funderar själv mer på känslan, att uppleva någon/något nära. Kalla vinterdagar har närheten till en annan människa gett både kärlek och värme. Även platser kan fylla mig med en känsla av närhet.
Få se om jag lyckas förmedla något av dessa mina nära till dig?


Att ligga i gräset på en sommaräng kan vara rofullt. Då känner jag mig nära naturen. Bara ligga där och titta upp på sommarhimlen och se fluffiga moln passera förbi. Höra insekter flyga runt i närheten. Plötsligt kände jag något på armen och såg en trollslända sitta där och "flämta" med vingarna. En makalös färgprakt i solljuset. Den flög skrämd bort när jag försökte få tag på kameran för att få ett foto på den vackra insekten. Istället vände jag mig och tog ett foto bakom mitt eget huvud, på ängen.


Nyfikenhet, att smaka något nytt. Här är det Brick, en slags friterad omelett som jag njuter av, enkel, men smaskig. Den där känslan av hur dofter och smaker blandar sig i munnen, hur sött och surt kan förenas så fint och hur nära dessa smaklöksupplevelser ligger i minnet. Någon helt ny maträtt kan med sin smak eller konsistens eller på något annat sätt påminna om något annat gott jag ätit förut. Njutningen i en välsmakande måltid står nära andra sinnens njutningar.


 
Det här fotot kanske får dig att le? Självporträtt taget i badrumsspegeln (som inte var helt ren vid fototillfället, uhum...). Knepigt hålla solglasögonen kvar på näsan och mörkt blev det, svårt att se något... Jag tycker själv (och vänner/bekanta säger ibland) att jag har nära till skratt.


Klicka på Fototrissen högst upp i inlägget så kommer du till en massa andra bidrag till temat nära!

Erik

Kommentarer:

1 Maria G:

En härlig triss med bra tolkning av temat!

Ha en fortsatt bra dag!

/Maria

2 mimmi:

Ha ha .. hade du tre par solglasögon på dig .. då kan jag förstå att det var lite problem att ha dom kvar :)

en härlig triss :)

3 Rantamor-På Näthinnan:

Men snyggt foto på mannen med solglasögonen.

Känner du honom????

En bekant kanske en tvillingbror.



Kul triss du bjuder på.

Själv har jag varit ute med lilla C`s familj på havs isen idag.

Soligt och härligt.

Hade behövt dina solbrillor.



Ha d gott.

4 LissenTo:

Ja närhet är så mycket mer än närbild och skönt att man kan tolka hur man vill. En med närhet till humor ser jag bla.här!

Ha en fortsatt skön helg. Lissen

5 Kerstin:

Jag gillar verkligen din tolkning av trissen. Känslan av gräset förmedlas jättebra, din beskrivning av nya maträtter är träffsäker och den sista bilden får mig full i skratt. Lysande, Erik.

:)

Önskar dig en fortsatt fin påskhelg.

6 Erik "Semlan":

Tack för kommentarerna. :-) Så här blir det lätt när man lämnar in först på em.

Mina intryck är att det är väldigt mycket blommor, lite tråkigt. Men som tur är väljer inte alla att ta makrofoton på blommor. ;-)

7 Jah Hollis:

Jodå, jag tycker du förmedlar dina tankar om vad som kan vara "nära" riktigt bra. Och bjuder på dig själv med.

Mina koltrastbilder var för övrigt tagna i Kristianstad och även där börjar det som synes att bli vår. I Malmö är det för tillfället grått och trist och jag undrar vart den där soliga påsken som utlovades blev av.

8 AnnCathrine:

Härlig och annorlunda triss på temat! Du lyckas fantastiskt bra med att förmedla "nära" på annat sätt än med macro. Första bilden är ju klockren.

9 Majsan:

Underbart härlig tolkning! Alla bilder har sin charm!

10 susanne lindén:

Härlig triss och fin tolkning av temat! Favoriten blir självporträttet.



Ha det gott!

11 Hedwig:

En kul triss, det höga gräset känns avlägset idag då det kom snö inatt. Men oj vad man längtar till sommar och sol.

12 Irrhönan:

Underbart ljus i gräset! Fin och rolig triss. Och kul med ett självporträtt!

13 Monkan:

Så man kan säga att glasögonen var Nära att falla av kanske :-)



Friterad omelett lät spännande, och det blev härliga färgklickar i bilden av äggulan, limen och tomaten.

Kommentera här: